פרשנות

ארבעה חודשים לבחירות: פיצול הקול הדתי-חרדי יביא לניצחון חילוני?

בסביבת משה ליאון מעריכים כי דגל התורה תתמוך בו בבחירות לראשות העיר ירושלים, אולם הרבנים עד כה לא נתנו החלטה בנושא. האם פיצול הקול הדתי-חרדי יביא את המועמד החילוני לראשות העיר? (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
עופר ברקוביץ, המועמד החילוני המוביל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ארבעה חודשים לפני הבחירות המוניציפאליות בעיר - סימן שאלה גדול מאפיל על ירושלים. כל פוליטיקאי מקומי מתחיל יודע שכדי להגדיל את סיכוייו לכבוש את ראשות העירייה כדאי לו לגייס לצדו מפלגה ארצית חזקה, עדיף את מפלגת השלטון ולצידה את מרבית החרדים בעיר, אלא שתמונת המצב הנוכחית לא מנבאת ניצחון לאף אחד מן המועמדים.

סניף הליכוד בעיר אמנם מפורק ומפוצל, אך בעיר שהליכוד היא המפלגה החזקה ביותר בה באופן מסורתי, אין זה מפתיע כי המרדף אחר תמיכתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפלגתו כבר יצא לדרך.

מצד אחד השר זאב אלקין, שהודיע על התמודדותו, מבקש את תמיכתו הפומבית של ראש הממשלה, אך היא לא מתקבלת. להיפך, אלקין מתמודד עם זעם בסניף הליכוד המקומי שקורא תיגר על מועמד שלא יקבל באופן רשמי את תמיכת ראש הממשלה. מהצד האחר משה ליאון, שמנסה להשיג את תמיכתו של ראש הממשלה, או לפחות להשיג אי תמיכה במועמד זאב אלקין, בלחץ גדול המופעל על נתניהו באמצעות מקורבי ליאון - ליברמן ודרעי.

סיפור הבחירות במגזר החרדי בירושלים מורכב מאוד. הקרב המתנהל על כל חצר חרדית קשה, יום-יומי, ולא ייפסק עד ליום ההצבעה עצמו. לפי ההערכות, למעלה מ-100 אלף חרדים מחזיקים בזכות הבחירה בירושלים. העיר - שמיום ליום נעשית חרדית יותר, ערבית יותר וחילונית פחות - נמצאת במשבר זהות של ממש. מערכת הבחירות היא צומת דרכים חשוב ואבן דרך בעיר ההיסטורית, כאשר ראש העיר שייבחר בה צפוי להתמודד מול סוגיות הרות גורל, אשר יקבעו את עתידה של בירת ישראל.

שמות רבים עלו על הפרק, אבל רק חמישה מתוכם הינם בעלי סיכויים לנצח בקונסטלציה זו או אחרת: משה ליאון, זאב אלקין, עופר ברקוביץ', יוסי דייטש ורחל עזריה. למי מהם הסיכוי הגדול ביותר לקבל את המפתחות לעיר הבירה? האם יש לחילונים סיכוי לנצח את הבחירות עם עופר ברקוביץ' על אף שהזמן ושיעורי הילודה משחקים לרעתם? עם הנתונים ומספר המועמדים כיום, אף מועמד אינו בטוח.

אנשי ליאון כבר טוענים כי 'דגל התורה' תתמוך בו בבחירות, אולם עד כה לא התקבלה לכך גושפנקא מגדולי ישראל. במטה המועמד החרדי הבכיר יוסי דייטש ינסו למסמס את התמיכה הזו, ולהגיע להכרזה עם תמיכה רבנית מובהקת. "בלי זה", אומרים בסביבת דייטש: "הוא לא יכריז על ריצה".

זה הקרב הגדול שמתנהל בימים אלה. משה ליאון וזאב אלקין מסתובבים בימים אלה בחצרות השונות, נפגשים עם העסקנים והרבנים ומנסים לסגור קצוות. ההתלבטות ב'דגל התורה', הקבוצה הגדולה ביותר במגזר החרדי בירושלים, אינה מקרית. הרבנים עדיין לא ראו מול העיניים הוכחה לכך שמשה ליאון, הוא אכן בעל הסיכוי הגדול לנצח את הבחירות.

ב'דגל התורה' חוששים שכישלון הבחירות ב-2013 יחזור על עצמו. אז, נכנסו למאבק כמובילי התמיכה בליאון ונחלו תבוסה. זו הסיבה שגדולי ישראל עדיין לא שחררו הצהרת תמיכה באף מועמד, אותה יעדיפו לדחות לשלב מאוחר יותר.

גורם פוליטי חרדי מסביר בשיחה עם "כיכר השבת" כי כיום, ארבעה חודשים לפני הבחירות, שום מהלך אינו סופי. לדבריו, כל הגורמים המעורבים יודעים שהליכה למשא ומתן עם אופציות של מועמדים נוספים ביד תשפר את עמדתם. אם החרדים יבואו לליאון לפני הבחירות כשבאמתחתם אפשרות לשיתוף פעולה ותמיכה במועמד אחר, (אלקין או דייטש) ליאון יצטרך להבטיח להם יותר.

מצדו של ליאון נראה כי יחסיו עם החרדים מתחממים. על רקע התמיכה המסתמנת של ליברמן ודרעי במועמדותו, החלו להישמע טענות כי למעשה מדובר בדיל פוליטי בין המשולש – ליברמן, דרעי וליאון. אלא שבסביבת המועמד לא אוהבים את הכינוי "דיל", ושואלים: "תמיכת ברקת בזאב אלקין לא נחשבת "דיל"? ברקת מכין את השטח לכיבוש משרד ראש הממשלה, בין היתר באמצעות תמיכה במועמדותו של השר זאב אלקין", הם אומרים.

הראשון שעשוי להרוויח מפיצול המועמדים החזקים המזוהים עם הציבור הדתי לאומי, הוא המועמד החילוני-ליברלי עופר ברקוביץ': פעילי "התעוררות", ברובם צעירים, החלו לפעול לא מהיום, ומשתדלים להיות נוכחים בשטח. הפעילים מביעים בכל הזדמנות אכזבה ותסכול רב ממצב העיר. בין היתר טוענים הפעילים כי ראש העירייה ברקת היה מנותק מהעיר וצעירים ממשיכים לעזוב את העיר.

במסגרת פעילותם מקווים ב"התעוררות" להביא לתמיכה חילונית מלאה בעופר ברקוביץ'. במטה בונים על פיצול הקול החרדי והדתי, ובכך לכבוש את הראשות. ההיתכנות הזו סבירה רק במידה והציבור החרדי לא ישכיל להתאחד סביב מועמד אחד.

הקרע הפנימי בציבור החרדי ממאן להתאחות ומוסיף לייצר כותרות. איבה לוהטת עד כדי התפלגות חרדית - כל אלה אינם מבטיחים למועמד חרדי יוסי דייטש ומוסיפים לכרסם בסיכויו, אולם בסביבתו של דייטש משוכנעים כי ריבוי המועמדים בצד הדתי משחקת לידיהם. "נפעל לגייס תמיכה חרדית מלאה לצד ציבורים נוספים שיבטיחו את תמיכתם במועמד". אומרים מקורבים לדייטש.

בעוד ארבעה חודשים תגיע לסיומה אחת ממערכות הבחירות התוססות ביותר. מערכת הבחירות הנוכחית מקבלת משנה תוקף מיוחד, משום שהציבור החרדי למרות הפילוגים בתוכו עדיין חזק מספיק בשביל לבחור ראש עיר מטעמו, מבלי להיות תלוי בהצבעה של מגזרים אחרים.

שחקן מרכזי נוסף הוא הציבור הדתי לאומי בעיר, במטה המועמדים זאב אלקין ומשה ליאון בטוחים כל אחד כי זהו המגרש הפרטי שלו. בעוד אלקין מקבל אחוזים יפים מהציבור הדתי לאומי, ואף בסקרים ארציים מוביל יחד עם נפתלי בנט ואיילת שקד, הרי שלירושלמים זה לא מספיק. קמפיין נגטיבי של הפנים החר"דליות בעיריית ירושלים – אריה קינג נגד מועמדותו של אלקין עשוי לחסל את התמיכה החרדלית במועמדותו ולהעבירה לצדו של ליאון.

הערכות הן כי הקרב המרכזי על הציונות הדתית יהיה בין ליאון לאלקין. ח"כ רחל עזריה שהצהירה השבוע על התמודדותה מזוהה עם הציבור הדתי ליברלי, אך בשלב זה לא מביאה אתה תמיכה מובהקת מקהילות בציונות הדתית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר