לקראת 2020

המבחן של הנשיא טראמפ: עשרות מיליונים יצביעו בבחירות האמצע

מתח רב בבחירות האמצע שיתקיימו היום בארה"ב, על השליטה בסנאט ובקונגרס. הפסד לרפובליקנים שקול מבחינות רבות כהפסד אישי לנשיא טראמפ, שמגויס כולו לקמפיין (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נשיא ארה"ב (צילום: הבית הלבן)

היום (שלישי) יצאו האמריקאים לקלפיות לבחירות האמצע בהם ייבחרו חברי הסנאט והקונגרס - בית הנבחרים האמריקני על שני בתיו העליון והתחתון וכן לתפקידי מושלים ולעוד משרות ציבוריות נוספות. בניגוד לפעמים הקודמות בהן בחירות האמצע היו מנומנמות ועוררו עניין מועט, הפעם התחוללה סערה של ממש סביבן, שכן הן משמשות כ"הצבעה חוזרת" לנשיאותו של דונלד טראמפ.

כעת שולטים הרפובליקנים בשני הבתים של בית הנבחרים האמריקני, במידה ויצליחו הדמוקרטים להשתלט על הסנאט או הקונגרס ולהשיג שם רוב הם יוכלו להציק בשנתיים הקרובות לטראמפ בצורה רצינית מאד ולהפעיל נגדו חקירות שונות ומשונות שיפריעו לו לפעול. מבחינת טראמפ הפסד צורב בבחירות האמצע יהיה סימן עבורו לבחירות בעוד שנתיים לקדנציה שנייה.

"654 ימים של ממשל טראמפ, האמריקאים כבר לא תוהים מה הנשיא דונלד טראמפ יעשה עבור המדינה. התוצאות מדברות בעד עצמן חזק יותר מכל מילה שתאמר", נכתב הבוקר בדף הפייסבוק של הבית הלבן.

טראמפ מנהל מאבק של ממש בעיקר בבחירות לסנאט - הבית העליון. כשההערכה היא שככל הנראה הדמוקרטים כן יצליחו להשיג רוב קטן יחסית בקונגרס - הבית התחתון. הנשיא עשה מאמצים רבים בנושא, הוא התייצב בעצרות בחירות של הרפובליקנים ופרסם עשרות ציוצי תמיכה במועמדים שניצחונם יכול לשנות את מפת השליטה בשני הבתים.

אם הרפובליקנים יפתיעו את הסוקרים וישמרו את שליטתם לא רק בסנאט, אלא גם בבית הנבחרים, יהיה זה כביכול "בחירה מחדש" באופן מלא בסגנונו הפוליטי הייחודי של טראמפ ולדרך נשיאותו הלא שגרתית.

בסקר שפורסם רק אתמול ב-NBC וב"וול סטריט ג'ורנל" הודו 72% מהמצביעים כי אף שטראמפ עצמו אינו עומד לבחירה הפעם, הצבעתם בקלפי תהיה קשורה קשר הדוק לדעתם על התנהלותו של הנשיא הססגוני. 40% אמרו כי הצבעתם תהיה הצבעת מחאה נגדו, 32% אמרו כי הצבעתם תהיה הצבעת תמיכה בטראמפ.

ה"גל הכחול" נעצר

אם עד אמצע השנה הצליחו הדמוקרטים לשכנע רבים, כי בבחירות הללו צפוי לשטוף את הקונגרס "גל כחול" שיביא להם את השליטה בשני בתיו, בשבועות האחרונים הסתמנה ירידה משמעותית בתמיכה בדמוקרטית.

הסיבות לכך שנויות במחלוקת. ישנם הטוענים כי מינויו של ברט קבאנו לבית המשפט העליון על ידי הנשיא והצהרותיו החריפות של טראמפ נגד מהגרים שמהווים איום משמעותי על החברה האמריקנית ונמצאים בראש סולם הנושאים החשובים, הם ששינו את המומנטום של הדמוקרטים.

על פי הסקרים, מועמדים רפובליקנים רבים סגרו את הפער מיריביהם הדמוקרטים ואף חוללו מהפך. אתר הניתוחים הפוליטיים '538' מעריך כעת שלרפובליקנים יש סיכוי של 83.4% לשמור על השליטה שלהם בסנאט - הבית העליןו, ואילו בבית הנבחרים - הקונגרס, יש לדמוקרטים סיכוי של 87.5% לחולל מהפך ולהשיג לעצמם רוב.

על פי הדיווחים הצוות של טראמפ, בינתיים אינו מבזבז את זמנו, ובהתאם לתחזיות שהדמוקרטים יקבלו את השליטה בקונגרס הם החלו להיערך גם להתמודדות עם האפשרות לזימונים רבים לעדויות בבית הנבחרים שצפויים לקבל אנשי הממשל במידה והדמוקרטים ישתלטו על ועדות שונות של הבית.

הדמוקרטים מאיימים במהלך החודשים האחרונים לפתוח מחדש את החקירה של ועדת המודיעין בנוגע לקשרים בין אנשי הקמפיין של טראמפ ב-2016 לבין רוסיה, כמו גם דיונים בוועדות אחרות על קשריו העסקיים והחזרי המס שלו, שבניגוד למועמדים קודמים הוא סירב לחשוף במהלך קמפיין הנשיאות שלו.

שליטה בבית הנבחרים, הקונגרס, תאפשר לדמוקרטים גם לפתוח בהליך הדחה נגד טראמפ, אם כי כל עוד בסנאט, בעל המילה האחרונה בעניין, יש לרפובליקנים רוב, קלושים הסיכויים שהמהלך יוביל להדחה בפועל והוא גם יכול להפוך לחרב פיפיות נגד הדמוקרטים מצד רבים שאינם אוהבים את הניסיון להדיח נשיא מכהן ללא סיבה מספיק טובה.

מאבק קשה במיוחד

מבין 100 המושבים בסנאט (שתיים לכל מדינה) מתקיימות הפעם בחירות ל-35 מושבים בלבד. ב-65 המושבים הנותרים אין שינוי. בהתחשב בכך שלרפובליקנים יש כיום יתרון 49-51 על הדמוקרטים בסנאט, כדי לחולל מהפך יצטרכו הדמוקרטים לכבוש שני מושבים רפובליקניים מבין אלה שעומדים לבחירה. המשימה שלהם תהיה קשה ביותר: מבין 35 מושבי הסנאט שעליהם מתחרים הפעם, 26 הם דמוקרטיים ורק 9 הם רפובליקניים. פירוש הדבר הוא לא רק שמלאי הכיסאות שהדמוקרטים יכולים להעביר צד קטן מלכתחילה, אלא בנוסף עליהם להגן על מספר גדול מאוד של מושבים שבהם הם מחזיקים כיום. ואכן, בכמה מ-26 הקרבות על מושבים שכיום שייכים לדמוקרטים גדולים הסיכויים שהדמוקרטים יפסידו.

הפרשנים מציינים שגם תיקו 50-50 בסנאט לא יספיק למפלגה הדמוקרטית כדי באמת להשפיע, שכן במקרה של שוויון סגן הנשיא הוא הקול שובר השוויון, וכיוון שכעת סגן הנשיא הוא רפובליקני, מייק פנס, הוא יטה את הכף לטובת הרפובליקנים.

כדי לזכות ברוב בבית הנבחרים בו יש 435 מקומות, בהתחשב בכך שבבית היוצא היו לרפובליקנים 240 מושבים ולדמוקרטים 195 (ערב הבחירות שבעה מהמושבים אינם מאוישים – 5 רפובליקניים ושני דמוקרטיים), הדמוקרטים צריכים לשמור על מספר המושבים הנוכחי שלהם ואז להצליח להשיג עוד 23 מושבים שבקונגרס היוצא היו מאוישים על ידי אנשי המפלגה הרפובליקנית.

באופן אירוני ישנם הסבורים כי לדמוקרטים אף עדיף להפסיד את השליטה על הקונגרס מאשר להמשיך להחזיק בו ברוב קטן שעדיין יקשה על הממשל לפעול בצורה חלקה והוא ישא באשמה של שיתוק הממשל. יש גם רפובליקנים המאמינים שהשתוקקות של דמוקרטים לפתוח בחקירות נגד טראמפ יכולה להביא לרפובליקנים תועלת בבחירות לנשיאות ב-2020, משום שכאמור, רבים בארה"ב אינם מזדהים עם רצונם של הדמוקרטים להדיח נשיא מכהן שלא בקלפי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר