האזינו

מרגי: "מנהלים אשכנזים; תפסיקו להתעסק עם הבנות שלנו"

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי מש"ס, יוצא הערב במתקפה חריפה נגד מנהלי הסמינרים האשכנזים בירושלים, שלדבריו מנציחים את אפליית הספרדיות בגלל כסף • וגם אגודת ישראל לא יוצאת נקיה משבט לשונו • האזינו (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"בשנים האחרונות, בניגוד למה שנתפש, נגמלנו מהחיזור אחרי האשכנזים. הקמנו ישיבות ומוסדות משלנו, ולא משחקים בנו יותר", כך אומר הערב (חמישי) יו"ר ועדת החינוך בכנסת ח"כ יעקב מרגי (ש"ס).

לדבריו, בראיון ליעקב ריבלין ואבי בלום, לתכנית 'פילפוליטיקה' ברדיו קול חי, "בסמינרים לעומת זאת, בבני ברק אמנם פתחו סמינרים ספרדים וכולן שובצו, אבל בירושלים הולכים מנהלי הסמינרים האשכנזים ועושים רישום בכיתות ז' של בתי הספר שלנו, לתלמידות המוכשרות - בניגוד לחוק שאוסר את זה".

הם גם שומרים על מכסה של 25-27 אחוזים של בנות ספרדיות, וככה יוצרים מגמה אצל החברות שלהן לרצות את הסמינרים האשכנזים, ועושים רושם שהבנות הטובות לא בסמינרים שלנו".

"הנה הצהרה, לא מן השפה ולחוץ: אנחנו במאמץ כביר מול משרד החינוך לפתוח עוד סמינרים ספרדים בירושלים. כבר בשנה שעברה יכל להיות טוב יותר, לולא משרד החינוך נכנע ללחץ של יו"ר ועדת הכספים וסגן שר החינוך מאיר פרוש...".

הראיון המלא עם מרגי (מתוך 'פילפוליטיקה', רדיו קול חי)

מרגי הוסיף בכעס: "יתכבדו מנהלי הסמינרים, שאמורים להיות אמונים על חינוך בנות ישראל ולא על ההרס שלהן, ויחתמו על התחייבות שמשנת הלימודים תשע"ט הם לא עושים רישום מוקדם ולא מתעסקים עם הבנות הספרדיות".

"שימו לב שבשנים עברו היה מדובר על 300-500 בנות ספרדיות לא מסודרות, אחר כך הורדנו את זה לפחות מ-100 ובשנה שעברה ל-30 בלבד, ואני מקווה שהלאה המספרים יהיו קטנים אפילו יותר, אם רק המנהלים האשכנזים יניחו לבנות הספרדיות לנפשן".

"הסיבה להתנהגות שלהם, היא כי בעל-יסודי התקצוב הוא 'פר' ראש, וכשאתה מחזיק כיתה של 50-54 בנות אתה מרוויח המון. מכיתה של 20 ומעלה, הרווח הוא של 100 אחוז על כל בת. זה נטו לחץ כלכלי אדיר".

באשר לסוגיה הבוערת של "חוק הגיוס", הרחיב ח"כ מרגי ואמר: "לפני כמה חודשים, כשחברי כנסת מיהדות התורה איימו על זה משהו, צייצתי 'עשו לי טובה, אל תגעו בחוק, כי כל פעם שנגעתם בנושא הזה - דפקתם אותו'".

ח"כ מרגי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"לצערי הרב, אין לנו עמוד שדרה. אני שומע מח"כ מקלב את המנגינה ש'יש לנו את רבותינו, ולא ניגרר אחרי אגודת ישראל ומועצת גדולי התורה החסידית'. אסור לנו להיגרר אחרי עמדות שוליים קיצוניות בחברה החרדית".

"עד היום, כולם פחדו לדבר בסוגיות שבמחלוקת, קיבלו קיפאון כזה, שמא יבולע להם. אני שמח שלאחרונה גפני ומקלה מעזים ואומרים את דעתם, כי עד היום היה רק את יעקב מרגי שמעז".

"אמר לי אחד מחברי הכנסת של דגל התורה, שעדיין לא הזכרתי את שמו בשידור הזה...: 'מה לעשות. לך יש את האומץ לומר את הדברים'. אז הנה אומר לך משהו שפוחדים לומר אצלנו במפלגות החרדיות, כי לפעמים הסמנטיקה גוברת על המהות: כשנכסנו לקואליציה הזאת, אחרי ממשלת לפיד, שינינו את 'חוק הגיוס' כאילו אנחנו לבד על הגלובוס, כאילו אין בית משפט עליון ואין חברה אזרחית שתפגין. שינו את החוק לקיצוניות אחת, אז הגיע בג"ץ וזורק אותנו חזרה הביתה, לחוקק חוק גיוס חדש".

"יש חוק גיוס, שהוא אולי חוק לא הכי טוב לעולם התורה ולציבור החרדי, ואם זה היה תלוי בנו היינו עושים את זה יותר טוב, אבל משרד הביטחון הביא את המתווה שלו עם כמה פרמטרים שאנחנו לא חיים איתם הכי בנוח, שאם לא נעמוד ביעדי החוק, בעוד 6 או 8 שנים הוא יפקע".

"ופה מגיע האולטימטום של סגן השר הרב ליצמן, שמאיים לפרוש בגלל החוק הזה. ואני לא מבין: מה אתה מעדיף, 8 שנים של שקט או שבעוד חודשיים בלי חוק כולם ברי גיוס? עם כל הכבוד, אנחנו לא עובדים אצל הקבוצה הקיצונית. לנו יש אחריות מלאה לעולם התורה. להתנהג באחריות זה לא אומר שלא דואגים. לצערי הרב, אלו שהרימו קולות פופוליסטיים ומתלהמים כל השנים, הם שפגעו בעולם התורה".

במענה לשאלת המראיין אם מוטב היה שכל מועצות גדולי וחכמי התורה היו מתכנסים יחדיו לדון בחוק, השיב מרגי בשלילה: "במקרה כזה, הקבוצה הקיצונית שלחשה באוזניים לחלק מגדולי ישראל וצבעה הכל בצבע שחור, היתה גוברת. בזכות שלא התכנסו יחד, והח"כים של דגל התורה הלכו באחריות ואמרו מה שאמרו לרבניהם, ויו"ר ש"ס הרב דרעי התנהג בצורה אחראית מאוד (ואני לא חוסך ביקורת, כשיש לי) והלך למועצת חכמי התורה אחד אחד והסביר להם את המתווה - זה גבר על כותרת כזאת או אחרת".

"בחלק מהמקרים, הצעקות הן כדי להרגיע את שרירי הבטן של קבוצה כזאת או אחרת. אחריות - זה לא. עולם התורה לא שלי, של גפני או של אגודת ישראל. הוא של עם ישראל, ונבנה ב-70 השנים האחרונות טפח אחר טפח והגיע לממדים שלו היום, אנא, בואו נשמור עליו", סיים ח"כ יעקב מרגי את דבריו בראיון לתכנית 'פילפוליטיקה' ברדיו קול חי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר