המאבק היצרי על רבנות המושב שבדרום

מדובר במאבק על רבנות היישוב ברוש שבמועצה הדרומית - 'בני שמעון'. מאבק שהגיע כבר לחדרי החקירות במשטרת ישראל ולתלונות נגד הרבנות הראשית לישראל (חדשות בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

קיץ סוער עובר על תושבי המועצה האזורית בני שמעון שבדרום. לפני כחודש נערכו במועצה האזורית בחירות לרבני מושבים: תדהר, ברוש וגבעות בר. אך, מערכת בחירות אחת שהתקיימה במושב ברוש חשפה שורה של ליקויים תלונות הדדיות המתבררות כרגע במשטרת ישראל.

כזכור המשרד לשירותי דת החל במינוי 48 רבנים בהתיישבות כאשר המועצה האזורית בני שמעון זכתה בשלושה תקנים. מי שמפוקד על ניהול ההליך הבחירה ותקינותו הוא המשרד לשירותי דת. והוא פועל בשיתוף עם המועצה האזורית ונציגי המקום. המשמשים כחברי ועדת הבחירות.

הישוב ברוש עלה לכותרות לפני כחמש שנים אז נתפס רב היישוב בגניבת ספרי תורה. הפרשיה גרמה לסערה רבה ומאז ביישוב עשו מאמצים לשקם את תדמית הרבנות במקום. אל המקום הגיע הרב דוד אסרף שהחל לפעול במקום וכיהן כרב שלא בתקן. "הרב אסרף הוא אדם נעים הליכות שהצליח לשקם את תדמית הרבנות שנפגעה" אומר תושב ברוש התומך ברב אסרף ל'כיכר השבת'.

"זה היה ברור שהמקום הזה שייך לרב אסרף שעבר לגור ביישוב והשקיע כאן בתושבים. אלא, שבצעד של מחטף על ידי הרב האזורי גבי קדוש שלא גר בתחומי המועצה הוא הנחית על התושבים את המועמד שלו הרב שושן", מספר תושב ברוש ל'כיכר השבת'.

מספר שבועות לפני שנערכו הבחירות הגיעה תלונה אנונימית ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל עו"ד הראל גולדברג ובו הוא נשאל לגבי מידע שהגיע אליו בנושא כשירותו הרבנית של הרב דוד אסרף, גולדברג השיב ליועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת עו"ד ישראל פת :" בדיקת הליך הסמכתו במסגרת הרבנות הראשית, נכון לעכשיו, מעלה כי הגם שאין בתשתית הנתונים שבידנו כדי להצביע בהכרח על השגת תעודות כשירות שלא כדין על ידי הנדון, הנתונים מעוררים סימני שאלה". המסמך שהגיע ל'כיכר השבת' עשה דרכו ליו"ר המוא"ז בני שמעון הגב' סיגל מורן, ולרב גבי קדוש רב המועצה האזורית בני שמעון.

מעדויות של תושבי ברוש שהגיעו ל'כיכר השבת' עולה התמונה הבאה, שחברי הגוף הבוחר יידועו על המסמך הזה. בתוכנית 'כאן דרום' ברשת ב' בהגשת העיתונאי ניסים קינן סוקר המקרה בהרחבה. קינן חשף בשידור שהגב' מורן עשתה שימוש במכתבו של עו"ד גולדברג. לפי עדויות של אחד מתושבי ברוש מתברר שגם הרב גבי קדוש עשה שימוש במסמך של הרב גולדברג. "תבדקו האם הוא לא עומד מאחורי התלונה האנונימית" טען תושב ברוש בשיחה עם 'כיכר השבת'.

סרטון מיום הבחירות שהופץ ברשתות חושף שההליך לבחירת רב המושב ברוש 'זוהם' וניכר כי הופעל לחץ על חברי וועדת הבחירות. לאחר השידור ברשת ב' הרשתות סערו והגב' סיגל מורן ראש המועצה האזורית בני שמעון שיגרה מכתב בו האשימה את המשרד לשירותי דת שפעל בחוסר תום לב וניסה לכפות מינוי רב מטעם.

ביום הבחירות הודיע הרב חזקיהו סאמין ראש אגף רבנות נישואין וכשרות במשרד לשירותי דת שאין לקיים את הליך הבחירות במושב ברוש. הרב סאמין מסר את ההוראה למועצה האזורית ואמר שמדובר בהחלטה של המחלקה המשפטית של המשרד. מצפיה בסרטון עולה שהרב גבי קדוש בחר להתעלם מהנחיית המשרד לשירותי דת. אך כאמור הליך הבחירות התקיים ומועמדו של הרב גבי קדוש רב היישוב ברוש נבחר.

בעקבות התקרית פנו תושב היישוב ברוש אורן נחמני ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל ושל המשרד לשירותי דת בבקשה לבדוק האם הרב גבי קדוש נבחן ברבנות. ממידע שהגיע לידי 'כיכר השבת' עולה שהרב גבי קדוש מחזיק בכושר לרב אזורי משנת תשנ"ג עליו חתום הרב הראשי דאז הגאון רבי אברהם שפירא זצ"ל. ראוי לציין שהרב גבי קדוש למד בישיבת 'מרכז הרב' בין השנים תשמ"א תשמ"ה. בכירים במשרד לשירותי דת טוענים שמדובר בכושר מיוחד שעליו נכתב:" כשיר לכהן כרב אזורי ורב חבר לשכת הרבנות" מדובר בנוסח מיוחד שלא נתקלנו בתעודות כושר מסוג זה. ל'כיכר השבת' נודע שהרב קודש לא עבר את המבחנים הנצרכים לקבלת כושר לרב אזורי ורק לאחרונה הוא נגש למספר בחינות שבחלקם הוא נכשל.

תושבי ברוש אמרו ל'כיכר השבת' :"לא יתכן שיש למועצה האזורית רב שאינו גר בתחומי המועצה וכשהוא מגיע הוא כופה עלינו רבנים מטעמו מבלי לשאול אותנו".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה:" נושא כשירות הכושר של הרב גבי קדוש העובר לבחינת היועץ המשפטי של הרבנות הראשית. אנו ממתינים לבדיקתו ובהתאם לתשובתו נגיב. באשר לשאלתכם לגבי המכרז המשרד ביקש שלא לקיים את הליך הבחירות במושב ברוש בשל חשש לאי כשירות של אחד המתמודדים. לשיטתנו עד שלא יתבהרו הדברים לא היה מקום לקיים את הליך כך נהגנו במקומות שונים ובערים שונות בבעיות דומות. ההחלטה זכתה לגיבוי היועץ המשפטי של המשרד. נדגיש נכון לכתיבת שורות אלו המשרד אינו מתקצב את משרת רב הישוב ברוש. שאלת מקום מגוריו של הרב גבי קדוש נבחנת בימים אלו במשרד לשירותי דת. נדגיש כי חוזר מנכ"ל מחייב את נושא המשרה לגור בתחום השיפוט ואנו נפעל ליישם את חוזר המנכ"ל".

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "הרב גבי קדוש מחזיק בכושר לכהן כרב אזורי מטעם הרבנות הראשית לישראל. יתר פרטי הסמכתו של הרב חוסים תחת חוק הגנת הפרטיות ולא נוכל למסור מידע מעבר לזה".

את תגובתו של הרב גבי קדוש לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הידיעה, לכשתתקבל, נפרסמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר