הסדר טיעון ליהודים שתקפו ערבים באלימות

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון מול צעיר יהודי שתקף ערבי בשל קשריו עם יהודיות. הוא ירצה עונש מאסר אך סעיפי העבירות שלו הוקלו והוא לא יואשם בטרור וגזענות (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנאשמים בבית המשפט (צילום: בראל אפריים, ynet)

הסדר טיעון לנאשמים שהכו ערבי ודקרו אותו בבאר שבע. הנאשם המרכזי, רז עמיצור, תלמיד ישיבה כבן 20, צפוי לעונש מאסר, לאחר שהיה מעורב בשישה אירועים של תקיפת ערבים. הסדר טיעון עמו יתייחס רק לארבעה מהם. יחד עמו נעצרו באפריל 2017 עוד חמישה צעירים, בפעילות משותפת של השב"כ והמשטרה.

לאחר מאסרם נמסר, כי "במהלך החקירה התבררה מעורבותם בשורה של אירועי תקיפות אלימות וחמורות של בני מיעוטים בחמש הזדמנויות שונות, והשחתת רכב של בן מיעוטים".

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם עמיצור ועם נאשמים נוספים. לשניים מהם נמחקה ההרשעה והם נידונו לשעות שירות לציבור.

עם נאשם נוסף, שרון דזאנשוילי (21), חתמו על הסדר טיעון וגזר דינו יינתן היום (שני) בבית משפט השלום בבאר שבע. הפרקליטות ביקשה שישה חודשי מאסר בפועל, אך הודיעה כי תשקול להמיר את העונש לעבודות שירות בלבד.

על פי הדיווח ב-ynet, הסדר הטיעון עם עמיצור כלל שינוי בסעיפי העבירות. הוא נאשם תחילה בשורה של עבירות לפי חוק המאבק בטרור, בהן חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, החזקת סכין, תקיפה בנסיבות מחמירות, פציעה בנסיבות מחמירות, היזק לרכוש. במסגרת ההסדר נמחק סעיף המאבק בטרור ותחתיו צוינו עבירות ממניע גזעני. לפי החוק, אדם שמבצע עבירות ממניע גזעני כולל ייענש לכל היותר בעשר שנות מאסר, ואילו בעבירות לפי חוק המאבק בטרור, העונש יכול להגיע ל-25 שנות מאסר. בנוסף הוסרו שני אישומים שלגביהם לא היו מתלוננים.

בדיון שבו הורשע בעבירות, הודה עמיצור, כי הסיבה למעשיו הייתה למנוע קשרים בין ערבים ליהודיות. "הדברים באמת קרו", אמר. על תקיפתו של אזרח בדואי סמוך לאצטדיון טרנר אמר: "אני מבין שנגרמה פגיעה משמעותית". על אירוע נוסף, שבו חילק לנאשמים אחרים כלים שבהם הכו אזרח ערבי, אמר: "נכון שבסופו של דבר אני יחד עם אחרים תקפנו בן אדם". בין הפרקליטות לסנגוריו של עמיצור התקיים הליך גישור ממושך אצל השופט יורם צלקובניק שבסיומו הגיעו להסדר טיעון.

שניים מהנאשמים בפרשה לא הורשעו באף עבירה. אחד מהם, קטין, נידון ל-150 שעות שירות לציבור. השני, רן קוזשווילי, יבצע 300 שעות, אף שהפרקליטות התנגדה לאי הרשעה.

הפרקליטות הגיעה להסדר גם עם דזאנשוילי. הוא שירת כחייל קרבי בגולני והורשע בתקיפה בנסיבות מחמירות. על פי ההסדר, הפרקליטות תטען לעונש של שישה חודשי מאסר בפועל בלבד, אך היא הודיעה כי תשקול המתקת העונש לעבודות שירות.

"מדובר בחבורה של נערים שהוזעקו כדי לפגוע בערבי", אמרה נציגת הפרקליטות, המתמחה רעות שמחון. "הם דנו בשאלה אם לפגוע בו אם לאו, החליטו שכן, למעט חבר שפרש מהחבורה. לנאשם הייתה הזדמנות להתחרט וזה לא קרה".

אף שעמיצור הורשע בעבירות מתוך מניע גזעני, בבית המשפט טענה שמחון: "איננו טוענים כי קיים קשר בין המניע לבין המוצא או הלאום של המותקף. רק ציינתי את מוצאו של המותקף כעובדה". לדברי הפרקליטות מדובר היה במעשה אכזרי שבוצע בתעוזה. דזאנשוילי אמר בדיון: "אני מצטער על מה שקרה. אני חושב שמה שעשיתי לא צריך היה להיות ובחיים לא הייתי עושה את זה".

הסיבה לעונשים הקלים יחסית של שלושת הנאשמים בתיק היא העובדה כי היו מעורבים רק באירוע תקיפה אחד ולא ניתן היה להוכיח כי פעלו מתוך מניע גזעני.

ההליכים נגד הנאשמים קורן אלקיים (21) וטמיר ברטל (19), עדיין נמשכים. הם נאשמים בכמה עבירות לפי חוק המאבק בטרור, בהן תקיפה בנסיבות מחמירות, חבלה במזיד. הפרקליטות ניהלה מגעים ממושכים עם הסנגורים של השניים על מנת להגיע להסדר טיעון בעניינם, אך טרם הגיעו לעמק השווה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר