שוב חיסול רוסי?

עיתונאי רוסי שהתנגד למשטר פוטין נורה למוות

העיתונאי הרוסי ארקדי בבצ'נקו, נורה למוות ליד ביתו שבקייב, אליה נמלט לאחר שחש שחייו בסכנה ברוסיה. בבצ'נקו הביע ביקורת כנגד פוטין ומשטרו סביב סיפוח האי קרים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ארקדי בבצ'נקו (צילום: חשבון הפייסבוק של בבצ'נקו)

שוב חיסול של הקרמלין? ארקדי בבצ'נקו, עיתונאי רוסי בכיר שעזב את ארצו מחשש לחייו לאור התנגדותו הבולטת לנשיא פוטין, נרצח אמש (שלישי) בפתח ביתו בקייב. לפי הדיווחים באוקראינה רעייתו של בבצ'נקו שמעה ירייה ומצאה את בעלה ירוי ובמצב אנוש. היא הזעיקה אמבולנס, ובבצ'נקו מת בדרכו לבית החולים.

רעייתו של בבצ'נקו חושדת שהוא נרצח בעקבות פעילותו העיתונאית. זו גם ההערכה של המשטרה המקומית, לאור הפגיעה במתנגדי משטר רוסים באוקראינה ובמדינות נוספות דוגמת ההרעלה של המרגל הרוסי, סרגיי סקריפאל בבריטניה.

בבצ'נקו בן ה-41 במותו, חייל לשעבר שהפך לכתב צבאי בכיר שדיווח מהשטח בזמן מלחמות, נחשב למבקר חריף של ולדימיר פוטין והקרמלין. בבצ'נקו גינה את סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה, את התמיכה בבדלנים הפרו-רוסים בקרבות במזרח אוקראינה ואת המעורבות הצבאית לטובת בשאר אסד בסוריה.

כמה מהמאמרים של בבצ'נקו היו פרובוקטיביים והכעיסו רוסים רבים. באחד מהם הוא אמר שאינו מצטער על מותם של חברי מקהלת הצבא האדום, שנהרגו בדצמבר 2016 בהתרסקות מטוס כשהיו בדרך להופעה בפני חיילים רוסים בסוריה. היו שקראו לשלול ממנו את האזרחות הרוסית שלו בשל כך.

בבצ'נקו עזב את רוסיה בפברואר 2017. הוא סיפר שקיבל איומים על חייו ושהוא חושש ממאסר. בסתיו האחרון בבצ'נקו הגיע לקייב, ועבד כמנחה בתחנת הטלוויזיה "קרים הטטארית".

אנטון גרשצ'נקו, פוליטיקאי אוקראיני ויועץ לשר הפנים, אמר בתגובה לרצח: "היום בפתח ביתו בקייב נורה למוות העיתונאי הרוסי המפורסם ארקדי בבצ'נקו – מתנגד עקבי של משטר פוטין וידיד של אוקראינה". הוא הוסיף שמשטר פוטין שם לו למטרה את מי "שאי אפשר לשבור או לאיים עליו".

גרשצ'נקו קרא לחוקרים לבדוק את "המאמצים של סוכנויות הריגול הרוסיות להיפטר מאלו שמנסים לספר את האמת לגבי מה שקורה ברוסיה ובאוקראינה". הוא הוסיף שמי שהתנקש בעיתונאי חיכה לו בגרם המדרגות של הבניין, וירה בגבו כשחזר מקניות.

זהו לא ההתנקשות הראשונה באוקראינה של מתנגדי המשטר הרוסי, בשנה שעברה נרצח בקייב דניס וורוננקוב, שהיה חבר בפרלמנט הרוסי ומתח ביקורת על פוטין וסיפוח חצי האי קרים. הוא ברח לאוקראינה, ונורה למוות מחוץ למלון. נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו אמר אז שמדובר ב"טרור של רוסיה". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שמדובר בטענה "מגוחכת".

לפני שנתיים נהרג בפיצוץ מכונית בקייב פאבל שרמט, עיתונאי בלארוסי שהיה ידוע בביקורת על ההנהגה בארצו ובחברות שלו עם בוריס נמצוב, פוליטיקאי בכיר באופוזיציה הרוסית שנרצח ליד הקרמלין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר