עקב הריקודים סביבה בליל הבחירות

ביקורת פנים-ליטאית: עינת קליש "לא כשרה לבוא בקהלנו"

צעירים ליטאים בחיפה שפצחו בריקודי שמחה על תבוסתו של יהב, סביב המנצחת עינת קליש רותם, הבעירו את הרשת החברתית והובילו לביקורת חסידית. כעת נחשף מכתב נוקב של ר"י ליטאי (חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הריקוד שהסעיר (באדיבות המצלם)

התבוסה של ראש עיריית חיפה היוצא יונה יהב, שהביאה לגל של שמחה בקהילה הליטאית בעיר, מובילה ראש ישיבה שתלמידיו שהו במקום, לשגר מכתב נוקב אל רב הקהילה הגאון רבי יחיאל במברגר, בשל המראות החריגים שכללה שמחה זו: ריקודים סביב המנצחת עינת קליש רותם.

כפי שדווח פעמים רבות ב"כיכר השבת", במהלך חמש השנים האחרונות פרץ סכסוך מר בין ראש העיר יונה יהב לבין הקהילה המזוהה עם דגל התורה בעיר וכן חלק מקהילות החסידים, שבשל כך האשימו אותו בשנאת חרדים, התנכלות לחינוך החרדי והרס מבנה של 'ישיבה קטנה'.

אנשי יהב מנגד טענו, כי שורשו של הסכסוך העמוק נעוץ בכלל בעובדה כי ראש העיר סירב להעניק את תפקיד הסגן בשכר ליו"ר דגל התורה מיכי אלפר, וכי לא היתה כל התנכלות מצידו לחרדים.

כך או כך, דגל התורה תמכה כזכור בעינת קליש רותם לראשות העיר, וכשהגיעו במוצאי הבחירות תוצאות המדגמים שקבעו כי היא הביסה את יהב בפער גדול, פרצו הפעילים הליטאים בשירה וריקודים, וקיימו מסיבת ניצחון מאולתרת, במהלכה נכנסה למקום המנצחת, שאף נשאה דברים בהתרגשות.

יונה יהב (צילום: Meir Vaknin/Flash909)

מאז פרסום תיעוד מהריקודים, כשכמה מהצעירים החרדים כאמור נצפו בהם מפזזים בשירת 'סימן טוב ומזל טוב' סביב עינת קליש רותם, פרצה ביקורת חריפה ברשתות החברתיות, כשמספר נשות תקשורת במגזר החרדי והכללי פרסמו פוסטים בהם האשימו כי לפי המוסכמות החרדיות הדבר לא צנוע, וכי אישה חרדית לא היתה מתקבלת באופן שכזה.

כזכור, אתמול חשף 'כיכר השבת' את דברי האדמו"ר מערלוי לחסידיו בסעודה השלישית, כי "צריכים למחות בכל תוקף על המעשה שהיה בחיפה עם ראש העיר הנבחרת, שאישה שהיא אינה חרדית נכנסה לבית המדרש, ובחורים חרדים רקדו שם. זה ממש העמדת 'צלם בהיכל' וזה מעשה שלא ייעשה. מותר לתמוך במועמד חילוני כשזה לטובת הציבור, ואין ברירה, אבל מכאן ועד ללכת ולעשות כאלו מעשים - ה' ישמור. כל הבחירות זה בשביל להרבות כבוד שמים, ולא להיפך חס ושלום".

כעת כאמור חושף 'כיכר השבת', כי גם בציבור הליטאי עלתה ביקורת נוקבת בענין זה: הגאון רבי חיים אקרמן, ראש הישיבה הגדולה ביתר עילית, שיגר מכתב לרב קהילת 'דגל' בחיפה הגר"י במברגר, בו הוא מתריע מדעותיה הפסולות של קליש רותם, ומביע את מורת רוחו מהחרדים שחוללו סביבה.

הגר"ח אקרמן והגר"י במברגר (באדיבות המצלם)

"שישכיל מר שליט"א לכנוס את כל הנלווים עליו והסרים למרותו, ולהכריז בקול חוצב ובגנוחי וילולי, שמכאן והלאה אין לנו ולאף אחד מהמצביעים דין ודברים בהדה, ומאחר וגלוי לכל כי איננה משומרי תורה ושבת, דעותיה פסולות ואינה כשרה לבוא בקהלנו, ובוודאי שלא להיקהל עמנו, וכתמיהת ר' מאיר (קידושין נב:) 'אישה בעזרה מניין'".

"אין שום היתר מכאן ולהבא לצפות בסרטוניה או בתמונתה", קובע ראש הישיבה הליטאי, שכמה מתלמידיו, אברכים שלמדו בעבר בישיבתו, נכחו בחגיגות המדוברות.

יצוין, כי כפי שנודע ל"כיכר השבת", במענה לשואלים בענין זה, הגיב לאחרונה הגר"י במברגר כי בניגוד לשמועות החגיגות לא היו בתוך בית כנסת אלא באולם סמוך, שהגעתה של ראש העיר הנבחרת נעשתה על דעתה וללא ידיעה מראש של הנוכחים החרדים, שהריקודים הספונטניים ליד קליש רותם היו אכן בעייתים אך היא הגיעה למקום כשהריקודים כבר היו בעיצומם ולא חשבו כי אפשר להפסיקם דווקא כשהיא נכנסת.

מכתבו של הגר"ח אקרמן, ראש הישיבה הגדולה ביתר עילית (צילום מסך)

להלן המכתב המלא:

בס"ד יום החמישי לסדר וישתחו... לפני עם הארץ, כ"ג חשוון תשע"ט

לכבוד האיש על העדה הגאון רבי יחיאל הלוי במברגר שליט"א. אחרי כדי שאילת תלמיד לרב, ביקר ובאהבה. מהררי יהודה אפרש עליכם את המזמור לתודה על שעזרכם במצוות שילוח ה'קן' למי יתן שלא ימצא (ה)יונה מנוח לכף רגלו, ומי המבול הרוחני אשר הותיר בעיר הכרמל שגושמה בימי זעם, יעמדו לו לשטן ולקטרוג".

"והנה בעצתכם ועל פי הוראת מצוקי ארץ גדולי הדור, יצאתם למלחמה ביודעכם ובתקוותכם כי הדרך אשר אתם הולכים בה היא, כי ביד אשה ימכר ד' את היונה, ונתתם יהבכם ותפילותיכם שתוכלו לחסות בצל חרותם".

"ושמע ד' לקולכם וראה בענייכם ובצערם של תלמידי חכמים ומוסדות התורה שבעירכם, שמכותלי בתיהם ניכר שהחמין הן ואין מי מהשלטון המכיר את גודל תורתם הנלמדת מתוך הדחק, ואתכם היו האברכים הממיתים עצמם באהל ובני הנעורים אשר שמשו כחיצים ביד גיבור, ומלאתם אשפכתכם מהם בשבועות האחרונים".

"והנה עתה כשזכיתם לראות את יד ד' והשגחתו על עירכם, ונתקדש שם שמיים ברבים במקהלות עם, רואה אני לפנות אליכם בתחינה ובבקשה להיות עירי בשאלתי, ובחורי בבקשתי, שישכיל מר שליט"א לכנוס את כל הנלווים עליו והסרים למרותו, ולהכריז בקול חוצב ובגנוחי וילולי, שמכאן והלאה אין לנו ולאף אחד מהמצביעים דין ודברים בהדה, ומאחר וגלוי לכל כי איננה משומרי תורה ושבת, דיעותיה פסולות, ואינה כשרה לבוא בקהלנו, ובודאי שלא להיקהל עמנו, וכתמיהת ר' מאיר (קידושין נב:) אשה בעזרה מניין, ואין שום היתר מכאן ולהבא לצפות בסרטוניה או בתמונתה, וכל חובת ה'קדושים תהיו' לכל משמעויותיה תקפים ועומדים. וכל מה שהורו היא הוראת שעה בלבד לצורך כי בתחבולות תעשה לך מלחמה ברודפי הדת, ולא תהא כזאת לנו ולמכשול של כי תצא למלחמה – וראית אשת וגו'".

"בוודאי ישכיל מר שליט"א ובזכות אמה של מלכות שנסתלקה בשיבה טובה – השוויגער זצ"ל (הרבנית וולבה ע"ה. ח.ש) שהשכילה להפיץ אמונתו בלילות, יעמוד במסיבות ההודיה שבוודאי עתידות להערך כמנהגן של שוטים, ויזהיר את העם בלשון של זהורית לבלתי פרוץ בם פרץ העריות ונחשול החנופה לרשעים, ולא תנעל עליכם דלת הסיעתא דשמיא של בהתחברך לרשע וגו'".

"וזכות שמירת המחנה בקדושה, תעמוד לו ולשאר רבני העיר להשכין השכינה בה ולהרחיב גבולי הקדושה בישיבות גדולות וקטנות נוספות, ובהבל פיהן של תשב"ר שלא יטמעו טעם חטא. ויהי נועם ד' עליכם ומעשה ידיכם. יחונן ב'חנ' ובעוצמה".

"כעתירת המחנן פניו בתפילה, חיים אקרמן, ביתר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר