ההתאגדות והפיטורין

העובדים החרדים של עדי עזרא ניסו להתאגד וזה מה שקרה

ההסתדרות חגגה, העובדים של איש העסקים עדי עזרא חשבו שהצליחו להתאגד, ואז הגיע המהלך המפתיע - בדמות פיטורי עשרות עובדים חרדים, שמסכל את ההתאגדות. העובדים מדברים (חדשות)

אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

אתם אולי לא מכירים את קבוצת "נטו מלינדה" בשם הזה שלה, אולם אין ספור מותגים שאתם צורכים ביום יום מגיעים ממנה. בין השאר מדובר במותגי בשר ועופות מהדרין, דגים, פירות, ירקות ועוד מוצרים מתחום המזון. למעשה, היא אחת מקבוצות המזון הגדולות בישראל. בתקופה האחרונה, פרץ מאבק בין הנהלת הקבוצה לעובדיה, בהם גם לא מעט חרדים, שניסו להתאגד בכדי לעמוד על זכויותיהם.

עובדים בקבוצה שבבעלות איש העסקים עדי עזרא - בעלה של אשת העסקים והידוענית בר רפאלי, טוענים בשיחות עם "כיכר השבת" כי הם סובלים מהתנכלות מכוונת מצד ההנהלה - שהגיעה בימים האחרונים עד למכתבי פיטורין שקיבלו עשרות עובדים בקבוצה.

לפני כחודשיים, החלו העובדים במהלך של התאגדות לוועד עובדים, כשבחוד החנית עומדים עובדים חרדים בראשם שלום רוחם, יו"ר וועד הפעולה - תושב נתיבות חסיד חב"ד. ההתאגדות לוותה, לטענת העובדים, באיומים ובהפרעות חוזרות ונשנות על ידי הנהלת החברה, שלא אהבה את מהלך ההתאגדות.

בשיחה עם "כיכר השבת" מספרים עובדים על איומים בפיטורין והתנכלויות שונות, הכל על מנת להרתיע שלא להתאגד יחד. אלא שלמרות זאת, לאחר כחודש, למעלה משליש מעובדי נטו הצליחו להתאגד.

ההסתדרות חגגה, העובדים גם כן, אולם השמחה לא החזיקה יותר מדי זמן. בשבוע שעבר, עשרות סדרנים של חברת נטו שעובדים בסניפים חרדיים - כגון ברשת החרדית "אושר עד" - קיבלו מכתבי זימון לשימוע לקראת פיטורין, זאת בטענה כי על פי חוק המזון אסור לרשת להעסיק סדרנים של ספקית גדולה.

מכתבי הפיטורין שקיבלו הסדרנים (סריקה)

"זה מהלך חוקי - אבל מסריח. מנסים למנוע מאיתנו להתאגד"

לדברי גורמים בוועד, מדובר בפיטורין שנועדו להפריע למהלך ההתאגדות ולהרתיע עובדים נוספים מלהצטרף אליו. "זהו מהלך חוקי אמנם", אומר חבר בוועד, "אך מסריח - משום שחוק המזון קיים כבר שנים אולם לא נאכף בפועל". לראייה, הם מציינים ספקים שונים שעדיין מחזיקים סדרנים של ספקיות מזון גדולות. "פה פתאום הם העלו את השימוש בחוק רק כדי להפריע לנו להתאגד תוך פגיעה בעובדים החרדיים".

"מדובר בחוצפה. העובדים בקושי משתכרים, וכעת הם צריכים לשלם מחיר כבד רק בשל רצונם להתאגד" אומר עובד בקבוצה. לדברי חבריו, "נעשתה יד אחת בין מנהלי הרשת החרדית לבין קבוצת נטו במטרה לפגוע בעובדים החרדים שנותנים את הנשמה להצלחת המכירות".

"הדרישה שלנו הייתה מאוד בסיסית - לקבל זכויות שמגיעות לנו, כמו תוספות שכר שקיימות בכל חברות המזון הגדולות ואין סיבה שאנחנו נישאר מאחור ונוותר על המגיע לנו על פי חוק" אמר אחד העובדים ל"כיכר השבת" בשיחה שעסקה בסיבות להתאגדות.

אחד העובדים החרדים בחברה, שהיה מעורה בתהליך, מספר על תהליך ההתאגדות והאיום בפיטורין שהגיע בימים האחרונים: "לפני מספר חודשים החלטנו, כמה עובדים של חברת נטו, בניהם סדרנים, סוכנים ונהגים להקים ועד עובדים כדי לייעל את תנאי השכר שלנו בחברה. ביום ההחתמות ההנהלה ניסתה לעצור את ההתנגדות, תוך הפעלת כוח כנגד נציגי הוועד ונציגים של ההסתדרות".

חלק ממותגי קבוצת "נטו" (אתר רשמי)
ביכורי השדה - אחד המותגים של "נטו" (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

"לאחר שהצלחנו להביא חתימות של שליש מהעובדים", מספר העובד, "ההסתדרות שלחה מכתב יציגות למנכ"ל נטו עמי גולדין, "שבגלל שההנהלה ניסתה כל הזמן לפגוע בהתאגדות - היא לא תקבל את רשימת החתומים כמו בכל חברה שמנסה להקים ועד, אלא מישהו חיצוני יעבור על הרשימה".

ואז זה קרה: "לפני שבועיים קיבלו כל הסדרנים של חברת נטו מכתבי שימוע, שעקב הודעה שחברת מירב מזון (אושר עד) שלחה להם ולפיה ההתקשרות בניהם בנושא הסדרנים מפסיקה - לכן התפקיד שלנו מתייתר ואנחנו מפוטרים". למעשה, הוא מסביר, הצעד של החברה אומר שהיא מורידה 51 אנשים שהיו חתומים בוועד העובדים, "כדי לפגוע ביציגות", כדבריו.

בין נטו לרשת החרדית הסכמי סחר רבים, לדוגמא במידוף של הרשת בקצביות הטריות ובבשר עופות קפוא, תמצאו ב-98% מהמדפים את המותגים של חברת נטו, בהם: עטרה, פלייש, הידורים, קהילות ודליקטסו. גם במדפי החד פעמי ברשת החרדית, תמצאו 90% ממוצרי נטו, בהם פלאס ולפיד, כאשר רק ה-10% הנותרים הם של מותגים שונים.

המאבק בעד ונגד ההתאגדות התנהל גם מעל גבי לוחות המודעות בחברה (באדיבות המצלם)

"אפשר להבין את הכתף החמה שהרשת החרדית מעניקה לנטו על חשבון הסדרנים, שסך כל חטאם היה שהצטרפו לוועד..." אומר אחד העובדים המאוכזבים שמאוים כעת בפיטורין.

מחברת "נטו" נמסר: "החברה מכחישה את הטענות מכל וכל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר