ממחנות הריכוז

הטלאים הצהובים נרכשו במכירה פומבית

רכוש של יהודים ממחנות הריכוז, שנאסף על ידי אחד התובעים במשפטי נירנברג, בהם מטבעות מהגטו, עיטורים וכן טלאים צהובים, הוצעו לרכישה במכירה פומבית לאחר 70 שנה (עולם)

מחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו (צילום: Isaac Harari/FLASH90 )

פריטי רכוש של יהודים ממחנות הריכוז, שנאסף על ידי אחד התובעים במשפטי נירנברג, הוצעו לרכישה במכירה פומבית לאחר שבעים שנה.

מוזס קוב, תובע ניו-יורקי, שעסק במשך שנתיים בהרשעת פושעים נאציים, הספיק לצבור פריטים רבים מתקופת השואה כגון מטבעות מהגטו, עיטורים וכן טלאים צהובים שיהודי גרמניה ואיטליה הוכרחו לענוד.

עוד באוסף: מכתבים וגלויות שנשלחו ממחנה טרצין ומחנות השמדה נוספים, תמונות של קוב עם ראשי ממשלת ישראל דאז, דוד בן גוריון וגולדה מאיר, וכן רשימות ממשפטים שבהם השתתף.

עורך הדין קוב שמר את הפריטים בארון בביתו למשך 30 שנה ולאחר מכן מסר אותם לבתו החורגת, שהטמינה אותם בכספת למשך ארבעה עשורים נוספים.

אין זה ברור כיצד הצליח קוב להניח את ידו על האוסף המרשים, יתכן כי הם שימשו לעדות נגד אותם פושעים נאציים. אפשרות נוספת גורסת כי הם נמסרו לו על ידי אסירים במהלך שהותו בגרמניה. מי שזכה במכירה הפומבית הוא המרכז של JFCS לחקר השואה שבסן-פרנסיסקו, קליפורניה.

לדברי בתו החורגת של קוב, הפריט שזעזע אותה ביותר הוא דף, שעליו תיעד עורך הדין את סיכום החקירה של רופא במחנה נאצי. "הרופא ההוא היה דומה למנגלה יימח שמו", היא מספרת. "אבי החורג שאל אותו כיצד רופא, שאמור לשמור על בריאות מטופליו ולהציל את חייהם, יכול לעשות דברים כה נוראיים לבני אדם". הרופא השיב לחוקר כי "הם היו הולכים למות בכל מקרה".

הפריטים נמכרו בבית המכירות הפומביות של ג'ונתן גרינסטין, המוקדש כולו ליודאיקה ולאמנות יהודית. גרינסטין אמר כי הוא שמח שהפריטים ההיסטוריים מצאו את דרכם לאנשים חדשים שישמרו עליהם מכל משמר, אך מופתע שלא היו מוסדות שואה נוספים שהציעו לרכוש אותם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר