לאחר 16 שנה

ביהמ"ש: הרש"פ אחראית לרצח הזוג שמש

בהחלטה תקדימית פסק בית המשפט כי הרשות הפלסטינית אחראית לרצח הזוג גדי וציפי שמש הי"ד בפיגוע תופת בירושלים. בהמשך ייקבע ביהמ"ש את גובה הפיצויים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
גדי וציפי שמש הי"ד (צילום: באדיבות המשפחה)

טחנות הצדק טוחנות לאט, לאט מידי: בית המשפט המחוזי בירושלים פסק אתמול (חמישי) כי הרשות הפלסטינית אחראית באופן ישיר למותם של גדי וציפי שמש הי"ד, שנרצחו בפיגוע מחריד במרכז ירושלים בשנת 2002. זאת, במסגרת תביעת נזיקין שהגישו בנותיהן היתומות של הזוג ובני משפחה נוספים.

מדובר בהחלטה תקדימית, זו הפעם הראשונה שבית משפט ישראלי מטיל על הרשות הפלסטינית אחריות ישירה לפיגוע טרור על כל המשתמע מכך.

"מבחינת המשפחה זו סגירת מעגל מאז אותו יום נורא בו איבדנו את יקירנו. הרצון למצות את הדין לא רק עם מבצעי הפיגוע, אלא למצות את הדין עם אלה שדחפו ותמכו בגלוי ובהסתה פרועה וצמאת דם, וקראו בגלוי לרצח של ישראלים", אמר לתקשורת יגאל שמש, אחיו של גדי שמש והוסיף, "לשמחתנו, בית המשפט גילה אומץ בהחלטה חשובה והטיל את האחריות לפיגוע הרצחני על הרשות הפלסטינית וקבע שיש לה אחריות ישירה למעשה הרצח הנתעב".

הפיגוע אירע במרץ 2002. מחבל מתאבד פוצץ את עצמו עם חגורת נפץ ברחוב קינג ג'ורג'. בני הזוג, גדי שמש ורעייתו ציפי, שבו מבדיקת הריון לציפי שהייתה בחודש החמישי להריונה עם תאומות, ציפי נהרגה במקום, גדי נפצע אנושות ונפטר שעות אחדות לאחר מכן. למרבה הזוועה, ביתם שהייתה אז בת 7, זיהתה את אביה בין הפצועים בטלוויזיה כשהייתה אצל סבתה. בפיגוע נרצח גם יצחק כהן הי"ד, אב לשישה ממודיעין, ונפצעו כשמונים בני אדם.

בני הזוג שמש הותירו אחריהם שתי ילדות יתומות, שאחותו של גדי גידלה במסירות במהלך השנים. כבר לפני 16 שנים הגישה המשפחה תביעה נגד הרשות הפלסטינית ואש"ף. המשפחה טענה, באמצעות עו"ד רולנד רוט, כי מבצעי הפיגוע היו פעילי טרור פלסטינים, שפעלו כתוצאה ממדיניות מכוונת של הרשות הפלסטינית לשימוש באלימות נגד ישראלים חפים מפשע. לטענתם, מוסדות הרשות מעניקים עד היום פיצויים והטבות שונות למשפחות המחבל המתאבד ולמשפחות המעורבים בפיגוע - דבר שמצביע על מעורבות הרשות והעידוד שנתנה למפגעים.

מנגד, הרשות הפלסטינית טענה, באמצעות עורכי הדין יוסף ויונתן ארנון, כי טענות המשפחה כלליות ולא שפיטות. לטענתה, הסוגיות שהעלתה המשפחה במשפט הן היסטוריות ומורכבות, שלא נכון להביאן לפתחו של בית המשפט אלא להשאירן להיסטוריונים. בנוגע לתשלומים למשפחות המחבלים, טענו ברשות כי במצב של עימות מקובל כי כל צד נושא בנזקיו ומטפל בנפגעיו, וכי התשלום למשפחות המפגעים מהווה חלק מאותה דאגה של הרשות לנפגעיה ואין לראות בו אשרור של המעשים.

על פי הדיווח ב-ynet, פסק הדין התבסס על חוות דעת של סא"ל (במיל) אלון אביתר, לשעבר יועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים, שניתח את המעורבות של אנשי הרשות הפלסטינית בפיגוע. המחבל המתאבד, מוחמד חשאיקה, היה עצור בידי הרשות ושוחרר לבקשת עבד אלכרים ראתב יונס עויס, קצין במנגנון המודיעין הכללי ברשות, על מנת לבצע את הפיגוע.

על פי ynet, חומר הנפץ ששימש לפיגוע נלקח ממשרדו של ראש מנגנון המודיעין הכללי, תאופיק טיראווי, שאף שילם בעצמו 1,200 שקלים לנאצר שאויש, שהיה שותף לפיגוע והסיע את המחבל לזירת הרצח. טיראווי, שהיה כפוף ליאסר ערפאת, הוגדר בשיאה של האינתיפאדה השנייה כמבוקש מספר 1 - בשל מעורבותו הפעילה בהוצאה לפועל של פיגועי טרור כפי שאכן קרה במקרה של הזוג שמש.

גורם פלסטיני רשמי נוסף שהיה מעורב ישירות בפיגוע הוא חוסיין א-שייח, בכיר פתח, שפגש את המחבל המתאבד ושני מעורבים נוספים ונתן להם כסף ושני רימוני יד לצורך ההוצאה לפועל של הפיגוע. יצוין, כי כיום א-שייח משמש כשר לעניינים אזרחיים ברשות, הממונה על הקשרים מול ישראל. בנוסף, אנשי הרשות הפלסטינית העבירו כספים נוספים לטובת ביצוע הפיגוע ולמשפחות המחבלים.

בעבר היו מקרים שלרשות הפלסטינית נקבעה מעורבות בפיגוע, אך לא אחריות ישירה. בפיגוע שבו נרצחו הזוג שמש הוכחה כאמור מעורבות ישירה של אנשי מנגנון הביטחון הפלסטיני בביצוע ומימון הפיגוע ועל כן השופטת עירית כהן הטילה את האחריות לביצועו על הרש"פ. בחודשים הקרובים יתברר גובה הפיצויים שבית המשפט יפסוק לטובת יתומות משפחת שמש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר