סערה בארה"ב

בכיר בבתי הדין הרבניים: אין לסמוך על רבני 'חובבי תורה'

הרב אשר ארנטרוי, המשמש כסגן מנהל אגף העגונות כתב בהתכתבות פנימית על רבני ישיבת 'חובבי תורה' בארה"ב: "קוראים לעצמם חרדים" ואין לסמוך על פסיקתם כלל (חרדים)

הרב אשר ארנטרוי, ארכיון (צילום: ועידת רבני אירופה)

בהתכתבות פנימית של הרב אשר ארנטרוי, גורם בכיר בבתי הדין הרבניים בישראל, המשמש כסגן מנהל אגף העגונות בבתי הדין הרבניים, הוא מצהיר כי אין לסמוך על פסיקתם של מי שהוסמכו לרבנות על ידי ישיבת 'חובבי תורה' בניו יורק, כך מדווח אתר JTA.

המסמך מוכיח, כי למרות הצהרת הרבנות הראשית שעדיין אין כל קריטריונים או רשימה שחורה בכל הקשור בהכרה ברבני חו"ל, הרי שרבנים אורתודוכסיים מסוימים בארה"ב כבר אינם זוכים להכרה.

ישיבת חובבי תורה הוקמה בשנת 1999 בניו יורק, ע"י הרב אבי וייס. לפי המכתב שנחשף עתה, 124 רבני קהילות אורתודוכסיות-מודרניות ברחבי ארה"ב שהוסמכו בישיבת חובבי תורה, "קוראים לעצמם חרדים", ואינם מוכרים ע"י הרבנות הראשית בישראל.

הדבר מגיע לידי ביטוי בהוכחת יהדותם של עולים חדשים. על פי החוק, מי שרוצה להתחתן בישראל דרך הרבנות, עליו להביא אישור ליהדותו שניתן לו ע"י רב ממדינת המוצא שלו. כעת, נתקלים עולים רבים בקשיים בשל סירוב הרבנות להכיר במסמכים שמקורם ברבני "חובבי תורה".

כזכור, לפני למעלה משנתיים הבטיחה הרבנות הראשית לפרסם רשימה שתגדיר את אופן ההכרה ברבני התפוצות, על פי הדיווח, בפברואר השנה אישר מנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, כי הכנת הרשימה היא בשלביה הסופיים.

ברבנות הראשית אמרו בתגובה כי הם אינם יכולים להתייחס למסמך שנכתב על ידי עובד בתי הדין הרבניים, וכי המציאות מוכיחה ש"במשך השנים אושרו מסמכים שהגיעו לרבנות הראשית של רבנים המשתייכים לקהילת חובבי תורה".

"הרבנות הראשית לישראל אינה פוסלת רבנים או קבוצת רבנים המשתייכים לקהילה כזו או אחרת", נמסר, "לרבנות הראשית לישראל מגיעים מסמכים או אישורים של רבנים אשר נבחנים לגופו של אישור". ברבנות הוסיפו התחייבות לפיה "בישיבת המועצה הקרובה יאושרו תבחינים קבועים להכרה ברבנים ובבתי דין מחוץ לארץ".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "נכון להיום אין רשימה סגורה ומגובשת מיהם הרבנים מקהילות בחו"ל המוכרים על ידי הרבנות הראשית לישראל. ידוע לנו כי הרבנות הראשית הקימה ועדה השוקדת על הכנת רשימה מעודכנת. בנסיבות אלו, כאשר אין מידע עדכני, בית הדין בודק עניינית כל מקרה הבא לפניו לגופו, ולצורך העניין נעזר במומחים מטעם בית הדין.

"הרב אשר ארנטרוי, המכיר ובקיא ברבנויות ובבתי הדין ביהדות התפוצות, הוא אחד המומחים שבתי הדין נעזרים במידע שבידו, מידע אשר היה מקובל במשך שנים על דעת הרבנות הראשית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר