המשא ומתן נכשל: שביתת האחיות החלה

החלה שביתת האחיות בכל הארץ. האחיות דורשות כי ייעשו צעדים משמעותיים מגובים בהבטחה תקציבית, לשמירה על ביטחונן לאור האלימות הגואה כלפי צוותים רפואיים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שביתת אחיות, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הסתדרות האחיות הודיעה הלילה (שלישי) על כישלון המשא ומתן עם נציגי האוצר ומשרד הבריאות ותחילתה של השביתה עליה הודיעה בתחילת השבוע. זאת במחאה על האלימות כלפי האחיות וצוותים רפואיים, אלימות שהחריפה לאחרונה כשבשיאה נדקרה אחות על ידי מטופל אריתראי ונפצעה קשה מאד.

במהלך אמש התנהל משא ומתן קדחתני בניסיון למנוע את השביתה. במשא ומתן ניסו להסכים על צעדים למניעת האלימות כלפי צוותים רפואיים - אך הסתדרות האחיות דרשה שכל הפעולות יגובו בתוספת תקציבית משמעותית על מנת להבטיח שאכן ימומשו ויבוצעו.

"האחיות והאחים במדינת ישראל החליטו כי דמם אינו הפקר" אמרה אתמול יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. "הכרזנו על שביתה כוללת עד שלא יבוצעו פעולות אופרטיביות לפתרון העומסים הבלתי-נסבלים ולהגנה על הצוותים הרפואיים ועובדי מערכת הבריאות".

כהן הוסיפה כי "לא יכול להיות שאחות תצא לטפל בחולים ותסיים בחדר מיון. לא ייתכן שהממשלה תעמוד כצופה מן הצד בעת שמערכת הבריאות הופכת לזירת מלחמה, והצוותים הרפואיים משמשים כשק חבטות. לא ייתכן שאחות תיאבק על חייה בטיפול נמרץ, בין חיים למוות, ושרי הממשלה יאלמו דום".

כרגע נראה כי המדינה לא תנסה לאלץ את האחיות לעבוד. גורם במערכת הבריאות אמר כי "אם נציגי משרד הבריאות ילכו לבית המשפט ויכריחו את האחיות לחזור לעבודה - זה ייראה נורא ואיום. זה יציג אותם כמנוכרים שמפקירים את האחיות להתמודד לבדן עם האלימות הגואה במערכת הבריאות".

לפני כתשעה חודשים הגישה ועדה בראשות פרופ' שלמה מור יוסף את המלצותיה למיגור תופעת האלימות בבתי החולים. הוועדה, שהוקמה בעקבות רצח האחות טובה קררו ע"י מטופל, קבעה בין היתר כי יש להרחיב את סמכויות המאבטחים בבתי החולים, להציב שוטרים בחדרי מיון, להרחיב את הענישה לתוקפי צוות רפואי ולפתח יישומון שישמש כלחץ מצוקה. אולם רבות מההמלצות לא יושמו עד היום בין היתר מחוסר תקציב.

השביתה כרגע ללא הגבלת זמן. במסגרת השביתה בכל מערכת הבריאות יפעלו האחיות בבתי החולים במתכונת שבת. בכל עיר תתקיים תורנות של תחנה אחת בלבד לבריאות המשפחה, שתיתן מענה לפגים ולנשים הרות בסיכון. בלשכות האפידמיולוגיות תהיה תורנות למקרים דחופים בלבד. מרפאות חיסוני חו"ל יהיו סגורות בכל לשכות הבריאות.

על פי הודעת האחיות, דגימות דם - כולל סקר יילודים ובדיקות דם - יילקחו בלשכות באמצעות אחות תורנית. לא ייערכו בדיקות רופא בכל התחומים ולא תתבצע קבלת קהל בכל שעות העבודה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר