"כמו צפון קוריאה"

חרדים, חילונים וערבים נגד גיוס חובה לצה"ל

בדיון מיוחד שהתקיים בכנסת השתתפו חברי כנסת מכל קצוות הבית. חרדים לצד חילונים, אנשי ימין לצד ערבים. כולם קראו לבטל את חוק הגיוס חובה לצה"ל. מוזס השווה את המצב לצפון קוריאה (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
החכ"ים בדיון, היום (צילום: באדיבות המצלם )

הצהריים (שני) התקיים בכנסת דיון בנושא ביטול חובת הגיוס שבו השתתפו חברי כנסת מימין ומשמאל, חרדים וחילונים. בכנס הוצגה הצעת החוק של ח"כ מוסי רז (מרצ) וח"כ יהודה גליק (הליכוד) בנוגע לביטול חובת הגיוס.

יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר במהלך הידון: "אנחנו יודעים את האמת – השוויון לא קיים, אין שוויון בין אחד שיושב על הגדר בעזה לבין אחד שמשרת במרכז הארץ, כל הנושא השיוויוני הוא ויכוח אין סופי. יתרה מכך, באיזו מדינה חוץ מבישראל יש גיוס חובה לנשים? צפון קוריאה. החילוניים לא באמת רוצים שבחורי הישיבה יתגייסו - הם לא יזהו את ילדיהם אחרי שלוש שנות שירות עם לומדי תורה. גם בכיר ביטחוני בכיר אמר לי: 'אני לא יכול להחזיק חיילים שכוח סמכותו הוא הרבי ולא הקצין ולו הקצין בדרגה הגבוהה ביותר'."

ח"כ יהודה גליק: "אני עוסק בנושא מתוך פטריוטיות ואהבת הארץ – יש לנו רצון שהמדינה תהיה חזקה, אבל האמת היא שכיום כשליש מעם ישראל לא מתגייס כך שעובדתית הצבא הוא לא צבא העם. אם יש נושא שמפלג את החברה הישראלית ולא מאחד אותו בארבעים שנה האחרונות – זוהי חובת הגיוס וראוי לבחון מדי פעם את הנחות היסוד שלנו. לא יכול להיות שמה שהיינו זקוקים לו כשהיינו 600,000 איש ב-1948 לא משתנה כשאנחנו 8 מיליון איש בשנת 2018".

ח"כ מוסי רז אמר: "הפכנו כבר לצבא חצי מקצועי והצבא מבין את זה היטב. השירות הולך ומתארך, ואנחנו בדרך לשם. הצבא הוא גורם מסליל מובהק, ארבעת העשירונים התחתונים כמעט ולא מתגייסים, ולכן לא מדובר בכור היתוך. יש קבוצות שלא מתגייסות ולא יתגייסו לעולם – כמה נמשיך להסית אחד נגד השני? כל מה שאנחנו מציעים זה גיוס חובה עם סייג אחד: מי שלא רוצה - לא צריך. זה מודל שיסיים את הסכסוך בין חרדים לחילונים שמפרנסים את השונאים ויאפשר למדינת ישראל להתעסק בבעיות האמיתיות שלה".

מוסי רז ויהודה גליק בדיון

ח"כ עיסוואי פריג': "נושא גיוס החובה הוא בעצם רצון לשמור את מדינת השבט, כאשר 20% מאוכלוסיית ישראל הלא יהודים ע"פ לאום, שחולקים גורל משותף, מודרים ממנה. צבא העם מתעקש להוציא אותם מחוץ לכור ההיתוך. אני נגד כפייה, חובת הגיוס היא חוק אנטי דמוקרטי. אני בעד לאפשר לכל אזרחי ישראל, יהודים כערבים, לבחור את דרכם – אסור לחסום בפניהם אף אפשרות להתקדם, ללא הבדל דת גזע ומין".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "אני תומך במהלך הזה ברמה העקרונית והערכית. אנחנו צריכים עוד אתוסים חוץ מהאתוס הצבאי, הגיע הזמן שהחברה הישראלית תייצר לעצמה אתוסים אחרים שסביבם היא מתאחדת. לא יהיה 'מה עשית בצבא?' אלא 'מה עשית בחיים? מה כל אחד עושה למען החברה שלנו?'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר