הפגנת חמאס

היערכות ביטחונית לקראת ההפגנות בעזה

לקראת הפגנות הענק שמארגן חמאס סמוך לגדר הגבול עם ישראל, צה"ל נערך בכוחות מתוגברים במיוחד והקל את הוראות הפתיחה באש במקרה של פריצה לישראל (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המפגינים ביום שישי האחרון (צילום: עבד רחים חטיב,פלאש 90)

לקראת יום ירושלים ויום הנכבה שיחולו השבוע, בפיקוד הדרום נערכים ברצינות רבה להסלמה בהפגנות סמוך לגדר רצועת עזה. לצד אלפי חיילים ושוטרים הפרוסים כבר מול הגדר, הוכנו תכניות לתיגבור מיידי של כוחות מבתי הספר הצבאיים, מיחידות מילואים לוחמות שנמצאות באימונים, ואפילו לאפשרות גיוס, לפחות חלקי, של מילואים. במקביל, נערך גם חיל האוויר, שהכין מראש תכניות למצב של הידרדרות ברצועה, להנחתת מכת אש עוצמתית במיוחד על גורמי הטרור.

ראשי חמאס קוראים לבני נוער פלסטינים להקריב את חייהם על הגדר. ביומיים הקרובים עזה תהיה מושבתת, כולל בתי־הספר. חלק ניכר מן המוצבים שהחזיק חמאס בגבול ננטשו בסוף השבוע כדי להסיר ממנו אחריות על האזרחים שישלח לגדר. מבחינת חמאס, יום שני - שבו תועבר השגרירות לירושלים, ויום שלישי - יום הנכבה, הם ימי המבחן הגדולים ביותר שלו מאז השתלט על הרצועה: כישלון ישפיע על הרלוונטיות שלו בזירה הפלסטינית, ועלול להחזיר את הזרוע הצבאית של חמאס לעימות עם ישראל.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', בצה"ל נערכים לכל מספר אפשרי: מחמישים אלף ועד חצי מיליון. נכון לעכשיו, איש אינו יכול להעריך כמה מפגינים יארגן חמאס. אבל בצבא לא לוקחים סיכונים ומתכוננים בצורה מוגברת.

הוקמו שלוש רצועות הגנה, אותן מתחזק כוח בסדר גודל של כשלוש חטיבות — פי שלושה ממספר החיילים שנמצא שם בדרך כלל. אל שורות הצלפים שכבר פרוסים נוספו קלעים מיחידות החי"ר. פקודות הפתיחה באש לא השתנו, אך מה שעלול להשתנות —החל ממחר — הם המצבים אליהם עלולים החיילים להיקלע. במצבים של סכנת חיים: יש לחיילים היתר לירות כדי להרוג. אם תצליח קבוצה גדולה של פלסטינים לפרוץ את הגדר וחיילים ימצאו עצמם מול המון השועט לעברו, יש להם היתר לירות ברגליים, בשלב ראשון, ואחר כך — לירות כדי להרוג. גם חיילים שיראו את חבריהם במצוקה רשאים לפתוח באש.

הוראות הפתיחה באש הובהרו והפכו לקלות יותר ביישובים הסמוכים לגדר ולחיילים יש הוראות ברורות עד מרחק מסוים מגדר היישוב ירי ברגליים, ומנגיעה בגדר וכניסה פנימה: ירי כדי להרוג. מפקד אוגדת עזה, תא"ל יהודה פוקס, שוחח עם מפקדים בשטח והבהיר להם את פקודות הירי. נעשו גם סימולציות של מקרים ותגובות כדי שלא תיווצר אי־בהירות. עד היום, מפגינים שהתקרבו לגדר נורו ברגליים. אלא שעד היום הגדר לא נחצתה וחיילים לא עמדו בפני סכנת חיים. מאלוף הפיקוד ומטה קיבלו החיילים את התובנה שירי שנועד להציל חיים יזכה לגיבוי מלא וזאת כדי להתגבר על אפקט אלאור אזריה שעדיין משתק את החיילים.

חמאס מתכנן הפעם במקום חמש נקודות פריצה - 13 מוקדים. על פי התכנון של חמאס תחילה, עשן צמיגים כדי להפריע לצלפים. לאחר מכן, אלפי מפגינים יסתערו לנקודת פריצה, כשבמקביל עפיפונים בוערים יעסיקו את הצבא שינסה למנוע התלקחות. ובהינתן האות: יתחילו לפרק את הגדר הראשונה — הגדר התלתלית בתוך השטח הפלסטיני, שנמצאת כמה עשרות מטרים מגדר המערכת. ברגע שיחצו את גדר המערכת, ייתקלו בכוחות צבאיים שיגיעו לסתום את הפירצה. כאן גם קיימת סכנה משמעותית לחטיפת חייל או לפגיעה בכוח.

אם יצליחו הפלסטינים לחצות את גדר המערכת, כעבור כמה עשרות מטרים ייתקלו בגדר נוספת, שם ינסה הצבא להכיל את הפירצה עם כוחות גדולים, כולל משטרה ופרשים. הטכניקה של כיתור הפורצים ובלימתם כבר תורגלה כשההערכות הן שהחמאס מעודד את הפלסטינים להיהרג בהמוניהם על הגדר.

גם הרשות מכינה עצרות המוניות לרגל העברת השגרירות ויום הנכבה. אם שם יצאו העניינים משליטה — עזה תבער. במידה ועזה "תספק את הסחורה" בפריצת הגדר ובמחיר של יותר ממאה הרוגים, דינמיקת "ההצלחה" עלולה להבעיר את הגדה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר