בחירות האמצע

ארה"ב: הרפובליקנים הפסידו בקונגרס וניצחו בסנאט

כפי שעלה בכל הסקרים, הצליחו הרפובליקנים לשמור ואף להגדיל את הרוב בבית העליון והפסידו את הרוב בבית התחתון. המשמעות: הדמוקרטים ינסו להקשות על טראמפ (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

תוצאות צפויות למדיניות "האיזונים והבלמים" המפורסמת של ארה"ב: על פי הערכות התקשורת האמריקנית, הדמוקרטים הצליחו, כצפוי, להבטיח לעצמם שליטה בקונגרס, הבית התחתון. הדמוקרטים הצליחו להעביר לידיהם לפחות 23 מושבים רפובליקניים, ובבית הנבחרים הקרוב יהיו להם כנראה אפילו יותר מ-218 צירים, המספר הדרוש לשליטה בבית. לתוצאות תהיה השפעה גדולה על מידת החופש שבה יוכל ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ להתנהל בשנתיים הבאות.

לעומת זאת, בסנאט, הבית העליון בן לכל מדינה יש שני מושבים, עמדו הרפובליקנים במשימתם והצליחו לשמר את הרוב שלהם ואף להגדיל אותו. הם הבטיחו לפחות 10 מ-100 המושבים בו, ומעבר לזה הם צפויים לזכות במושבים נוספים. בדרך לניצחון הצליחו הרפובליקנים לכבוש לפחות שלושה מושבים של סנאטורים דמוקרטים.

דקות אחרי שהוכרז ניצחונם של הדמוקרטים בבית הנבחרים צייץ טראמפ בטוויטר: "הצלחה אדירה הלילה! תודה לכולכם!".

האכזבה הדמוקרטית

לאורך כל החודשים האחרונים כל הסקרים לימדו, כי הדמוקרטים יצליחו להשיג רוב בקונגרס אך הם לא הסתפקו בכך ודמיינו כי יצליחו לכבוש גם את הסנאט. בדרך כלל בבחירות האמצע מצליחה המפלגה היריבה של הנשיא להשיג שליטה בבית הנבחרים האמריקני. אובמה לדוגמא איבד את השליטה בשני הבתים בזמן כהונתו, כך שטראמפ יכול בהחלט להיות מרוצה מהתוצאה העכשווית.

בארה"ב פועלים על פי עקרון ה"איזונים ובלמים" כדי לא להעניק כוח גדול מידי לנשיא, ישנם שני הבתים בהם יש בחירות אמצע וגם בהם מתחלפים בכל פעם רק שליש מחברי הבית מה שמונע מהפכים חדים מידי לצד האפשרות של הבתים להקשות על הנשיא המכהן בדרכים שונות.

עם תחילת ספירת הקולות הדמוקרטים קיוו שכנגד כל התחזיות יצליחו לחולל מהפך גם בסנאט. אך עם הזמן הם הפסידו מושבי סנאט חשובים במדינות אינדיאנה ובצפון דקוטה, איבדו קרבות שהיו עבורם קרבות שחובה לנצח כמו זה שבמדינת טנסי, וגם אורורק הדמוקרטי הפסיד לבסוף לקרוז הרפובליקני בטקסס בפער של קצת יותר מ-3% לאחר שהוביל עליו במהלך הקמפיין.

מנגד לכישלון בסנאט, אספו הדמוקרטים, כפי שקיוו, עוד ועוד מושבים בבית הנבחרים התחתון - הקונגרס שעד כה היו רפובליקניים. מעט לפני השעה 3 בבוקר הם הצליחו להעביר לידיהם כיסא רפובליקני ראשון בבית, כשג'ניפר ווקסטון הדמוקרטית ניצחה את ברברה קומסטוק הרפובליקנית בווירג'יניה. אחר כך הצליחו לזכות בעוד 22 מושבים רפובליקניים במדינות אחרות, מה שנתן להם את השליטה בקונגרס לאחר שנות שליטה של הרפובליקנים.

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס, עקצה את הדמוקרטים ואמרה: "אולי זאת הייתה אדווה, אבל אני ממש לא חושבת שיש גל כחול", אמרה, "זה רגע עצום וניצחון עצום לנשיא". סנדרס, הדגישה כי מועמדים שהזדהו עם טראמפ זכו להישגים גדולים יותר בקלפי: "רוב המועמדים שהנשיא נסע כדי לסייע להם בקמפיין שלהם ושאימצו את הנשיא לחיקם זכו להישגים יפים הלילה". טראמפ עצמו העביר את ליל הבחירות עם בני משפחה וחברים בבית הלבן שם עקב אחר התוצאות.

משאל עם לממשל טראמפ

בחירות האמצע שנערכו אתמול, נתפשו בארה"ב ובתקשורת האמריקנית כמשאל עם על תפקודו של טראמפ. הנשיא טראמפ עשה מאמצים רבים כדי להביא להצלחתם של הנציגים הרפובליקנים, כשהוא מבקר בעצרות בחירות במדינות השונות ומצייץ לטובת המועמדים של מפלגתו.

בסקר שפורסם השבוע ב-NBC וב"וול סטריט ג'ורנל", הודו 72% מהמצביעים, כי אף שהבחירות הן אינן לנשיאות ורק לבית הנבחרים, הצבעתם בקלפי תהיה קשורה קשר הדוק לדעתם על הנשיא דונלד טראמפ. 40% אמרו כי הצבעתם תהיה הצבעת מחאה נגדו, ו-32% אמרו כי הצבעתם תהיה הצבעת תמיכה במדיניותו.

גם הנושאים בהם מטפל טראמפ היו על סדר היום האמריקני והשפיעו על ההצבעה. בסקר שערכה במהלך יום הבחירות סוכנות הידיעות AP עלה, כי ההגירה וביטוח הבריאות היו הנושאים המרכזיים שהטרידו את הבוחרים האמריקנים בבואם לקלפי. רוב המשתתפים אמרו כי לדעתם ארה"ב צועדת בכיוון הלא נכון, ובכל זאת – כשני שלישים מהם הצהירו כי המצב הכלכלי טוב מאי פעם זאת הודות למדיניותו של טראמפ בנושא.

מבין 100 המושבים בסנאט (שניים לכל מדינה) התקיימו הפעם בחירות ל-35 מושבים בלבד. ב-65 המושבים הנותרים אין שינוי לעת עתה. לרפובליקנים היה בסנאט היוצא יתרון 49-51 על הדמוקרטים, כדי לחולל מהפך היו הדמוקרטים צריכים לכבוש שני מושבים רפובליקניים מבין אלה שעמדו לבחירה, אך כאמור נכשלו בכך והרפובליקנים אף הגדילו את כוחם בסנאט בכמה מושבים.

כדי לזכות ברוב בבית הנבחרים בו יש 435 מקומות, בהתחשב בכך שבבית היוצא היו לרפובליקנים 240 מושבים ולדמוקרטים 195 (ערב הבחירות שבעה מהמושבים לא היו מאוישים – 5 רפובליקניים ושני דמוקרטיים), הדמוקרטים היו צריכים לשמור על מספר המושבים הנוכחי שלהם ולהצליח לשלוט בעוד 23 מושבים שבקונגרס היוצא היו של אנשי המפלגה הרפובליקנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר