כנס 'מתמודדים'

רבי ראובן לויכטר: "אדם עלול לצאת משליטה"

הגאון רבי ראובן לויכטר, תלמידו הקרוב של המשגיח המיתולוגי הגה"צ ר"ש וולבה, ריתק הערב (חמישי) את מאות המשתתפים בכנס 'מתמודדים' שהתקיים בירשלים • נאומו המלא (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

צפו בשידור החי מהכנס

הגאון רבי ראובן לויכטר, מהוגי החשיבה התורנית בימינו, ריתק הערב (חמישי) את מאות המשתתפים בכנס 'מתמודדים' שנערך במלון לאונרדו בירושלים.

במשאו הנרחב פרס הרב לויכטר את דעתו בנושא המהווה את מהות הכנס - התמודדות עם אתגרי האינטרנט. "יש בעיה בעצם השימוש באינטרנט. קודם כל זה, לתת לנו את האופק והפרופורציה הנכונים על איזו בעיה אנחנו מדברים", פתח הרב.

"ר' ישראל (הגר"י סלנטר זי"ע, מייסד שיטת המוסר) מחדש במכתב ג כי 'זה כל פרי מגמתנו, רק על האברים החיצוניים, לשומרם מפגע רע ומחלה, הן במידות והן באיברים".

"אני זוכר שבתור בחור צעיר בלוצרן ניסיתי לתפוס את רמזור ירוק, והצלחתי, אבל בפניה האחרונה הייתה מכונית שכמעט נכנסה בי, וזו היתה הפעם האחרונה שאני עושה את זה... כי אני לא עושה תנועות גדולות כדי להיהרג. התנועה ברגל היא קטנה, ואין מספיק תנועת גוף בפנים כדי לשלוט על המידות".

"האינטרנט הוא מקום שבו אפשר להפעיל את המידות, בלי גוף בכלל. לא צריך שום גוף. הכל עושים בקליק של אצבע, וכל המידות יכולות לפעול - חמדת ממון, התעניינות בספורט או דברים אסורים".

"הנושא הוא שהמידות חשופות בצורה ישירה, בלי תחנת האמצע שנקראת גוף. לא צריך לעשות שום דבר. המצב הזה הוא המסוכן ביותר. לפי ר' ישראל, אי אפשר לשלוט על מידות בצורה כזו, כי האופן שאפשר להתמודד עם מידות של בן אדם הוא על ידי תנועות חיצוניות".

"לכן המידות חשופות בצורה ערטילאית. זה מהדברים המסוכנים ביותר שיש בעולם, והאינטרנט פתח את הדלת הזו. זה הרקע למבול שלנו. זה לא האינטרנט, זה שאנחנו נמצאים חשופים עם כל המידות שלנו ואין לנו אמצעי שיכול לעצור אותנו. המידות זה כוחות אדירים ונוראים, ואנחנו לא יודעים עד כמה הם חזקים. פה הכוחות האלה יוצאים משליטה, וזו האינטראקציה עם האינטרנט".

"ויש את שאלת התוכן: הרבה אנשים חושבים שהבעיה של האינטרנט שיש בו תכנים שהם אסורים על פי דין או משחיתים את הבן אדם. זה לא נכון. ודאי שזו בעיה גדולה, אבל זה רק אופן אחד ולא עצם הבעיה. עצם הבעיה, בתוכן, מוזכר בישעיהו הנביא פרק ב': 'ותמלא ארצו כסף וזהב ואין קץ לאוצרותיו'. ישעיהו הנביא מגלה לנו שמשאבים בלתי מוגבלים הם בעיה ענקית, וזו בעיה כל כך גדולה שהנביא בעצמו אומר לבורא עולם 'אל תוותר להם על זה'".

"הבעיה באינטרנט שיש משאבים בלתי מוגבלים. זה מה שהורג את הבן אדם. יכול להיות משאבים בלתי מוגבלים של מידע לפני הבן אדם, וזה מה שהורס אותו. העולם מבחוץ חושב ברוב טיפשותו, שמשאבים בלתי מוגבלים זה דבר רצוי, אבל זה האסון הגדול ביותר שירד על האנושות אי פעם. זהו דבר שאי אפשר להתקיים איתו. וזה הדבר שהאינטרנט נותן".

"יש בעיה שלישית, שזו כבר תוצאה, תוצאה נוראה מהאינטרנט: הכישורים החברתיים עוברים רידוד. העולם נהיה רדוד ביותר, כי בן אדם שמתקשר עם חברים, העומק של הקשר זה שהוא צריך להתמודד עם זה שהשני לא תמיד מסכים איתו. בעידן היום, יכולים להיות לבן אדם אלפי חברים, וכשיש למישהו מישהו שאומר לו אני לא מסכים איתך, הוא יכול לחתוך אותו".

"אוצר החכמה זה אסון לכוח החשיבה... זה המקבילה של האינטרנט בעולם החרדי. הם משאבים בלתי מוגבלים שפוגעים ביצירתיות. התורה לא מתה. אפשר לחדש חידושים שאף אחד לא חידש עד היום. משאבים מוגבלים זו ברכה", סיים הרב לויכטר את דבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר