חוק הלאום

הדרוזים ימשיכו במאבק: "חברתי לא פוליטי"

לאחר שנראה היה שמתווה ראש הממשלה יספק את הדרוזים, החליטו נכבדי העדה כי מדובר בחלון הזדמנויות לקבל הכרה מסודרת לעדה הדרוזית ולכן הם ימשיכו במאבק (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אוהל המחאה של הדרוזים בכיכר רבין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אמש נראה היה כי המשבר עם העדה הדרוזית סביב חוק הלאום נפתר אך ציגי הנהגת העדה הדרוזית, בראשות השייח מוואפק טריף, קיימו הלילה (חמישי) ישיבה דחופה בה עסקו במתווה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתום הישיבה, שהתקיימה בכפר יאסיף, הוחלט להמשיך במשא ומתן לגיבוש הבנות בין הצדדים ובעתירה לבג"ץ, וכן לקיים כמתוכנן את עצרת ההזדהות בכיכר רבין במוצאי שבת.

מרבית הנוכחים בישיבה, שכללה חברי כנסת וראשי רשויות, התנגדו להצעתו של נתניהו ורצו המשיך במאבק: "חובת הממשלה היא להעניק לתושבים שירות מלא ולפתור את מצוקת הדיור והלימודים, ללא כל קשר לחוק הלאום".

מנהיגי העדה אמרו בתום הישיבה, כי "העדה הדרוזית מודה לראש הממשלה על המאמצים הכבירים שהשקיע, לעיגון מעמדה החוקתי במדינת ישראל". הם הוסיפו, כי נוצר "חלון הזדמנויות לתקדים היסטורי לקידום העדה הדרוזית ומעמדה". עם זאת הבהירו, כי בכוונתם להתמיד בדיונים מול צוות ראש הממשלה לכינון מסמך הבנות על בסיס עקרונות המתווה, ומסרו כי על נושא השירות הצבאי והגיוס לצה"ל להישאר מחוץ לוויכוח הציבורי. עוד הדגישו כי מדובר במאבק חברתי ולא פוליטי.

תא"ל אמל אסעד מראשי המאבק התייחס למתווה שהציע נתניהו: "ראש הממשלה, באמצעות פקידים במשרדו, הציע לדרוזים להפסיק למחות נגד ההשפלה שלהם מהשבוע שעבר. במקומה הוא מציע השפלה חדשה בת שלושה ראשים, שעיקרה מתן הטבות לעדה וליחידים המשרתים בכוחות הביטחון בתמורה לתרומתם. במילים אחרות, המתווה שמציע ראש הממשלה הוא מתווה לצבא שכיר, ששכרו הטבות לא לגמרי מוגדרות והבטחות שקיומן מובטח כמו המוניטין של ראש הממשלה בקיום הבטחות".

המתווה שגיבשו ראש הממשלה וחברי הצוות הוגדר כבעל מעמד היסטורי, "המציג מהפך במעמד החוקי של בני המיעוטים המשרתים בכוחות הביטחון, ובפרט בני העדה הדרוזית".

במתווה שהוצע, מעמד העדה הדרוזית יעוגן בחוק הלאום, וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. החוק יוקיר את תרומתה של העדה הדרוזית למדינת ישראל בבניין הארץ, בחיזוק הביטחון ובעיצוב פני החברה הישראלית כחברה שוויונית ומגוונת, ויכלול תמיכה במוסדות העדה (דת, חינוך, תרבות); חיזוק היישובים הדרוזים, כולל פתרונות לבניה למגורים, והקמת יישובים חדשים לפי הצורך; ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

כמו כן החוק יעגון את זכאותם להטבות של בני מיעוטים, מכל הדתות והעדות, המשרתים בכוחות הביטחון, להשגת שוויון חברתי.

בנוסף בחוק תהיה הכרה בתרומתם של אלו הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות, בהם בני העדה הדרוזית.
כמו כן, הודיע מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ על הקמת ועדת שרים בראשות רה"מ, לנושא העדה הדרוזית, אשר תפעל – בין היתר – לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו.

פרטיו של המתווה יגובשו וינוסחו במדויק תוך 45 ימים, במסגרת צוות משותף של הממשלה ושל נציגי העדה הדרוזית, והכול בכפוף להוראות הדין, ולאישור היועץ המשפטי לממשלה. פעולות החקיקה יחלו מיד עם כינוס מושב החורף הקרוב של הכנסת ויסתיימו תוך 45 ימים מתחילת המושב.

את העתירה לבג"ץ נגד חוק הלאום הגישו חבר הכנסת אכרם חסון (כולנו) ואליו הצטרפו חברי הכנסת חמד עמאר (ישראל ביתנו) וחבר הכנסת מהאופוזיציה, סלח סעד (המחנה הציוני).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר