הפילוג מ'אגודת ישראל'

ח"כי 'דגל' עולים להתקפה: "כחרדים, לא נותרה לנו ברירה"

בראיון לביטאון הסיעה, מתייחסים ח"כי 'דגל התורה' לפילוג מול 'אגודת ישראל' בחיפה, "לא נותרה לנו ברירה", ובירושלים וכן לשאלת אי התמיכה במועמדות יוסי דייטש לראשות העיר. הכותרות (אקטואליה)

מקלב, גפני ואשר (צילום: שוקי לרר)

בירושלים, בחיפה ובערים נוספות, המפלגה הליטאית 'דגל התורה' רצה בנפרד מ'אגודת ישראל', זאת בעוד בערים אחרות, כדוגמת בית ושמש ובני ברק, שתי המפלגות המרכיבות את 'יהדות התורה', רצות ביחד.

כעת, ח"כי 'דגל התורה', עולים להתקפה נגד 'אגודת ישראל', ובראיון לישראל רוזנר בבטאון הסיעה 'יתד נאמן', מנסים להסביר את פשר הפילוג והריצה הנפרדת בחלק מהמקומות.

יו"ר 'דגל התורה', ח"כ משה גפני, אומר כי "יש מקומות ששם אנו הולכים נפרד וזה משום שזה היה נצרך". לדבריו, "בירושלים היה חוסר פרופורציה משווע בייצוג ברשימה ואת זה שמענו גם מהציבור. לא הייתה לנו ברירה אלא לבחור בדרך זו כדי לתקן את העיוות".

גפני מביע תקווה כי הבחירות יתנהלו "בצורה מתורבתת כשכולם ישנסו מתניים להגדיל את הנציגות החרדית".

באשר לחיפה, מסביר גפני כי "עשינו כל מאמת למנוע זאת. ראש העירייה פגע בכל הקדוש והיקר לציבור החרדי. ההחלטה של שותפינו לתמוך בו ולעשות זאת ברעש ובפומביות, הביאה אותנו לנסות ולהציע פשרות, אך אגו"י סירבה והכריזה בקול רעש גדול על תמיכה באיש שעשה הכי הרבה צרות לציבור החרדי ופגע בקדושת השבת. לנו כמפלגה חרדית לא נותרה ברירה אלא ללכת לבד".

"חשוב להדגיש", מוסיף גפני, "כי עדיין המחלוקת שלנו היא עם ראש העירייה ולא עם המפלגות. ממילא השאלה האם זה פילוג או דווקא שלום - לא משקפת את המציאות, כל מקום הוא לגופו של עניין".

ח"כ אורי מקלב אומר ל'יתד' כי "בכל מקום הדברים נעשו לאחר הרבה מאמצים ועם פתרונות יצירתיים והסכמים מורכבים. מה שעומד בראש השיקול של דגל התורה בבחירות המונציפליות הוא הציבור המקומי. אנחנו ממעטים וכמעט לא קיימת התחשבנות מעיר לעיר אחרת".

לדבריו, "במקומות הבודדים בהם הוחלט להתמודד עצמאית, כל מקום הוא לגופו. אינו הדומה השיקול בחיפה לירושלים. בחיפה השיקול העיקרי היא תמיכת המפלגות השותפות בראש העירייה המכהן, שהמשך כהונתו ישפיע באופן ישיר על המשך התפתחות הקהילות, המשך קיום מוסדות החינוך והקירוב והיכולת לקבל את הזכויות המינימליות להמשך ההתיישבות החרדית בעיר". מקלב מסביר כי מרכז הבחירות בחיפה הוא שאלת ראשות העיר ולכן לא היה אפשר ללכת יחד עם אגו"י שבחרה לתמוך בראש העיר המכהן.

בירושלים לעומת זאת, אומר מקלב, כי עוד לפני שאלת ראשות העיר, עמדה הבקשה והדרישה של 'דגל התורה' להתרעננות והתחדשות לאחר 25 שנה כדי להביא למיצוי הכוח והגדלת הרשימה.

ח"כ יעקב אשר אומר ל'יתד' כי דגל התורה תומכת באחדות עם שאר המפלגות החרדיות, "אך יחד עם זאת ישנם מקומות שבהם יש צרכים שמאפיינים את הקהילות שלנו שדורשים טיפול והתייחסות לפי החלק שלהן באוכלוסייה כמו בירושלים. כאשר אנחנו מתפצלים לשתי רשימות אין מחלוקת אידאולוגית אלא חיזוק לנציגות של כל הקהילות והגדלת הכוח במועצה".

"המהלך הזה היה נכון גם בבית שמש בקדנציה הקודמת", אומר אשר, "והוכיח את עצמו. אם הפיצול הזה יחזק את הנציגות החרדית הוא בוודאי גם יחזק את השלום והאחדות בין המפלגות בכל משא ומן מול ראש העירייה וגם הפעילות במשך כל הקדנציה".

על אי התמיכה במועמדותו של יוסי דייטש לראשות העיר ירושלים, אומר ח"כ גפני כי "כדי לקבל החלטה שאדם חרדי מתמודד צריך התייעצות משותפת של כלל המפלגות החרדיות, כי ברור שאי אפשר לצאת לדרך מבלי שכל המפלגות האחרות שלמות עם העניין הזה. לפעמים יכול להיות מצב שהתמודדות נציג חרדי עלולה לגרום בדיוק הפוך - ואני לא קובע שהדברים אמורים לגבי ירושלים שם הרבנים מקבלים הכרעה בסוגיות".

גפני משגר עקיצה ל'פלג הירושלמי' ואומר כי "כבר ראינו מצב שיכול להיות מועמד חרדי לראשות העירייה שהוא כאילו מתמודד ובסוף המטרה היא בכלל להביא לבחירת ראש עירייה חילוני, כפי שראינו שהוא אף תוגמל על כך. ואני כבר לא מדבר על מצב שהיה מועמד דתי והיו כאלה שבחרו בחילוני".

ח"כ מקלב אמר בנושא כי "אנחנו בהחלט תומכים ומריצים ראשי עירייה חרדים, תלוי היכן. שם המשחק בכל התהליכים הוא היתכנות ואחריות. הוכחנו זאת בקדנציה הקודמת, על אף שהיה הסכם שיתמכו בנו, לא הרצנו מועמד בגלל שיקולים אחראיים".

לדבריו, "התמודדות לראשות עירייה היא לא כלי ניסוי, יש מה להפסיד ובוודאי כשההיתכנות היא בספק ספיקא. כל התמודדות כזאת מביאה הסתה והקצנת עמדות בנושא דת שכונות. בעניין הזה העמדה שלנו היא מתוך אחריות וניסיון ושיקול דעת עמוק ורחב מאוד".

ח"כ אשר אמר כי "המועמד החרדי הקיים ראוי בכל היבט וקנה מידה וידיו רב לו בעשייה למען הציבור החרדי. הדיון הוא עקרוני לא לגופו של מועמד וקיימים סיכונים בשאלת הסיכוי של מועמד חרדי לזכות בראשות העירייה וגם בשאלת ההתנהלות עצמה אחרי הבחירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר