שוב ירידה

בחינות הלשכה: אחוז המעבר הנמוך אי פעם

תוצאות הבחינה האחרונה של לשכת עורכי הדין חושפות נתונים מביכים למדיי עם אחוז המעבר הנמוך אי פעם - 32% בלבד. בלשכה מגיבים למבוכה: "תוצאות מטרידות" (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לשכת עורכי הדין פרסמה היום (שני) את תוצאות הבחינה שנערכה בסוף יוני והתוצאות מאכזבות במיוחד, רק 32% מהנבחנים שניגשו לבחינה עברו. מדובר בשיעור המעבר הנמוך ביותר שהיה בבחינות.

גם במועד החורף היה מדובר בשיעורי מעבר נמוכים במיוחד. תחילה עברו 33% אבל לאחר קבלת ערעורים והתערבות בית המשפט בחמש שאלות עברו כ-40%. הנבחנים זועמים שכן הייתה ציפייה שבשל שינוי מתכונת הבחינות הבחינות ייעשו קלות יותר, אך מתברר כי המספרים אף יורדים.

כזכור, בבחינות החורף הבחינה כללה לראשונה גם שאלות על סוגיות משפטיות מהותיות (בצירוף קובץ דברי חקיקה) ולא רק שאלות בסדרי דין כפי שהיה נהוג עד אז.

לבחינה האחרונה, ניגשו 2,930 מתמחים ומתמחות. בין אלו שניגשו לבחינה לראשונה, 1,930 נבחנים, עברו 44%. כשליש מהנבחנים עשו את הבחינה בפעם השנייה ויותר. מבין אלו שעשו את הבחינה בפעם השנייה עברו 14% בלבד ומבין אלה שנבחנו בשלישית ומעלה עברו 6% בלבד.

80% מסך הנבחנים היו בוגרי מכללות ששיעור המעבר שלהם היה מביך למדי - 26%. שיעור המעבר של בוגרי האוניברסיטאות שהיוו 15% מהנבחנים היה לעומת זאת 70%. השאר היו עולים חדשים ששיעור המעבר שלהם היה 19%.

שיעור העוברים הגבוה ביותר היה מבין בוגרי האוניברסיטה העברית (76%), לאחר מכן אוניברסיטת תל אביב (71%), מכללת ספיר עם 63 נבחנים ושיעור מעבר של 70%, בר אילן (69%), המכללה למנהל (57%), אוניברסיטת חיפה (53%) והמרכז הבינתחומי (53%).

ובזווית החרדית, בין בוגרי הקריה האקדמית אונו שרבים מתלמידיה חרדים (753 נבחנים, המספר הגדול ביותר בארץ), עברו רק 21% (ירידה של אחוז מהבחינה הקודמת). שיעור העוברים בפעם הראשונה מאונו היה 30% בלבד. מכללת שערי משפט (עם 279 נבחנים) הביאה ציונים דומים ואחוז מעבר שווה - 21%, עלייה של 2% מהמבחן הקודם.

באופן כללי הציון הממוצע של כלל הנבחנים היה 59% מתחת לציון העובר, מה שאולי מלמד על בעיה במבחנים כמו גם על רצון של לשכת עורכי הדין לשמור על חומות המקצוע גבוהות ולהקשות על הרוצים להיות עורכי דין ולהיכנס לשוק המוצף גם כך.

מהוועדה שעורכת את המבחן נמסר בתגובה לתוצאות הנמוכות: "הוועדה הבוחנת בראשות כב' השופט שאול שוחט קיבלה לידיה את תוצאות מבחן ההסמכה של מועד קיץ 2018 . אחוזי המעבר של הבחינה היו נמוכים במיוחד. התוצאות היו מטרידות נוכח העובדה כי שיעור התשובות הנכונות, גם על חלק מהשאלות שסווגו כקלות, ואפילו כקלות מאד, לא היה גבוה.

בדיקת הנתונים מלמד כי אפילו בחלק הניסוח המשפטי, שהורכב במועד זה משתי מטלות בסיסיות ביותר מביניהן היה על הנבחן לבחור, דהיינו ניסוח בקשה לצו עיכוב יציאה מן הארץ או ניסוח בקשה למעצר עד תום ההליכים, מרבית הנבחנים (64%) לא עמדו ברף הנדרש של קבלת 65% מתוך 15 הנקודות ששוקלת המטלה. גם צוות בודקי מטלת הכתיבה התריע בפני הוועדה על ירידה חדה ברמת הניסוח שהפגינו הנבחנים.

יחד עם זאת, עמדת הוועדה היא שעליה להפעיל גם ביקורת עצמית, ועל רקע זה נערכה בדיקה נוספת של הנתונים תוך מתן תשומת לב לדוח ההתפלגות של שאלות הבחינה, ונתונים שניתן היה ללמוד מהם בדיעבד על בעייתיות כזו או אחרת. באופן יוצא דופן החליטה הוועדה ללכת לקראת הנבחנים עוד טרם שלב ההשגות, ולפסול שאלות אחדות וכן להוסיף מסיח נוסף על התשובה הנכונה לשאלות אחרות, כפי שמשתקף בפתרון הבחינה שפורסם בצד הודעה זו.

על הגורמים המוסמכים בלשכה ובמוסדות להשכלה גבוהה להידרש למשמעות נתונים אלה. ואשר לוועדה, בכוונתה לדון במתכונת הבחינה בשים לב לרוח פסיקתו של בית המשפט העליון הנוגעת לבחינה של מועד חורף 2017 ולהערות שהתקבלו, וכמו כן לקיים שימוע ציבורי לגבי מתכונת זו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר