שימו לב

האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים נסקה

המשטרה חילקה בשנה האחרונה יותר מ-18 וחצי אלף דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים שעברו על חוקי התנועה. מה העבירה הנאכפת ביותר וכמה מהרוכבים ללא קסדה? (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האכיפה נגד רוכבי האופניים החשמליים עלתה משמעותית: 18 אלף וחצי דו"חות חולקו בשנה האחרונה לרוכבי אופניים חשמליים. כך עולה ממחקר חדש של מרכז המידע והמחקר בכנסת המתפרסם היום (שלישי) לקראת שבוע הבטיחות בדרכים חושף כי כבר עתה ישנה אכיפה משמעותית.

על פי הדו"ח החדש שנחשף ב-ynet, עולה כי משנת 2014, אז החלה המשטרה לתת דוחות לרוכבי אופניים חשמליים ועד אוקטובר האחרון חולקו בישראל 45,239 דו"חות כשמידי שנה המספרים עולים. בשנת 2014 חולקו 11 דו"חות בלבד. כשב-2015 חלה עלייה וחולקו כבר 2,190 דו"חות. ב-2016 חולקו ברחבי הארץ 8,909 דו"חות. מספר זה כמעט הכפיל את עצמו ב-2017 והגיע ל-15 אלף דו"חות.

מחברי הדו"ח, מתן שחק ואורי טל-ספירו, הסתמכו על הנתונים של משטרת ישראל, שהחלה לחלק דו"חות ב-2014 ושל פקחי העיריות שהחלו לתת דוחות החל משנת 2016.

על מה ניתנו הדוחות?

שליש מהדו"חות שניתנו היו בעקבות רכיבה על המדרכה. ב-2018 בלבד חולקו 7,390 דו"חות כאלו, מדובר בכמעט מחצית מכלל הדו"חות על נהיגה על המדרכה לאורך חמש השנים האחרונות (15,470) וכן על רוב הדו"חות שחולקו השנה. כמו כן, מדובר בעלייה של 588 דו"חות שניתנו לעבירה זו משנה שעברה ועלייה אף תלולה יותר משנים עברו.

12.7% מהדו"חות ניתנו על סטייה מנתיב התחבורה. ב-2018 כאמור חלה ירידה במתן דו"חות על בסיס עבירה זו בקרב רוכבי האופניים החשמליים, כשבתשעת החודשים הראשונים של השנה חולקו 563 דו"חות עקב עבירה זו.

על פי הדו"ח, 5% מכלל הדו"חות שחולקו עד היום היו לבני נוער שנתפסו רוכבים על אופניים חשמליים כאשר טרם מלאו להם 16 כנדרש על פי החוק. בנושא זה צפוי שיפור שכן על פי החוק החדש שייכנס לתוקפו בינואר 2019, עבירה שכזו נחשבת לאחת החמורות ותגרור לא רק קנס כספי, אלא עיכוב של שנה בהוצאת רישיון נהיגה לעבריינים. בתשעת החודשים של השנה בלבד חולקו 1,375 דו"חות על סעיף זה, מדובר בעלייה של כ-300 דו"חות לעומת אשתקד.

דו"חות רבים חולקו עד כה השנה לרוכבים שלא הקפידו על ישיבה על כיסא האופניים תוך כדי נסיעה. לא פחות מ-2,418 דו"חות נרשמו השנה בנושא זה. מדובר בהכפלה של מספר הדו"חות שניתנו על סעיף זה משנה שעברה.

שתי עבירות נוספות שבגינן חולקו הרבה דו"חות השנה היו דו"חות על נסיעה על מעבר חצייה (1,512 דו"חות) ואי ציות לתמרורי הדרך (1,439 דו"חות).

הודיה קין, מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת התייחסה לממצאי הדו"ח, שהיו חלק ממחקר מקיף על מצב האופניים החשמליים בארץ, ואמרה, כי "מנתוני המסמך עולה כי בעוד שאכיפת המשטרה כלפי רוכבי אופניים חשמליים הייתה זניחה בשנת 2014, הרי שהחל משנת 2015 חלה עלייה של יותר מ-100% בממוצע לשנה במספר הדו"חות שניתנו לרוכבים. לפי סקר שנערך לאחרונה רובם המכריע של רוכבי האופניים החשמליים (בין 88 ל-92 אחוזים) רוכבים ללא קסדה. כיום מונחת הצעת חוק לחיוב רוכבי אופניים חשמליים בחבישת קסדה".

קין אמרה, "מטרתנו היא כי מסמך זה ורבים נוספים עליהם חוקרי מרכז המידע והמחקר של הכנסת שוקדים בימים אלו ממש יאפשרו לחברי הכנסת לקבל תמונת רחבה יותר על תופעות שונות וחשובות בחברה הישראלית ויהוו עבורם כלי בעבודתם הפרלמנטרית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר