הניסיון לביטול האירוע - נכשל

הפרוטוקול חושף: פסטיבל הטריפות בי-ם - באישור הרבנים

בימים אלו נערך בעיר העתיקה בירושלים פסטיבל אוכל בו משתתפות מסעדות המספקות אוכל טרף וזאת באישור בדיעבד של רבני ירושלים • הרב שטרן: "הרבנים רוצים להציל את מה שאפשר" (ארץ)

אבי רבינא וישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים ין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

שערורייה: בימים אלו נערך בעיר העתיקה בירושלים פסטיבל אוכל בו משתתפות מסעדות המספקות אוכל טרף שיספקו אוכל לא כשר לאלפי באי הפסטיבל וזאת באישור רבני ירושלים והעירייה.

האירוע צפוי להימשך על-פני מספר לילות ובו אלפי צועדים יבקרו ברובע היהודי, הנוצרי והמוסלמי בעיר העתיקה, ויפקדו מסעדות שונות ודוכני אוכל - שרובם הגדול צפוי להגיש טריפות ונבילות.

במהלך החודשיים הקרובים, מדי שבוע, יתארחו שלוש מסעדות חדשות בפארק גיא בן הינום ויציעו מנות שף מתחלפות במחירים זולים, המסעדות בחלקם מגישות טריפות.

רבני העיר העתיקה נחרדו כבר לפני מספר חודשים לגלות כי אלפי המשתתפים יאכלו טריפות בלבו של הרובע היהודי, ונחלצו להיאבק למען ביטול האירוע, אך ללא הצלחה. אל שמתברר כי דווקא רבני ירושלים שניסו גם הם למנוע את האירוע אולצו לאשר אותו בדיעבד.

כמו כן, בעיריית ירושלים יש מי שמעריך שגורמים שונים משתמשים בסיפור בכדי לתקוף את השר זאב אלקין, המתמודד לראשות העיר. לדברי גורם בכיר המעורב במירוץ: "אם זה היה לפני שנה - איש לא היה מדבר על זה. כעת, בגלל שהרשות לפיתוח ירושלים קשורה למשרד שאלקין מחזיק, מתמודדים משתמשים בזה בכדי לנסות לפגוע בשר אלקין. רק שהם לא ידעו שהרבנים הראשיים בעיר היו מודעים לכך".

"יתרה מזו" אומר בכיר בעירייה: "מי שפנה לרבנים זו עיריית ירושלים, לא המשרד של אלקין ולא אף אחד אחר. אין שום קשר לשר או למישהו שקרוב אליו, מלבד העובדה שהרשות לפיתוח ירושלים נמצאת תחת המשרד. הפניה של העירייה מוכיחה שאין לאלקין קשר לזה, אבל בשביל קמפיין עושים הכל".

יצוין כי במשרד החוץ מספרים שבזמן כהונת אלקין במשרד החוץ, הוא זה שהתעקש שכל אירוע של המשרד, בארץ ובחו"ל, יהיה בכשרות: "מביך מה שעושים בשביל קמפיין, רק שיבדקו לפני, כי לשקר אין רגליים".

לידי 'כיכר השבת' הגיע פרוטוקול הדיון שנערך לפני כחודש וחצי במועצה הדתית בירושלים, ממנו עולה כי רבני ירושלים, הראשל"צ הגרש"מ עמאר והגר"א שטרן, אישרו בדיעבד מכירת טריפות בפסטיבל.

"הרבנים הראשיים – מבקשים לבחון אפשרות להפעיל באירוע מסעדות כשרות בלבד, זאת כדי ליצור קו כשרותי אחיד שימנע בלבול ומכשול לבאי המתחם המבקשים להשתתף באירוע", נכתב בפרוטוקול.

ע"פ הפרוטוקול נראה כי מארגני האירוע ניסו לבדוק אפשרות של ממכר אוכל כשר בלבד, "מרכוס (יזם האירוע) – מבטיח לבדוק את בקשת הרבנים בחיוב אולם הדבר מורכב ותלוי בעיקר בבעלי המסעדות בעיר".

הפרוטוקול

בהחלטת הרבנים על אופי האירוע נראה כי הרבנים השלימו עם העובדה כי בפסטיבל יוגש אוכל טרף, ובשל כך ניתנו הנחיות למערכת הכשרות כיצד לפעול.

"יש לעשות הכול בכדי שבאירוע יוגשו מנות אוכל כשרות בלבד", החליטו הרבנים והוסיפו כי "במידה ובדיעבד ישתתפו באירוע גם מסעדות שיגישו מנות אוכל לא כשרות יש להקפיד על:

  1. המשאיות שמציגות את המסעדות הכשרות יהיו במתחם נפרד לחלוטין מהמתחם בו יציגו המסעדות המציגות אוכל שאינו כשר, כולל שולחנות נפרדים שיוצבו במתחמים שונים.
  2. הצבת שילוט ברור ומודגש על גבי המשאיות שמציגות את המסעדות הכשרות וכך גם על גבי המשאית המציגה מסעדות שאינן כשרות.
  3. יש לדאוג שבמשאיות בהן יציגו המסעדות הכשרות תהיה פלנצ'ה לבישול חלבי בנפרד ובנוסף לפלנצ'ה שתשמש לבשרי.
  4. לא ניתן למכור מנות בשריות ומנות דגים באותה משאית.
  5. לא תינתן תעודת כשרות לאירוע ו/או למתחם אלא כל מסעדה, שנמצאת בהשגחת הרבנות ירושלים ואשר תבקש להציג באירוע, תפנה בבקשה, באמצעות מפקח הכשרות האזורי שלה, לקבלת תעודת כשרות למשך אותם ימים בהם היא מציגה.
  6. הייזם יעסיק משגיח כשרות, שהרבנות ירושלים תמליץ עליו, שיפקח על פעילות המסעדות בעלות תעודת הכשרות במשך כל זמן פעילות המיזם, בין השאר על המשגיח לוודא שהכללים שנקבעו לעיל ישמרו".

הגאון הרב אריה שטרן הגיב לדברים בשיחה עם 'כיכר השבת' ואמר כי "חלילה מלחשוב שרבני ירושלים מאשרים טריפות, לא בירושלים ולא בכל מקום אחר בארץ, אבוי למי שעושה שימוש ציני בדברים של הרבנים שליט"א. כשרות זה לא פוליטיקה.

"לאחר שנאמר לנו שהפסטיבל מתקיים בכל מקרה, נתבקשו הרבנים לתת הנחיות איך לעשות את הדוכנים הכשרים עם תעודת כשרות לכן האישור ניתן בדיעבד! זאת לאחר שאין לנו שליטה מי נמצא שם ומי לא הרבנים רוצים להציל את מה שאפשר".

תגובת המועצה הדתית בירושלים לא התקבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר