התפרצות החצבת

מטריד: בישראל לא יודעים מי מחוסן ומי לא

מחכים למגיפה? במשרד הבריאות לא מחזיקים בנתונים המדויקים של כמות המתחסנים ביישובים השונים ובעצם מגששים באפילה בנושא המשמעותי כל כך (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ליצמן מתחסן כנגד השפעת (צילום: דוברות משרד הבריאות)

מחלת החצבת שמתפשטת שוב בישראל ובעולם מעוררת דאגה חמורה. לפי נתוני משרד הבריאות, בין ינואר לסוף אוגוסט היו 260 מקרי הידבקות בישראל, בהשוואה ל-16 מקרי הידבקות בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה חדה של יותר מ-1,600%.

לפי נתוני משרד הבריאות, שתי האזורים הנגועים ביותר בחצבת השנה הן נפת צפת ונפת פתח תקוה - בכל אחת מהן אובחנו 68 מקרים של חצבת; אחריהן מחוז ירושלים עם 44 מקרי הדבקה; 27 מקרים במחוז תל אביב; ו-27 בנפת עכו.

קשה לומר באופן מוחלט, אך הערכות הרופאים הן שהסיבה להתפרצות המחלה היא בשל ירידה בשיעור המתחסנים. על פי תחקיר ב'דה מרקר' של רוני לינדר-גנץ, משרד הבריאות אינו יודע מהו שיעור ההתחסנות לפי יישובים ובעצם כמעט מגשש באפילה בנושא.

בתנועה לחופש המידע מתכוונים להגיש עתירה מינהלית לפי חוק חופש המידע, בדרישה שמשרד הבריאות יפיק ויפרסם את הנתונים או יותר מדויק יבדוק אותם לעומק.

ביולי ביקשה התנועה לחופש המידע ממשרד הבריאות את שיעור המחוסנים לפי יישובים ולפי סוג החיסון אך המשרד שלח רק את שיעור המחוסנים לפי מחוזות ונפות, ולא לפי יישובים. "לפי החלטת ראש שירותי בריאות הציבור ומנהלת האגף לאפידמיולוגיה, מפרסמים נתונים רק ברזולוציה של מחוז או נפה, ולא לפי יישובים פרטניים", ענה משרד הבריאות לתנועה, מבלי לספק הסברים.

גם המידע שהתקבל לפי נפות היה חלקי בלבד: "נתוני הכיסוי החיסוני הם רק לגבי ילדים שנולדו ב-2014 (בני שלוש) וביקרו לפחות פעם אחת בטיפת חלב של משרד הבריאות, עיריות ירושלים, תל אביב או קופת חולים לאומית. נתון זה מייצג 75% מילדי ישראל. השאר הולכים לטיפת חלב או מקבלים חיסונים בקופות החולים, ויש לפנות אליהם לקבלת המידע".

מסתבר שלמשרד הבריאות אין הנתונים המלאים על שיעור המחוסנים בישראל, בשל היעדר מידע על המחוסנים בקופות החולים ובמיוחד על אלו שלא ביקרו מעולם בטיפות החלב.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה ל'דה מרקר' כי "הנושא של כיסוי חיסונים לפי יישוב הוא מורכב, מכמה סיבות. ראשית, ברוב היישובים חיסונים ניתנים על ידי כמה גורמים (משרד הבריאות, קופות החולים ועיריות). נכון להיום, המשרד נמצא בתהליך עבודה לקבלת כל המידע מכלל הגורמים - תהליך שעדיין לא הסתיים. שנית, ילדים רבים מתחסנים בתחנת טיפת חלב שאינה דווקא ביישוב מגוריהם, ולכן לאחר סיום איסוף המידע נדרשת עבודה מדייקת כדי שהתוצאה תשקף את הכיסוי החיסוני ככל שניתן. שלישית, אין תחנות טיפות חלב בכל יישוב, ולכן לאחר איסוף המידע מכלל הגורמים נידרש לעבודה נוספת לעיבוד הנתונים".

עוד נמסר כי "כשהתהליך יושלם המידע יופץ לכל הגורמים הרלוונטיים. נכון לעכשיו לא ניתן לספק נתונים שלא עברו את כל התהליך הנדרש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר