6 שעות, 24 סוכנים

כך פרצו סוכני המוסד לארכיון של האיראנים

פרטים נוספים מתגלים על המבצע המוצלח באמצעותו רוקנה ישראל את ארכיון הגרעין האיראני ממסמכיו החשובים והעבירה אותם מחוץ לגבולות איראן. 6 וחצי שעות ו-24 סוכנים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו מציג את הארכיון במסיבת העיתונאים (צילום: חדשות כאן)

פרטים נוספים מתגלים על המבצע הייחודי שהדהים את העולם, במהלכו פרצה ישראל לארכיון הגרעין האיראני ורוקנה אותו ממסמכיו המקוריים.

על פי הדיווח של דיוויד סנגר ורונן ברגמן ב"ניו יורק טיימס" שחשפו פרטים חדשים על המבצע, ישראל במשך שנתיים עקבה אחר האיראנים עד שהצליחה לשים את ידה על המסמכים המפלילים.

כבר מפברואר 2016, לאחר חתימת הסכם הגרעין, החלו האיראנים לאסוף אלפי מסמכים שמתעדים את תהליכי בניית הנשק, התאמתו לטיל ומנגנון יצירת הביקוע הגרעיני. האיראנים ניסו להתחכם ואיחדו את כל המסמכים במחסן שנמצא ברובע מסחרי שלא קשור לתוכנית הגרעין ורחוק מהארכיון הצבאי של טהרן.

כדי לא לעורר את חשדם של השכנים, האיראנים גם לא הציבו שם שומרים מסביב לשעון על המקום, מה שהפך את החדירה של המוסד לאתר לקלה הרבה יותר. אנשי המוסד עקבו כל העת אחר המחסן והעובדים בו וידעו היטב מתי יוצא אחרון העובדים במקום.

נתניהו חושף את הארכיון (צילום: עומר מירון, לע"מ; סאונד: בן פרץ, לע"מ)

ב-31 בינואר האחרון, בסביבות השעה 22:30 נכנסו כ-24 סוכני המוסד למחסן. הסוכנים הגיעו למקום עם מכשירי ריתוך מיוחדים הפועלים בטמפרטורה גבוהה במיוחד כדי לחתוך את 32 הכספות מייצור איראני שהוצבו במחסן.

על פי הדיווח, סוכני המוסד ידעו בבירור היכן נמצא החומר החשוב יותר. ככל הנראה באמצעות מידע פנימי. ברוב המבצעים של המוסד, הסוכנים מצלמים או מעתיקים חומרים ללא השארת עקבות. אבל במקרה הנוכחי הורה ראש המוסד, יוסי כהן, למשתתפים לקחת עמם את המסמכים המקוריים, גם כדי להימנע משהות ארוכה יותר במחסן וגם כדי שהמוסד יוכל להציג את המסמכים המקוריים מאוחר יותר, אם האיראנים ייטענו כי הם מזויפים.

הישראלים ידעו שעד השעה 7 בבוקר המקום ריק מאדם, וכדי להרוויח זמן עד שהפריצה תתגלה הם יצאו מהמקום לפני השעה 5 לפנות בוקר כשהם לוקחים עמם 50 אלף עמודים ו-163 דיסקים שהכילו תזכירים, קטעי וידיאו ותוכניות שחולקו בין הסוכנים שהוציאו אותם מאיראן בדרכים שונות..

כך נראה הארכיון מבפנים

מדובר במבצע מבריק מבחינת המוסד, שש שעות ו-29 דקות לקח למוסד להשבית את האזעקות, לפשוט על המחסן, לחדור שתי דלתות וכמה כספות משוריינות ולצאת מטהרן עם חצי טון של חומרים סודיים בחזרה לישראל.

בשעה 7:00, בדיוק כפי שהמוסד ציפה, הגיע למחסן שומר איראני שגילה את הדלתות והכספות פרוצות. הוא הפעיל את האזעקה ושלטונות איראן החלו במהרה בניסיון נואש לאיתור הפורצים באמצעות אנשי צבא ומשטרה רבים. האיראנים הבינו מיד כי מדובר במבצע מודיעיני שיסבך אותם לנוכח החומרים שנגנבו.

במשך זמן רב שמרו האיראנים על שתיקה ולא דיברו על האירוע המביך מבחינתם. בסוף חודש אפריל השנה, חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו את המבצע של המוסד כדי להשפיע על הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לעזוב את הסכם הגרעין, מה שאכן קרה לבסוף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר