מאמר נוקב

המכות האלימות והנוער הנושר // מנחם פיש

שיטת המכות האלימות, הסרגלים והרגליים, דבר שבייש ורמס את כבודו של הילד, וגרמה לו "לאות קין" חברתי שנמשך שנים רבות • מנחם פיש מנסה למצוא את הסיבה לנוער הנושר (טור)

מנחם פיש | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

קראתי לעומק את הדברים שכתב ידידי עמירן דביר היקר והנכבד. קראתי גם את טורו של המחנך הדגול ר' חיים וולדר שיחי', נזכה כולנו ביחד לראות ולחזות ברפואתו השלימה של בנו היקר.

עולם הנושרים מעולם לא היה זר לי. בצעירותי עסקתי בחינוך והייתי עוזר של מנהל תלמוד תורה חשוב בבני ברק.
ראיתי את עולם הנושרים מלפני למעלה מ 25 שנה. ראיתי את הנושרים הראשונים בבני ברק ולאחר מכן בירושלים. ראיתי גם לא מעט משפחות שבנם או ביתם החליטו "לחשב מסלול מחדש".

ניסיתי באותה תקופה ובמשך השנים להבין לעומק הדברים, מדוע המציאות הזאת קוראת לנו?, מדוע נערים שחבשו כובע וחליפה וכיפה שחורה וחלקם אפילו למדו בישיבות קדושות נחשבות הפנו עורף וקמו ועזבו "מקור מים חיים" "לבורות נשברים".

לצערי הרב אני חייב לומר כאן דברים קשים מאוד.

לא יודע מה יאמרו הבריות על כך, אבל אני יודע שמה שאני כותב הוא אמת לאמיתה - מתוך הכרות של שנים עם נוער מאתגר ותמיכה בו ואוזן קשבת באהבה גדולה.

תלמודי התורה - ישנם תלמודי תורה רבים שקבלו לפני שנים רבות את המלמד לפי הכישרון שלו בלימוד, ושהוא אברך שיצא מהכולל כדי לפרנס את בני משפחתו בכבוד.

רוב, עם לא כל המלמדים, אז לפני 30 שנה, לא היה להם בכלל תואר בחינוך. חלקם היו ניצולי שואה שלימדו תורה ודעת את התלמידים. אבל הם חינכו לפי השקפת עולמם, בעיקר ולפי סגנון החינוך שקבלו מהמלמד שלהם, או ההפך מהמלמד שלהם.

שיטת המכות האלימות הסרגלים והרגליים, דבר שבייש ורמס את כבודו של הילד, וגרמה לו "לאות קין" חברתי שנמשך שנים רבות.

היו כאלו אשר ניסו במשך הזמן עוד בתלמוד תורה "להתחזק" אבל "האות קין" לא נתנה לו לבצע את השינוי המיוחל.

הדבר היחיד שישנם בחורים שזוכרים את הבר מצווה שלהם.... הגרמן הידוע בכל בר מצווה שבו הנער אומר את "דרשת הבר מצווה" ומפסיקים אותו בשירה. כן זהו הפעם היחידה בו שמע הנער את המילים "אהוב על החברים".. אחת מהבדיחות העצובות ביותר שקיבל אותו נער... גם משקרים לו בפנים וגם צוחקים עליו ועוד בבר מצווה שלו...

הדבר הזה וכל המעגל מסביבו והחוסר קבלה, ההכלה. חמלה, עזרה מקצועית, והכי חשוב לא "לטטא מתחת לשולחן"... גרמו לסדקים עמוקים מאוד בנפשו של הנער המתבגר.

בכיתה ח' כבר הרב'ה התלמיד חכם הגדול שמאוד רצה להיות מגיד שיעור בישיבה או אפילו 'מישיב' או משגיח... ולא הלך לו.. הוא כבר ידע מי זה התכשיט' שהוא אמור לקבל לכיתתו.

הוא כבר ידע שכולם לא אוהבים אותו והוא "בור ועם הארץ"... נו אז מה כבר אפשר לשנות או לעזור לבחור כזה... אז איזה ישיבה קטנה תקבל אותו??

ויתרה מזאת, הרביה החשוב ועימו איתו החיידר החשוב הם הרי לא רוצים לקלקל את מעמד המוסד.... והם לא יכולים חלילה להכניס למוסד שלבסוף יאמרו להם "אנחנו לא מקבלים יותר תלמידים מאצלכם כי...".

אז לאיפה שולחים את הבחור אחרי שהסבירו לבסוף בכנות (בלית ברירה) לאבא את מצב בנם?

"ישיבה לחלשים" כי הרי "ישיבה למצויינים" היא לא מקבלת תלמידים פחות "מהשפיצץ" של התלמוד תורה.. הרי אני ישיבה למצויינים.. אני מקים דור של גדולי ישראל הבא......

ובישיבה קטנה לחלשים... אז הנערים חלשים.... חלקם במידות (קשב וריכוז), חלקם בלימוד, לא יודעים בכלל ללמוד סוגיה לבד!... איך הנער הזה ידע ללמוד סוגיה לבד אם כל השנים הוא לא קיבל עזרה מקצועית וחונך... או מורה פרטי שיקדם אותו מחוץ לכותלי התלמוד תורה?

ואנחנו מדברים על נער מתבגר...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר