מצוקת הדיור בי-ם

אפליית החרדים: המועמדים לראשות העיר חוששים להגיב

ההקלטה המקוממת בה מודה תושבת הגבעה הצרפתית באזני חרדי, ששכניה מסרבים להשכיר את דירותיהם לחרדים מחשש ל"השתלטותם", כנראה לא זעזעה די חלק מהמתמודדים בבחירות (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
משה ליאון וזאב אלקין. המתמודדים לראשות שסירבו להגיב (צילום: Yonatan Sindel, Hadas Parush/Flash90)

מצוקת החרדים בשכונות המעורבות בירושלים, היא מהמצוקות הבולטות שיגיעו לפתחו של ראש העיר החדש שייכנס לתפקידו בעוד כחמישה חודשים, לאחר שינצח בבחירות המוניציפליות.

• האזינו: חרדים בשכונות המעורבות בי-ם? "לא רוצים שהם ישתלטו"

חשיפת ההקלטה המטרידה ב'כיכר השבת', ממנה נשמעת היטב גם האפליה המכוונת שגורמת למצוקת דיור זו, הובילה את מערכת 'כיכר השבת' לנסות ולקבל את תגובת המועמדים לראשות העיר, אלו הרוצים לקבל את תמיכת הציבור החרדי ביום הבוחר.

כזכור, מההקלטה עולה התמונה הבאה: חרדי יכול לחפש דירה למגורים בירושלים במשך חודשים ארוכים, וללא הצלחה, וזאת מסיבה אחת, מקוממת במיוחד: גזענות מהסוג הבוטה ביותר.

בשנים האחרונות, הפכו כידוע השכונות המעורבות בבירה - קרית יובל, הגבעה הצרפתית, גבעת מרדכי, רמות, גילה ועוד - ליעד אטרקטיבי למגורים זולים יחסית עבור זוגות צעירים חרדים, המעוניינים לקבוע את מקומם דווקא בעיר הקודש.

פנינו למועמדים לראשות העיר שכבר הציגו מועמדותם, על מנת לקבל את תגובתם לאפלייה הברורה, שמדירה את רגלי התושבים החרדים מאזורים אלו, אך המועמדים זאב אלקין ומשה ליאון סירבו להשיב ובכך להכניס עצמם לנושא הנפיץ.

השיחה המקוממת (תמונה ראשית: נתי שוחט, פלאש 90)

לעומתם, המועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ', יו"ר סיעת 'התעוררות', אומר ל'כיכר השבת': "השיחה מטרידה. כל אדם בעיר רשאי לשכור ולרכוש דירה בכל מקום. מצוקת הדיור בכלל המגזרים מורגשת והיא מביאה לחיכוכים מיותרים. זוהי נגזרת של חוסר הבניה בירושלים. הקפאת הבניה עליה אחראית הממשלה הלאומית ביותר עד כה, פוגעת בכלל המגזרים ובכלל האנשים שרוצים להתגורר בירושלים".

"פניתי בעבר לראש העיר יותר מפעם אחת בדרישה לבנות שכונה חדשה בעיר גם לציבור החילוני וגם למגזר החרדי. הדבר כאמור לצערי לא קודם מסיבות פוליטיות. בניה חדשה לכלל הציבורים בכלל השכונות תקטין חיכוכים, וכראש העיר ירושלים בכוונתי לבנות בכל ירושלים לכל הירושלמים בלי להתכופף בפני אף דרישה של פטרון פוליטי כזה או אחר".

עופר ברקוביץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מי שהבינו את גודל החרפה המשתקפת משיחת הטלפון המטרידה, ופנו ל'כיכר השבת' על מנת לפרוק את זעמם, הם כמובן חברי המועצה החרדים מש"ס ויהדות התורה, שמכירים את המצוקה מקרוב.

סגן ומ"מ ראש העיר יצחק פינדרוס (יהדות התורה) מסר: "שנאת הזרים של אוכלוסיה קטנה וזניחה בירושלים, שמקבלת לצערי רוח גבית גם ממנהיגים מסוימים שקוראים לעצמם פלורליסטים ציונים, אין לה מקום בירושלים וגם לא הצלחה. בסופו של דבר מתברר שהם לא פלורליסטים לא מסוגלים להכיל שונה ומונעים משנאת זרים. השנאה לא תצליח וכולם ימשיכו להתפתח בירושלים".

חבר מועצת העיר פיני עזרא (ש"ס) אמר בענין זה, כי "מדהים לראות את השיח ברחוב הירושלמי, מנסים לייצר מצג כי ישנה מלחמה בין חרדים לחילונים. במקום לעסוק בעשייה עסוקים איך לתקוע את המגזר החרדי, הן בבינוי והן בתעסוקה. לכל אחד יש זכות לגור בעיר הזאת היכן שהוא רוצה. אני מציע לאנשי המפלגות, במקום לעסוק בהדרת החרדים, לעסוק בעשייה למען כולם".

חבר המועצה אליעזר ראוכברגר הגיב: "מצער מאד שיש כאלה שיוצרים אוירה עכורה. מה שאני מכיר בשכונות המעורבות זה בדרך כלל חיים משותפים טובים וחיי שכנות רגילים. המתח לא נמצא בין האנשים והתושבים בחיי היום יום. ישנה קבוצה קטנה מאד של אנשים קיצוניים ומיליטנטיים שמלבים את האש ומחממים את האווירה במקומות שונים, כי זה האג'נדה שלהם ומזה הם חיים".

"חבל שזה קורה, אבל האמת שונה לחלוטין", הוסיף ראוכברגר. "רוב מוחלט של הציבור בשכונות המעורבות חי בשלום ובשלווה עם הציבור החרדי, וגם אין לו התנגדות שהציבור החרדי יקבל בשכונות אלה את המגיע לו ואת צרכיו השונים, כולל מבני חינוך, בתי כנסת וכו'".

חבר המועצה יעקב הלפרין מסר ל'כיכר השבת': "האפליה והגזענות בשכונות המעורבות הן תוצאה של הקפאת תוכניות דיור למגזר החרדי בבירה בשנים האחרונות. מאז בניית רמת שלמה, שזכיתי לקחת חלק בבניינה, לא נבנו לציבור החרדי פרוייקטים מותאמים בהיקפים רחבים, למעט פרויקט הרחבת רמת שלמה ומספר פרוייקטים יוקרתיים שמשרתים בעיקר את יהודי חו"ל. סיעת יהדות התורה תציב את הדרישה לפתרון אמיתי ומקיף למצוקת הדיור החרדי בירושלים בראש סדר העדיפויות לקראת הבחירות הקרובות. הגיע הזמן שהציבור החרדי בירושלים לא יצטרך להתחנן כעני בפתח למשכירים בשכונות המעורבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר