כיצד שומרים על שגרה גם במהלך החופשה

איך שומרים על מסגרת ושגרה עבור הילדים, גם בזמן חופשת הקיץ? הרב אבי אביטן, בטור נוסף של עצות מעשיות על ההתמודדות חכמה ונכונה עם הנוער והילדים (חינוך ילדים)

הרב אבי אביטן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

כולם- הורים, סבים וסבתות, דודים (שעוד אין להם ילדים) ואפילו אחים גדולים שעברו את גיל 18, כולנו מנסים (כל קיץ מחדש) להבין את התשובה לשאלת השאלות- מה עושים עם הילדים בחופשת הקיץ .

אין ספק שהחופשה נועדה כדי לאגור כוחות, לטעון מצברים ולהגיע לתחילת השנה רעננים,

אך החופש כל כך ארוך, שהשאלה "איך נעסיק את ילדנו" הנה מתבקשת וההבנה שישנה חשיבות עליונה לשמור על הילדים מפני סכנות רבות שאורבות להם היא בסיסית. עם זאת, פעמים רבות, אנחנו לא נערכים נכון לסיטואציה ולמצב שהחופש מביא עימו, ועל כן, על אף שהשאלות ברורות וידועות, אנו מוצאים את עצמנו ללא מענה ולפעמים בניסיונות לתקן את העוול שהחופש עשה במקום להקדים תרופה למכה.

קודם חשוב לזכור שעם כל הצער שבדבר, חופש לילדים הרבה פעמים פירושו עבודה להורים. אך עם תכנון נכון מראש, גם ההורים "פתאום" ייהנו מהחופש, גם הילדים ירוויחו חופשה נכונה ובטוחה מגירויים חיצוניים שעלולים להזיק לילד, וגם הקיץ האיום והנורא יהיה חסכוני יותר ומשברי פחות. שבו עם בן/בת הזוג שלכם והכינו טבלה מסודרת של לו"ז ורשימה של פעילויות. ממש כמו תכנון פרויקט בעבודה או רשימת קניות לבית. תכננו תקציב, לו"ז, סגנון פעילות (בית/ חוץ/ אטרקציה/ יצירה וכו') וכך תשלטו למעשה בהכל, החל מהתקציב, דרך התכנים וכלה בזמנים מתי הפעילות היא משותפת לכל המשפחה, מתי רק עם אמא, מתי רק עם אבא וכך תאפשרו בעצם לבן/ בת הזוג שלכם גם לקחת חופש קטן מהחופש.

יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי שתכננו את לו"ז, כדאי להתעכב על התכנים ולהבין שניצול נכון של חופשה והשגת אפקט נכון ומוצלח, יתקיים דרך חוויות משפחתיות. משחקי חברה, פיקניק משפחתי, מסלולי הליכה, לינת שטח, כדורגל משפחתי ועוד, כל אלו תורמים המון לקשר משפחתי חזק. חוויות משפחתיות אשר נתפסות אצל הילד כעוצמתיות (לא חייבות להיות אטרקציות יקרות, אלא יחס מצד ההורים והאחים וה"ביחד" הוא עצמתי ומשמעותי ביותר) מסוגלות למנוע ואף לעצור את הסכנות הטמונות בתקופת החופש.

דבר נוסף חשוב, שיסייע לעבור את הקיץ בשלום הוא סדר יום קבוע, ככל הניתן, גם בשעת החופש הגדול. לא קמים כל יום מתי שרוצים ומתבטלים כל היום. לא אוכלים מתי שמתחשק ומה שמתחשק בלי ארוחות מסודרות. בקיצור, לא נותנים לחופשה לבלבל אותנו וכך גם הילד לא יהיה מבולבל. זה יגרום אצלו לשני דברים: הראשון, הוא ציפייה לפעילות המשפחתית והשני הוא ניתוק יחסי מגירויים חיצוניים שליליים והבנה שיש דברים טובים במשפחתיות ולמעשה, אין צורך לחפש זאת במקומות אחרים. כאשר הפן המשפחתי יציב, קטן הסיכוי שהילד "יראה בשדות זרים".

כמובן, שלא ניתן וגם לא רצוי, לנתק את הילד מהעולם החיצון במהלך חופשת הקיץ, ויש לפנות לו זמן לבילוי עם חברים. אך גם כאן, כדאי לתכנן מראש ולהשקיע מחשבה, כיצד עושים זאת נכון. תחשבו יחד עם בן/ בת הזוג על "איך" מזמינים את החברים של הילד אליכם הביתה ואיך הופכים את המפגש עם החברים ליותר מבוקר. חשוב מאוד לתת לילד את המרחב האישי עם החברים ומצד שני חשוב גם לתת לו ולחבריו את התחושה שיש כאן מבוגר אחראי. בילוי מבוקר של הילד עם חבריו יעזור מאוד בשמירה עליו ובצליחת הקיץ בבטחה ובהצלחה.

הכותב הינו מנהל בית ספר נעלה- תיכון טכנולוגי בביתר עלית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר