החלטה דרמטית

משפט דומא: בוטלו כל ההודאות בעינויים

בית המשפט ביטל חלק מההודאות של הנאשמים בפרשת דומא, שנמסרו לאחר "אמצעים מיוחדים" שלדברי עורכי הדין לוו בעינויים קשים, אך קיבל את יתר ההודאות (חדשות, בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנאשם המרכזי עמירם בן אוליאל (צילום: באדיבות המצלם)

בית המשפט המחוזי בלוד הכריע היום (שלישי) כי הודאות שני הנאשמים בפרשת השריפה בדומא, שבה מצאה את מותם שלושת בני משפחת דוואבשה בשנת 2015, אלו שנגבו באמצעות עינויים ייפסלו. ההודאות האחרות ייתקבלו.

בינואר 2016 הגישה פרקליטות מחוז מרכז, כתב אישום חמור נגד עמירם בן אוליאל, אז בן 21, תושב מאחז סמוך לשילה וקטין אז בן 17 מהשומרון ששמו אסור לפרסום, בגין מעורבותם ברצח שלושת בני המשפחה הפלסטינית - התינוק עלי, והוריו ריהאם וסעד, בכפר הפלסטיני דומא ב-31 ביולי 2015.

בן אוליאל הוא הנאשם המרכזי, ומיוחסות לו שלוש עבירות רצח לאחר שהשליך בקבוק תבערה לחדר השינה של המשפחה הפלסטינית בעת שישנו בכוונה תחילה לגרום למוות. עוד מיוחסות לו שתי עבירות ניסיון רצח, עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

הקטין מואשם בקשירת קשר לביצוע רצח, אך לא ברצח עצמו לאחר שנטען שלא יצא לבסוף לביצוע של המעשה, אבל היה מעורב בתכנון. בנוסף, מיוחסים לו שישה אישומים בגין ביצוע שורה של עבירות הצתה במקומות נוספים ועבירות נוספות.

הנאשמים מכחישים את האישומים נגדם במשפט. הם אמנם הודו בחקירה והנאשם המרכזי אף שחזר את המעשה, אבל אז חזרו בהם ועורכי דינם טוענים שההודאות דינם להיפסל כי נעשו רק בעקבות שימוש באמצעי חקירה מיוחדים שהופעלו נגדם מצד שב"כ. עורכי הדין טוענים כי מדובר בעינויים.

מנגד, סברו בפרקליטות כי ההודאות קבילות ואין לפסול אותם כיוון שחלקן היו אף קודם העינויים. פסילת ההודאות יכולה להשפיע על המשפט כולו מכיוון שמדובר בראיות מרכזיות בתיק.

בחקירתם כאמור הופעלו "אמצעי חקירה מיוחדים", כאלו שמשמשים לחשודים בביצוע פעולות טרור, שמותרים במקרים שמדובר ב"פצצה מתקתקת"- כלומר שהמואשמים עלולים לבצע פיגועים נוספים ולכן יש לקדם את החקירה באמצעים.

למרות החשיבות הציבורית הגדולה, הדיונים התקיימו עד כה בתיק בדלתיים סגורות והרחק מעיני הציבור, בהחלטת השופטים, לבקשת הסנגורים. לאחרונה דלפו פרוטוקולים חסויים מן המשפט, והופצו בבתי כנסת.

לפי כתב האישום, המעורבים גרו במאחזים סמוכים לדומא. אחרי הירצחו של מלאכי רוזנפלד הי"ד בפיגוע, הם החליטו כי הם מעוניינים לפגוע בערבים כאקט נקמה. בכתב האישום מתואר כי השניים נפגשו במאחז, דיברו על הוצאת הפיגוע לפועל, נפגשו שוב, תצפתו על כפרים סמוכים ושוחחו על מטרות אפשריות, כולל הצתת בתים.

הם סיכמו לבצע פיגוע בדומא, ובכפר נוסף, שבכוונתם להמית אנשים. בן אוליאל הכין שני בקבוקי תבערה. ב-31 ביולי השניים קבעו להיפגש במערה. בן אוליאל הגיע ולא מצא את הנער והחליט לבצע את הפיגוע לבדו.

הוא הגיע לכפר דומא, תחילה השליך בקבוק תבערה לבית אחד. אז פנה לבית משפחת דוואבשה, הדליק את בקבוק התבערה והשליכו לעבר החלון המסורג בחדר השינה בבית, בכוונה להמית את יושבי הבית. הבקבוק התנפץ על הסורגים, אש החלה לבעור והוא נמלט.

הבית השרוף. צילום: הייטם שטייה, פלאש 90

האש אחזה בכל ארבעת בני המשפחה שישנו שם. ההורים ברחו מן הבית, הילד אחמד הצליח להגיע לפתחו וניצל והתינוק עלי נותר במיטתו בתוך הבית הבוער. שכנים שהגיעו למקום פינו את ההורים והילד אחמד לטיפול רפואי במצב קשה. התינוק עלי לא שרד. האב מת מפצעיו שמונה ימים אחר כך והאם מתה מפצעיה חודש אחרי. מצבו של הבן אחמד, שאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר, השתפר.

הקטין שתק בחקירה, אבל אז הוא סיפר לחוקרים את סיפור המעשה "באופן תיאורטי" מבלי לנקוב את שמו ושם חברו. בן אוליאל שתק במשך 17 יום, אז הופעלו אמצעים מיוחדים בשב"כ לאחר שקיבלו היתר מיוחד מהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להפעילם נגדו. במשך 4 ימים לאחר הפעלת האמצעים, הוא הודה ושחזר את המעשה. בשחזור הוא מסר פרטים מוכמנים שיכולים להיות ידועים רק למבצע - כמו תיאור הבקבוק ששימש למעשה כולל צבעו, או על כך שמעד בדרך החוצה מהכפר כפי שזיהה אחד העדים למעשה.

עורך הדין יצחק בם אחד מסניגוריו של עמירם בן אוליאל מסר: "ברור כי השב"כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם אינה יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט. החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים".

עו"ד איתמר בן גביר שהיה עד ההגנה המרכזי במשפט דומא וייצג העצורים בשלב המעצר הגיב להחלטה של בית המשפט כי היו עינויים ואומר כי בית המשפט נתן היום את התשובה הברורה לקריאתו המהדהדת של נפתלי בנט שרץ מאולפן לאולפן בזמן החקירה ושאל: "למי אתם מאמינים לאיתמר בן גביר או לאיילת שקד?".

בן גביר מוסיף כי: "בכל הכבוד והערכה לשרה שקד היום ברור כי אנשי השב"כ ניצלו את תמימותה ואת תמימותו של נפתלי בנט ועשו מהלך שייזכר לדיראון עולם בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. יהודי לא מענה יהודי ובשב"כ חייבים להפנים זאת".

יחד עם זאת יש להצטער שבימ"ש לא פסל את כל ההודאות והאמירות של הנאשמים ועשה ניתוק מלאכותי בין הנתונים שכולם מובילים למסקנה אחת: יש לפסול ההודאות".

האישום הוגש באמצעות עורכת הדין רחל אבישר אבלס, פרקליטת מחוז מרכז שמנהלת את התיק, ויעל עצמון. את בן אוליאל מייצגים עורך הדין אשר אוחיון ואיציק בם. את הקטין מייצגים עורכי הדין ציון אמיר ועדי קידר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר