מחדל מקומם

ישראלים לקו במחלות לב בגלל מים מותפלים

הוכח מדעית: בישובים הצורכים מים מותפלים נמצאו יותר חולי לב מאלו שנסמכים רק על מים רגילים. התוצאה העגומה יכולה היתה להימנע, בפעולה נכונה של הרשויות בישראל (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מתקן להתפלת מים (צילום: Yossi Zamir/FLASH90)

מחקר חדש שפורסם אמש (שלישי) בכתב העת המדעי Environmental Research מגלה, כי הוצאת המגנזיום מהמים בתהליך ההתפלה, גרמה לעלייה משמעותית במחלות לב בקרב תושבי ישראל.

החוקרים בדקו לא פחות מ-178 אלף מבוטחים בשירותי בריאות כללית וחילקו אותם לשתי קבוצות: אחת כללה שני אזורים בארץ שמקבלים מים מותפלים במשך שש שנים; השנייה הייתה מאזור שמקבלים בו רק מים טבעיים.

על פי הפרסום ב'החדשות', הבדיקה חשפה את העובדה המדהימה לפיה באזורים המותפלים הייתה עלייה של 6 אחוזים במחלות לב, בהשוואה לאזור שתושביו צרכו מים טבעיים בלבד.

ישנם חוקרים הסבורים כי התחלואה באזורים המותפלים עומדת אפילו על 10 אחוזים, אך גם לפי פרופ' יונה אמיתי, מי שעמד בראש קבוצת החוקרים מאוניברסיטת בר אילן, לאחר שנוטרלו גורמי סיכון אחרים שיכלו להטות את המחקר, הנתון שעלה ממנו על ששת אחוזי החולי הוא מובהק.

"למגנזיום תפקיד חיוני בגוף האדם. הוא הכרחי וחשוב לפעילות התקינה", הסביר הפרופסור ב'מהדורה המרכזית'.

כזכור, כשפורסם המחקר הראשון שהצביע על עודף תמותה בקרב חולי לב באזורים המותפלים, לפני יותר משנתיים, הורה ראש הממשלה להאיץ את הפיילוט להוספת מגנזיום היישר למתקני ההתפלה, ואף דרש מסגן שר הבריאות ליצמן להאיץ פיילוט זה, אך עד היום הוא לא בוצע.

יצויין, כי כ-70% אחוזים מהמים שמסופקים לציבור הם מים מותפלים, וברשות המים טוענים שרק אחוז בודד מתוכם משמש למי שתייה ולכן אין כל צורך הוסיף מגנזיום למים. לדבריהם, הוספה מיותרת שכזו רק תייקר את מחיר המים.

העובדות הן, כפי שסקר תחקירן 'החדשות' חיים ריבלין, שלאורך חופי ישראל קיימים נכון להיום חמישה מתקני התפלה: אשדוד, פלמחים, שורק, חדרה וסמוך לאשקלון. כל הישובים הסמוכים למתקנים הללו מקבלים מאה אחוזים מים מותפלים, וככל שמתרחקים מהמתקנים - המים נמהלים ביותר ויותר מים טבעיים.ברשות המים ובמקורות לא יודעים לומר, או לא חושפים משום מה, באלו ישובים מקבלים מים לא מותפלים ובאלו כן.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מכיר את הנתונים ותומך בהוספה מיידית של מגנזיום למים על מנת להבטיח את בריאות הציבור. לצערנו, רשות המים מערימה קשיים מכוונים ומונעת את ההוספה".

מרשות המים נמסר בתגובה לפרסום ב'החדשות': "המים בישראל, ובכלל זה המים המותפלים, הינם באיכות טובה מאוד והם עומדים בדרישות המחמירות ביותר של תקנות מי השתייה. משרד הבריאות הוא המוסמך לקבוע האם יש להוסיף מגנזיום לתזונת אזרחי ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר