שמחת תורה

ה'בורסה' של פוניבז': המכירות, הקניות וההקפות

סיום ש"ס בבלי, לימוד רצוף של 14 שעות ביום, או 6 שעות ברציפות בערב שבת או 5 שעות בליל ש"ק ו-5 שעות במוצ"ש או 4 פעמים לימוד מסכת בבא קמא - כך מכרו את ההקפות בפוניבז' (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הקפות בפוניבז' (באדיבות המצלם)

בישיבת פוניבז', כמסורת של שנים וכפי שהנהיג מרן הרב מפוניבז', לא כל תלמידי הישיבה רשאים להקיף את הבימה בספר תורה במהלך ההקפות בהיכל הישיבה, אלא אך ורק בחורים ש"רכשו" את ההקפה, תמורת קבלות לחיזוק לימוד התורה במהלך השנה הקרובה.

יום שמחת תורה היה בישיבה מאז ומקדם מעין "יום דין" למינוף הצמיחה התורנית ועלייתם של בני הישיבה בתורה ובשקידה. כאשר ראשי הישיבה זצ"ל מעודדים את התלמידים לקבל על עצמם קבלות גדולות ולעמוד בהם במהלך כל ימי השנה.

בשנים האחרונות ה'בורסה' של המכירות חצתה שיאים ומאות רבות של תלמידי הישיבה, רכשו הקפה תמורת קבלות שונות.

בשנה זו הונהג חידוש, כאשר בהוראת ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ, היה על כל תלמידי הישיבה בלי יוצא מן הכלל להשתדל לרכוש לעצמם הקפה בתמורה לחיזוק. "לא השאלה האם כל בחור יקבל קבלה, אלא מה היא הקבלה שהוא יקבל על עצמו", אמר.

לפני ההקפות חולקו בהיכל הישיבה דפים עם פירוט ה'מסחר' והקבלות בהם ניתן לרכוש הקפה בשנה זו.

פסוק באתה הראת או הקפה ראשונה לצד ראשי ורבני הישיבה תמורת - לימוד וסיום כל הש"ס בבלי בשנה הקרובה.

שאר ההקפות, תמורת:

א. לימוד רצוף בימי שישי במשך 6 שעות בתענית דיבור בחודשי החורף הקרוב, כאשר לצורך כך הוקצה ביהמ"ד 'אולמי סגל' הממוקם בבנין הישיבה, ובו לא מתקיימת תפילת מנחה בשעות הצהרים, בכדי שלא לקטוע את הרצף הלימודי.

ב. ללמוד עד סיום זמן חורף הקרוב, 4 פעמים בעיון את כל מסכת בבא קמא שתילמד בשנה הקרובה בישיבה, גפ"ת ועם הראשונים רמב"ן, רשב"א, ריטב"א, רי"ף ור"ן.

ג. לימוד רצוף של 14 שעות ביום ברציפות למשך שבוע, כשהמכירות מתבצעות על פי סדר פרשיות זמן החורף הקרוב.

ד. חיזוק לימי שבת ומוצאי שבת, כאשר במשך כל שבתות החורף לומדים ברציפות 5 שעות בליל שבת, ו-5 שעות נוספות ברציפות במוצאי שבת, ובסה"כ 10 שעות ברציפות מידי שבת קודש ומוצש"ק.

ה. כן הוכרז על חיזוק בהקפדה על תחילת סדר א', 5 דקות לפני הזמן הנקוב, ומאות בחורים קיבלו על עצמם להתחיל מידי יום את הסדר הראשון כבר בשעה 8:55 בבוקר.

לפני ההקפות, כאשר מתבצעות המכירות הפומביות, סבב הגר"ש מרקוביץ בין הבחורים באולם הישיבה ועודד את התחרות בין התלמידים על העלאת רף הקבלות. בחורים מבוגרים 'אלטער'עס' שהיססו להעמיס על עצמם התחייבויות גדולות, זכו להבטחה לישועה בקרוב.

בישיבה מציינים אנקדוטה מעניינת, בעיצומם של ההקפות עצר הגבאי את השירה והכריז כי על דעת רבני הישיבה גם בחורים שטרם הספיקו לרכוש הקפה בעת המכירה שהתקיימה לפני תחילת ההקפות, יכולים לעשות זאת כעת, ובמקום התקיימה מכירה נוספת ובה הצטרפו למעלה ממאה תלמידים נוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר