הקרב על העיר אלעד

הרב סילמן חשף: אלו הדרישות שקיבלנו שמנעו את השלום

במהלך כינוס במעונו של מרן הגר"ח קנייבסקי למען בחירתו של יצחק פינדרוס לראשות העיר אלעד, חשף הדיין הגאון רבי יהודה סילמן את מה שהתרחש במהלך המשא ומתן. צפו בווידאו בלעדי (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הנאום של הרב סילמן (באדיבות המצלם)

במוצאי שבת קודש התכנסו רבני הקהילות בעיר אלעד, במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ובראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל, להתלכדות למען בחירתו של יצחק פינדרוס לראשות העיר אלעד.

בפתח הכינוס הגיע ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין לביתו של שר התורה, יחד עם הגאון רבי ברוך דב פוברסקי והגאון רבי משה הלל הירש. במהלך הכינוס הושמעו דברים על החובה לשמוע לקול גדולי הדור, ללא ספקות.

"כיכר השבת" חושף כעת את נאומו המלא של הדיין הגאון רבי יהודה סילמן, שבהוראת גדולי ישראל היה עסוק בחודשים האחרונים בסוגיית העיר אלעד ובמאמצים להגיע לשלום ולהבנות מול ראש העיר המכהן ישראל פרוש, אשר בדבריו חשף מדוע השלום לא הושג בסופו של דבר.

"אגיד לכם שני דברים, ראשית לא הגענו כאן לאסיפת בחירות, הגענו לכאן להזמנה לבר מצווה. למה אני מתכוון? דבר נורא פשוט. הגיע הזמן שהציבור שלנו באלעד, יעביר את המסר, שכל זמן שהיינו ילדים קטנים היינו צריכים אפוטרופוס... בחור בר מצווה כבר לא צריך אפוטרופוס.

"מה שפלוני ואלמוני אומרים שידאגו לנו, טוב מאוד... אנחנו רוצים לדאוג לעצמנו, גם הליטאים וגם הספרדים, ברוך ה' ציבור גדול וקדוש. לא צריכים אפוטרופוס, רוצים לדאוג לעצמנו. אלה שאומרים שאחרים ידאגו לנו, זה לא נראה טוב.

"עכשיו רציתי לדבר מה שקרה פה. בשליחותם של גדולי ישראל עשינו מאמץ גדול להגיע לשלום, פנינו לשלום וגם עכשיו אנחנו רוצים שלום. לצורך זה היה פעם אחת הסכם שפוצצו אותו, ופעם שנייה הסכם ואחרי זה הסכם פעם שלישית.

"היו שתי בעיות: בעיה אחת, שהעמידו לנו תנאים שאנחנו לא מסוגלים לעמוד בהם - לא בגלל שאנחנו לא רוצים לוותר, אלא בגלל שהם לא תלויים בנו. שנביא חתימות של גורמים אחרים שהם לא בידינו ואנחנו לא יכולים, הביאו הסכם שיחתום פלוני ואלמוני שהוא לא שייך אלינו ואין מה לעשות.

"אני רק רוצה לומר שבהסכם הראשון והשני היה מדובר ש'דגל' תקבל את ראשות העיר, בהסכם השלישי היה מדובר שנקבל שנתיים וחצי. אני אסביר לציבור - שנתיים וחצי פירושו לקבל שנתיים וחצי מתוך 15 שנה. כי חמש שנים קודמות היה ראש העיר מי שהיה, כעת לעשות רוטציה והתחייבות שלנו לחמש שנים הבאות להעביר את זה לפרוש. אז הפירוש הוא שהגענו להגיע לדרגה כזאת של ויתור, של לתת לאחר 12 וחצי שנה ולקחת לנו שנתיים וחצי.

"ההסכם הזה היה חצי שעה לפני שהגישו את הרשימות, וקיבלתי הודעה שהצד השני הואיל בטובו לקבל את ההסכם הזה, והם באים אלי בעוד שעה, שאני אבטיח מבחינה הלכתית שזה מתאים. ואני רואה שלא מגיעים ואני מצלצל ואומר: 'מה קרה', אומרים לי: 'לא, גם זה לא מתאים להם'. כלומר, גם השנתיים וחצי שאנחנו מקבלים גם כן יש להם כל מיני דרישות.

"זה דבר שפשוט לא שייך לומר. אחר כך שמעתי בצורה עקיפה הצעה חדשה, שהרוטציה יעשו, אבל אין לנו זכות לשנתיים וחצי הראשונות, יתנו לנו את השניות. הדבר הזה לא בא בחשבון.

"אם מישהו רוצה להבין מה הפרוש אפוטרופוס שדואג לי ולא שאני דואג לעצמי שיבדוק בעיר הקודש האם הרבנים של העיר מקבלים משכורות? ואם הם מקבלים אז זה מגוחך אבל זה אמת שיש רק שמקבל בתור ספרן של ספריה, זאת אומרת גם לא בכבוד הראוי, ודבר זה פגוע ביידישקייט של העיר כי הרבנים צריכים לקבל מעמד ולקבל אפשרות כדי שיוכלו לנהל, גם העניינים האחרים של היידישקייט לא נמצאים בידינו והדבר הזה הוא דבר שצריך להיגמר.

"הדרך היחידה לציית להוראה של כל גדולי ישראל, לתמוך אך ורק בפינדרוס, ולהצביע אך ורק לרשימת דגל התורה. אין לנו דרך אחרת.

"אני רוצה להזהיר: אנחנו לא רוצים אלימות, לא רוצים מחלוקת, זה פסול אצלנו. גם אם יקרה שמישהו ינהג בנו באלימות לא נשיב לו במטבע הזו, פנינו לשלום, ואנחנו מחכים לרגע שנעבור את השבועיים הבאים כדי להגיע לשלום, לא רוצים מחלוק, אנחנו רוצים לחיות טוב, החיים של יהודי זה חיים של שלום לא של מחלוקת. שהקב"ה יצליח דרכנו".

הגאון רבי אליהו מן הכריז בשם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ואמר כי "האסיפה פה היא ממש דברי החזון האיש שמדברים על גופי תורה, והתאספנו במקום של התורה עצמה. אני רוצה להקדים, שהדברים האלה התבקשתי על ידי רבינו שליט"א למסור בשמו. היות שיש מערערים שמה שנעשה פה מהבית בעניין אלעד, זה לא על דעתו, ביקש ממני רבנו לומר.

"לפני כחודש ימים קרא הרב לרבי יצחק פינדרוס ואמר לו, כיוון שבעיר אלעד יש אחד שרוצה להתמודד לראשות העיר וזה גורם למחלוקת גדולה בעיר וגם הוא חתם הסכם שהוא יוותר את המקום לדגל התורה, ויש צד גדול שעל פי דין אסור לו להתמודד.

"ולכן הכריע הרב, שצריך למצוא ראש עיר שהוא מרוצה לכולם. ועל ידי זה ימנע מחלוקת בעיר. כל הצרות מגיעות בגלל מחלוקת כמו שמבואר בחז"ל 'והשלום הוא כלי מחזיק ברכה'. ולכן הרב פנה לרבי יצחק, ואמר לו: 'היות שידוע לי שמרנן הרב אלישיב והרב שטיינמן, סמכו את ידם עליך, והיות שראינו שיש לך סייעתא דשמיא מרובה, אני מבקש ממך להתמודד לראשות העיר'.

"ועכשיו אנחנו מעבירים את המסר הברור בלי שום תוספת וגרעון: חובה על כולם, מכל העדות והחוגים, להצביע ולפעול להצלחתו של רבי יצחק ולרשימה של דגל התורה ככל האפשר, ונזכה שיתקדש שם שמיים על ידנו.

"עוד פעם. הרב פוסק, זה התורה עצמה, הרב פוסק: חובה, לא מדברים על מצווה, חובה על כולם, כל העדות והחוגים, להצביע, זה דבר ראשון אבל יש פה עוד מילה, לפעול להצלחתו ככל האפשר ונזכה שיתקדש שם שמים על ידנו".

בנוסף, מרנן ראש הישיבה הגר"יג אדלשטיין, הגרמ"ה הירש והגרב"ד פוברסקי, הוסיפו וחיזקו את יצחק פינדרוס ובירכו אותו בברכת ההצלחה. הגרב"ד פוברסקי הוסיף ואמר לפינדרוס: "אתה השליח של כולנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר