אאא

עשרה בני אדם נהרגו במהלך סוף השבוע האחרון (שישי) בתיכון בסנטה פה שבטקסס לאחר שתלמיד תיכון פתח בירי חסר מעצורים לכל עבר. מלבד ההרוגים, בהם תלמידים בבית הספר ומורה, נפצעו לפחות עשרה בני אדם נוספים. מושל טקסס, גרג אבוט, אמר במסיבת עיתונאים שקיים כי היורה, נער בן 17, היה חמוש ברובה ציד ובאקדח 38 מ"מ שלקח מאביו - והוחזקו כחוק. עוד נאמר כי היורה תכנן לירות בעצמו בסיום אירוע הירי, אולם "לא היה לו אומץ לכך".

אלא שיממה לאחר האירוע הקטלני והכואב שזיעזע רבים בארה"ב, עברה התקשורת מעיסוק בירי ההמוני, לדברים שאמר היו"ר החדש של איגוד הרובאים, אוליבר נורת'. לדבריו, האשם בירי הוא לא התיקון השני לחוקה האמריקנית שמתיר להחזיק כלי נשק, אלא השימוש המוגזם בריטלין אצל ילדים - שהופך אותם לאלימים יותר.

בית הספר שבו בוצע הטבח (צילום: שאטרסטוק)
בית הספר שבו בוצע הטבח (צילום: שאטרסטוק)
הגדלה
כותרות העיתונים בארה''ב לאחר הירי (צילום: שאטרסטוק)
כותרות העיתונים בארה"ב לאחר הירי (צילום: שאטרסטוק)
הגדלה

"הבעיה שלנו היא שאנחנו מנסים לטפל בסימפטום ולא במחלה, והמחלה, במקרה זה, אינה התיקון השני. המחלה היא צעירים ששקועים בתרבות של אלימות ומסוממים במקרים רבים. כמעט כל היורים הם בני נוער צעירים. רבים מהם על ריטלין מאז שהיו בגן".

"אני בהחלט לא רופא" סייג נורת', "אבל אני רואה דברים כאלה שקורים ומסכנים אותנו". כצפוי, האמירה השערורייתית הצליחה לגרור תשומת לב רבה של כלי התקשורת בארה"ב, ורבים ביקרו את אמירתו של נורת', שניסה - באמצעות השלכת האשם על הריטלין - להגן על התיקון השני שמאפשר מכירה של כלי נשק לאזרחים.

ריטלין הוא מתילפנידאט, חומר פסיכואקטיבי בו נעשה בשנים האחרונים שימוש בעיקר בבעיות של הפרעות קשב וריכוז. מתנגדי השימוש בריטלין מציינים את תופעות הלוואי של התרופה, בהן איבוד תיאבון, עצבנות, קושי להירדם וחוסר מנוחה. למרות זאת, במשך עשרות השנים בהן נחקר השימוש בריטלין, לא נמצאו תופעות לוואי ארוכות טווח בעקבות השימוש בחומר וכיום הריטלין הפך לתרופה די לגיטימית אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

ריטלין - לא נשק - הוא הבעיה. צפו: 

לצד שוללי הפסיכיאטריה שמתנגדים לכל שימוש בריטלין, גם חלק מהרופאים שכן תומכים בשימוש בתרופה במקרים שונים, הביעו לאורך השנים ביקורת על שימוש מוגזם בה, לעתים ללא אבחנה מספקת.

אנשי חינוך המתנגדים לשימוש בריטלין, מנמקים זאת בכך שלדעתם אין להקל על עבודת המורה באמצעות תרופות, וכי עדיף פשוט להתאים את שיטות החינוך למצבם של הילדים המתקשים - במקום להתאים את הילדים לשיטות חינוך ישנות שאולי לא כל כך נכונות בשנים אלו.