מטוס רוסי הופל

ישראל תקפה בסוריה וגרמה למתיחות עם רוסיה

תקיפה חשאית של ישראל בסוריה הובילה להפלת מטוס רוסי - ע"י הסורים, ולמתיחות חריפה עם רוסיה. נתניהו ופוטין שוחחו, בצה"ל משגרים משלחת של חיל האוויר למוסקבה (אקטואליה)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
פוטין ונתניהו, לפני מספר חודשים (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, פלאש 90)

ימים של מתיחות בין ישראל ורוסיה על רקע הפלת מטוס רוסי על ידי צבא סוריה, שנגרם בעקבות תקיפת ישראל בלטקיה, בעקבותיהן שוחחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומחר תצא משלחת של חיל האוויר לרוסיה.

הכל החל ביום שני בלילה, אז דווח על תקיפת מתקן צבאי סורי שיוחס לישראל, כמובן שמרה על שתיקה, כרגיל במקרים מעין אלה. אלא שבעקבות התקיפה, הופעלה סוללת פטריוט סורי, שממנה נפגע מטוס רוסי שחג באזור התקיפה.

התקיפה בסוריה (צילוםף מתוך ynet, תקשורת סורית)

יצוין כי בין ישראל לרוסיה קיים תיאום ביטחוני בזמן אמת, בכדי למנוע מצבים כגון אלו, דבר שהתברר כיעיל במשך השנה האחרונה במהלך 200 התקיפות שבוצעו ע"י צה"ל מעל אדמת סוריה. במסגרת התיאום, ישראל מעדכנת מראש את רוסיה על כל תקיפה, בטווח של מספר דקות.

בעקבות הפלת המטוס, 15 חיילים ואנשי צוות רוסים, נהרגו. במשרד ההגנה הרוסי האשימו בתחילה את ישראל במות החיילים ובהפלת המטוס. "ישראל יצרה 'מצב מסוכן'", נמסר ממשרד ההגנה הרוסי, וכי "ישראל עדכנה את הרוסים דקות בודדות בלבד לפני התקיפה בלטקיה וכי המטוס הופל ע"י צבא סוריה".

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר כי "הודענו לעמיתינו הישראלים ואני במיוחד מסרתי לשר הביטחון, שלא נותיר פעולות כאלה ללא מענה".

לאחר כמה שעות שבהן ישראל לא הגיבה רשמית לתקרית, הוציא דובר צה"ל הודעה בה הוא לקח אחריות על התקיפה בסוריה אך האשים את צבא סוריה בהפלת המטוס הרוסי.

"ישראל מביעה צער על מותם של אנשי צוות המטוס הרוסי שהופל הלילה כתוצאה מפגיעת אש נ"מ סורית". נמסר מדובר צה"ל. "ישראל מטילה את האחריות המלאה לאירוע על משטר אסד שצבאו הפיל את המטוס הרוסי. ישראל רואה גם באיראן ובארגון חיזבאללה שותפות באחריות לאירוע מצער זה. מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה מתקן של הצבא הסורי ממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור איראן וחיזבאללה בלבנון".

דובר צה"ל הדגיש כי "בין צה"ל לצבא הרוסי פועל מנגנון מניעת חיכוך שסוכם בין מנהיגי המדינות והוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. מנגנון זה פעל גם הלילה".

נשיא רוסיה פוטין הרגיע במעט את המתיחות מול ישראל ומסר מאוחר יותר כי "זה נראה כמו שרשרת טעויות טרגיות. ישראל לא הפילה את המטוס שלנו. אבל בהחלט נברר לעומק את הדברים". פוטין הוסיף כי "התגובה תהיה אבטחת המתקנים והאנשים שלנו בסוריה. כולם יוכלו להבחין בצעדים הללו".

מאוחר יותר שוחחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה פוטין שעות לפני כניסת יום הכיפורים (שלישי) על התקרית. נתניהו הביע צער בפני נשיא רוסיה על מותם של 15 מחיילי צבא רוסיה אך הבהיר כי האחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה.

"ישראל נכונה להעביר לרוסיה את כל הפרטים הנחוצים לתחקור האירוע", מסרו מלשכת ראש הממשלה נתניהו, וציינו כי ראש הממשלה אף הציע לנשיא פוטין לשלוח אליו למוסקבה את מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, כדי להעביר את מלוא הפרטים הנחוצים על התקרית.

"ראש הממשלה ציין את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבדות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות", נמסר בהודעה לשכת ראש הממשלה. נתניהו שב והדגיש כי "ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, ואת ניסיונותיה של איראן, שקוראת להשמדת ישראל, להעביר לחיזבאללה נשק קטלני נגד ישראל".

מהתחקיר של צה"ל עולה כי בוצע ירי נ"מ נרחב ולא מדויק של צבא סוריה, אותו ירי הביא לפגיעה במטוס הרוסי ולנפילתו. "כאשר צבא סוריה שיגר את אש הנ"מ, מטוסי חיל האוויר היו כבר בשטח ישראל". נמסר מדובר צה"ל.

עוד נמסר כי בזמן התקיפה בלטקיה, המטוס הרוסי שנפגע לא היה במרחב הפעולה אלא רחוק ממנו. "סוללות הנ"מ הסוריות ירו ללא הבחנה ולהבנתנו לא טרחו לוודא שאין מטוסים רוסיים במרחב", נמסר. "ישראל תעביר לממשלת רוסיה את כל המידע הנחוץ לבירור האירוע ולאישוש העובדות כפי שעלה בתחקיר צה"ל".

בתוך כך, הערב נמסר מצה"ל כי מחר בשעות הבוקר, תצא משלחת צה"ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין למוסקבה בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי אש נ"מ סורית ביום שני בלילה.

"מפקד חיל האוויר והמשלחת יציגו את תמונת המצב של האירוע על כלל היבטיה כולל המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה"ל אודות האירוע. כמו כן יציגו את המשך הנסיונות האיראניים להעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחזבאללה ולהתבססות בסוריה", נמסר מצה"ל.

אל מפקד חיל האוויר יצטרפו ראש חטיבת קשרי החוץ של צה"ל, תת-אלוף ארז מייזל וכן קצינים נוספים מאגף המודיעין, חיל האוויר ואגף המבצעים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר