עונת העקיצות

איך מטפלים בצריבת מדוזות? לא עם חומץ

בניגוד להוראות משרד הבריאות, אסור להשתמש בחומץ לטיפול בצריבת מדוזה. מדובר בהנחיה ישנה לא יעילה ואף יכולה להיות מסוכנת יותר ולגרום להחרפה בכווייה (בריאות)

(צילום: חן לאופולד, פלאש 90)

עונת המדוזות בשיאה בימים אלו, ואנשים רבים נעקצים ונצרבים מהיצור הבלתי נעים בעליל. משרד הבריאות התייחס לנושא וקרא בשבוע שעבר לטפל ראשונית בצריבת המדוזה באמצעות חומץ או חומץ תפוחים המצויים בסוכת המציל, על פי הודעת המשרד. אלא שמתברר בהנחיות מיושנות ואינן נכונות כלל לסוג המדוזות שפוקד את ישראל

המדוזה, חוטית נודדת, המבקרת בארצנו מאז שנות ה-80, כלל אינה מגיבה לחומץ ורעלניה תוקפים את האדם גם עם חומץ. על פי הדיווח ב-ynet, ד"ר תמר לוטן, ביולוגית מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, מסבירה, כי בעבר עלתה ההערכה שחומץ חומצי עשוי לפעול במנגנון בו הוא סותר לכאורה את מנגנון ארס המדוזה, על סמך מחקרים במדוזת הקופסה - מדוזה קטלנית שכבר שנים אינה פוקדת את חופי ישראל.

"החומץ אינו מנטרלים כלל את ארס המדוזה שמגיעה לישראל", מסבירה ד״ר לוטן, "יותר מכך הראינו כיצד מחטי הארס הרבים משתחררים מזרועות המדוזה גם בנוכחות חומץ".

בנוסף, החומץ בהיותו חומצי, עלול להחמיר את הכווייה הנוצרת כתוצאה מצריבת המדוזה, ולהחמיר גם תגובה אלרגית הנוצרת בעקבות הצריבה.

אז מה כן צריך לעשות? לדברי ד"ר לוטן, הטיפול הנכון בצריבת מדוזה הוא הסרת זרועות המדוזה שנדבקו לעור באמצעות מקל יבש, ואחריו שטיפת המקום במי ברז או מי ים צלולים (שאינם מכילים חלקי מדוזות).

בכוויה עצמה מטפלים כבכל כוויה: כך למשל, כוויה מדרגה א' דורשת מריחת תכשיר דוגמת "סילברול" הפועל לקירור האזור ומניעת זיהומו. כוויות חמורות יותר דורשות פינוי לבית חולים. בכל מקרה של תגובה אלרגית קשה, הכוללת קוצר נשימה, נפיחות, כווייה היקפית המגיפה את כל הגפה מקדימה מאחורה ומצדדיה, נפיחות בשפתיים או בלשון או הקאות מרובות, יש להתפנות בדחיפות לחדר מיון.

אלה הסובלים מתגובה אלרגית חמורה או אנשים הסובלים מאלרגיות, צריכים לקבל טיפול במזרק אפיפן.

לדברי הביולוגית השטיפה במים מתוקים היא היעילה ביותר שכן המחטים כבר חדרו לעור ועשו את הנזק ותאים שנמצאים על העור יישטפו במהירות בזרם מים חזק ולא יתבקעו על העור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר