גורם למחלות לב ודם

ארגון הבריאות: לאסור לחלוטין שומן טראנס

המלצות חדשות של ארגון הבריאות העולמי קוראות לאסור לחלוטין את השימוש בשומן טראנס. על פי הארגון הטראנס מעלה את הסיכון למחלות לב ב-21% ואת הסיכון לתמותה ב-28% (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ארגון הבריאות העולמי קורא הערב (שני) למדינות העולם להסיר את שומני הטראנס מכל מוצרי המזון התעשייתיים עד שנת 2023. ההחלטה הדרמטית תוביל לדברי הארגון למניעת חצי מיליון מקרי תמותה ממחלות לב וכלי דם.

שומני טראנס פופולאריים מאוד במוצרי מזון מתועשים, ובהם מוצרי מאפה, מוצרים מטוגנים וחטיפים, בעיקר משום שהם מאריכים את אורך חיי המדף של המוצרים. עם זאת, על פי הרופאים, הם מסוכנים מאוד עבור הצרכנים, ומעלים את הסיכון למחלות לב ב-21% ואת הסיכון לתמותה ב-28%.

שומן טראנס הוא אחד מסוגי השומנים המסוכנים שמוכנסים למזון. במסגרת התהליך, לוקחים שומן מן הצומח והופכים אותו לקשה על מנת שימצק את מוצרי המזון. לצריכת שומן טראנס יש השלכות שליליות על גוף האדם כמו הורדת הכולסטרול הטוב, העלאת הכולסטרול הרע, התפתחות סרטן, וכאמור, בעיקר עליית הסיכון לתחלואה ולתמותה ממחלות לב.

על פי ההנחיות החדשות של ארגון הבריאות, על חברות המזון להחליף לחלוטין את השימוש בשומני טראנס. מהלך זה כבר מיושם בחלקו במספר מדינות, שהגבילו את כמות שומני הטראנס במזון.

בשבוע שעבר פרסם הארגון הנחיות חדשות הקובעות כי יש לצמצם את כמות השומנים הנצרכים מדי יום. ההנחיות החדשות, המעדכנות את ההנחיות הקודמות משנת 2002, נועדו לצמצם את שיעורי התחלואה ממחלות לב וכלי דם. על פי הערכות הארגון, 72% מתוך 54.7 מיליון מקרי תמותה בשנה, מתרחשים בשל מחלות לב וכלי דם, רבים מהם עוד לפני גיל 70.

על פי טיוטת ההנחיות שהופצו כעת לחוות דעת הציבור, ומבוססות על מידע שהצטבר ב-15 השנים האחרונות, כמות צריכת הקלוריות הממוצעת של מבוגר עומדת על 2,500 קלוריות ביום. ההנחיות קובעות שמתוך הכמות הזו, כמות השומנים הכוללת אסור שתעלה על 30%. מתוך כמות קלוריות היומית, כמות השומנים הרוויים אסור שתעלה על 10%, וכמות שומני הטראנס לא תעלה על 1%.

ארגון הבריאות העולמי נחשב לסמכות העליונה באשר להנחיות ותקנות. המדינות החברות בארגון נוהגות לציית לקווים המנחים. באופן תיאורטי לארגון יכולת להפעיל לחצים וסנקציות נגד מדינה המסרבת להנחיותיו, אף עד כדי הדחה מהארגון הבינלאומי.

במהלך העשור האחרון פותחו שיטות שונות על ידי תעשייני המזון על מנת לצמצם את השימוש בחומצות שומן טראנס במוצרי המזון ולמצוא תחליפים. ניתן כיום להחליף את שומן הטראנס בשומנים שעברו הקשיה חלקית.

מרבית חברות התעשייה בענף המזון בישראל כבר הורידו את כמות שומן הטראנס במוצריהם, בזכות חוק סימון המזון שעבר בשנת 2014. החוק חייב את יצרניות המזון לסמן בטבלת את ערך השומן הכללי ואת ערך שומן הטראנס מתוכו. ההנחיות הנוכחיות הן, כאשר הכמות של שומן הטראנס אינה עולה על 0.5% ניתן לסמן את המוצר כמכיל עד 0.5% שומן טראנס.

בארה"ב כבר נאסר השימוש בשומני טראנס במסעדות ומינהל המזון והתרופות האמריקני החליט אף הוא לאסור את השימוש בשומני הטראנס במזון. המהלך הזה כונה על ידי המינהל כ"מציל חיים" ועשוי, כך מקווים שם, להפחית דרמטית את שיעור התחלואה והתמותה. בישראל היוזמה לאסור כליל על שימוש בשומני טראנס – טרם יצאה לפועל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר