טרגדיה מתמשכת

הנפגעת הקשה מ'פרשת רמדיה' - נפטרה

הנערה נועה חייבי, שנפגעה קשה מאד כשאכלה בתור תינוקת מתחליף המזון של רמדיה, נפטרה בגיל 15 לאחר ששהתה בתרדמת במשך ארבע שנים. אמה: "15 שנה נלחמה" (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נועה ע"ה ביום הולדת 11 (צילום: דף הפייסבוק של אמה אביבה חייבי)

נועה חייבי, הנפגעת הקשה ביותר מפרשת רמדיה, נפטרה אתמול (שלישי) בביתה. היא הייתה בת 15 במותה. חייבי נפגעה באורח קשה ביותר לאחר שהוזנה בפורמולת הרמדיה הצמחית שלימים התברר כי היה חסר בה הוויטמין B1 (תיאמין) ההכרחי להתפתחות הגוף.

כתוצאה מכך לה ולתינוקות אחרים שהוזנו בפורמולה נגרמו נזקים גופניים קשים ביותר שעיקרם פגיעה בלתי הפיכה במוח ובמערכת העצבים. חמישה תינוקות נפטרו תוך זמן קצר וכ-12 נפגעו באורח קשה.

אביבה חייבי, אמה של נועה, אמרה הבוקר כי בתה הייתה לוחמת. "במשך 15 שנה היא הייתה איתנו ונלחמה, ועכשיו התעייפה", אמרה האם. "במשך ארבע השנים האחרונות היא הייתה בתרדמת, אבל אני המשכתי לטפל בה בבית. היה לה חדר טיפול נמרץ אצלנו בבית וככה טיפלנו בה. מעבר לכך, קשה לי כרגע לדבר עליה".

"אחרי מלחמה ארוכת שנים, הלוחמת שלי הרימה ידיים", כתב חייבי בדף הפייסבוק שלה.

האם הוסיפה כי איש מהקשורים ל'רמדיה' עוד לא היה עמה בקשר בנוגע לפטירת ביתה. במהלך השנים טופלה נועה במסירות רבה מאד בבית המשפחה בעפולה, ובין השאר הוקמה בחצר הבית בריכת טיפולים מיוחדת בעבורה.

האם האבלה סיפרה בראיון ל-ynet על המסירות הרבה והטיפול בילדה החולה, "אף פעם לא יצאתי לחו"ל, אף פעם לא. פחדתי לצאת, רציתי להיות לידה, פחדתי שיקרה משהו. ודווקא השבוע החלטתי שאני יוצאת. שכנעו אותי 'תצאי קצת, הילדה בסדר'. יצאתי אתמול לכרתים. עוד לא הספקתי לנחות שם, מודיעים לי שהילדה נפטרה ואז הייתי צריכה לחפש טיסה חזרה. חזרתי בשתיים בלילה. כל כך פחדתי מהרגע שזה יקרה כשאני לא פה לידה. תמיד אמרתי שאם זה יקרה, אני רוצה שזה יקרה כשאני מחזיקה אותה ביד, שאני איתה. כל השנים האלה הייתי איתה. זה מה שהכי עצוב וכואב לי. היא עזבה אותנו כשאני לא לידה".

חייבי אושפזה פעמים רבות בבית החולים העמק בשנים האחרונות. אתמול כאמור בשעות הצהריים נמצאה נועה ללא סימני חיים בביתה. צוות מד"א שהוזעק למקום, הבהיל אותה לבית החולים העמק, שם נקבע מותה.

"מאז שהיא קטנה אמרו לי היא לא תחייה הרבה, אין סיכוי, הילדה לא תשרוד וכל פעם היא שרדה מחדש, כל פעם היא נלחמה והיום לצערי, זהו. היא התעייפה, נעה הייתה מונשמת בארבע השנים האחרונות. היא הייתה במצב של תרדמת עקב החמרה במצב. כמובן שהבאתי אותה הביתה וטיפלנו בה פה בבית, היה לי חדר טיפול נמרץ, היא הייתה מרכז הבית, היינו מסביבה כל הזמן, טיפלנו בה ובסך הכול היא הייתה במצב יציב. ידעתי שזה יקרה אבל לא תיארתי לעצמי שזה יקרה עכשיו", אמרה האם אביבה ל-ynet.

כזכור, פרשת רמדיה נחשפה לראשונה בנובמבר 2003 לאחר שתינוקות שניזונו בפורמולה הצמחית של רמדיה החלו לגלות הפרעות נוירולוגיות קשות, עיכוב התפתחותי ופגיעות מוחיות. צוותי נוירולוגים מבית החולים איכילוב העלו את ההשערה כי מדובר במחסור בוויטמין B1.

מאז גילוי הפרשה, עוברות כל הפורמולות בדיקה לגבי תוכן המרכיבים בהן, בדיוק כמו שנעשה בתרופות. הפורמולה הוסרה מהמדפים מיד עם גילוי המחסור ושיווקה הופסק לחלוטין.

עשור לאחר הפרשה בית המשפט גזר על בכירי החברה לשעבר עונשי מאסר קלים יחסית. פרדריק בלק, מנהל איכות וטכנולוג המזון בחברה, הורשע בגרימת מוות ברשלנות ונידון לשנת מאסר בפועל ועוד 22 חודשי מאסר בפועל. המנכ"ל גדעון לנדסברגר זוכה מרוב סעיפי האישום אך הורשע בעבירה של אי מילוי תקן. משה מילר, מבעלי רמדיה זוכה באופן מלא.

גם חמשת עובדי משרד הבריאות שהיו אחראים לנושא הכנסת הפורמולה לישראל נשפטו. ביוני 2011 הם הודו במסגרת עסקת טיעון בביצוע מעשה שעלול היה לגרום להפצת מחלה. הם לא הורשעו והעונש שהוטל עליהם היה בסך הכול 500-400 שעות עבודה לתועלת הציבור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר