פרטים חדשים נחשפים

מבצע חילוץ מסמכי הגרעין מטהרן: האיראנים 'היו על הזנב'

ב-31 בינואר השיגו סוכני המוסד את אלפי מסמכי הגרעין האיראני, במחסן באזור תעשייה נידח בדרום טהרן. אז החל השלב השני - חילוץ המסמכים, כאשר האיראנים נמצאים "על הזנב" (חדשות, ביטחון)

נתניהו בהצגת המסמכים (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

המבצע לחילוץ מאה אלף מסמכי הגרעין מאיראן התרחש עשרה ימים לפני שיגור המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל והופל על-ידי מסוק אפאצ'י של חיל האוויר, כך דווח בחדשות 2.

מבצע החילוץ של המסמכים מטהרן יצא לדרך לאחר שהמוסד הצליח להגיע למידע מדויק על המחסן שבו נשמר ארכיון הגרעין האיראני, זאת כאשר בפברואר 2016 - לפני כשנתיים וחודש לאחר כניסת הסכם הגרעין לתוקף - הוא אישר לראשונה את קיום הארכיון.

בשלב מסוים של מבצע החילוץ, כך לפי גורם מודיעין, האיראנים גילו את דבר הפריצה לארכיון וגניבת המסמכים הרבים, הם נסו לאתר את המסמכים והדיסקים ואף "היו על הזנב שלהם", כלשונו.

המסמכים, שתיעדו את פעילות הגרעין האיראני במשך 15 השנים האחרונות - עד להסכם הגרעין, נשמרו במבנה באזור התעשייה של טהרן. השכונה בה הוסתרו המסמכים - שורבאד, בדרום טהרן - היא אזור תעשייה שקט ונידח.

המסמכים, חשוב להדגיש, לא נלקחו במבצע סייבר אלא על ידי סוכני המוסד שחדרו למבנה בו הם הוסתרו.

לאחר הבאת אלפי המסמכים לארץ, החלה מלאכת התרגום. המוסד גייס צוות ענק של אנליסטים, מומחי גרעין ודוברי פרסית, כדי לנתח ולתרגם את המידע הרב. לפי הדיווח, המוסד אף פנה לאגף המודיעין בצה"ל בבקשת סיוע בתרגום המסמכים.

במערכת הביטחון נערוכ דיונים ה לעשות עם החומר. היו שסברו כי יש להדליפו לתקשורת הבינלאומית מבלי לייחס אותו למקור זה או אחר אך בסופו של דבר הוחלט לפרסמו בצורה בה הוא פורסם כאשר בקהילת המודיעין טוענים כי הצעד לא יסכן לא מקורות ולא שיטות פעולה של המוסד.

הבוקר, המודיעין הישראלי יעביר את עיקרי החומר לסוכניות הביון של גרמניה, צרפת, רוסיה, איטליה, סין, בריטניה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

ביום שני בשעה 20:00 בערב הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאית בקריה בתל אביב את "פרויקט עמאד", תוכנית הגרעין הסודית שהפעילה איראן.

"זאת מצגת מקורית מהקבצים והנה המשימה: לעצב ולייצר חמישה ראשי נפץ בעוצמה 10 קילוטון חומר נפץ מסוג TNT", אמר ראש הממשלה. "זה כמו חמש פצצות הירושימה על טילים בליסטיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר