80 שנה לליל הבדולח

ההכרזה של התלמידים בברלין: "אנחנו התשובה"

בטקס מיוחד שנערך בברלין וסוקר על ידי כלי התקשורת, הדליקו תלמידי העיר היהודיים נרות נשמה והתפללו לזכר קדושי השואה • רב העיר ברלין: "יש להרבות באור" (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
בטקס (צילום: הקהילה היהודית בברלין)

בטקס מיוחד בחוצות ברלין בירת גרמניה, ציינה הקהילה היהודית את יום השנה ה-80 לליל הבדולח, שהפרעות בו סימנו את פרוץ השואה.

תלמידי בית הספר היהודי בברלין ציינו בטקס את יום הזיכרון ללילה המחריד, בו השחיתו הנאצים בתי כנסת רבים בגרמניה ובאוסטריה, וערכו פוגרום מזעזע ביהודים. כנופיות העלו באש בתי כנסת ובתי עסק יהודים, בהכוונת הצורר הנאצי אדולף היטלר ימ"ש.

בטקס מרגש, הדליקו התלמידים היהודיים נרות נשמה ונשאו תפילה לזכרם של הנרצחים, כשאותם מלווה רבה של ברלין ושליח חב"ד בעיר, הרב יהודה טייכטל.

"אנחנו נמצאים בעיר בה תכננו את רציחת המוני יהודים והוציאו אותם להורג", אמר הרב טייכטל לתלמידים הצעירים, "התשובה הכי טובה - היא אתם, התלמידים הצעירים, המהווים את העתיד הבטוח ליהדות גרמניה".

כלי התקשורת בטקס. נצפה הגר"י טייכטל (צילום: הקהילה היהודית בברלין)

מול כלי תקשורת עולמיים שנכחו בטקס, הוסיף ואמר הרב טייכטל כי "מול המעשים השפלים של הנאצים, אנחנו צריכים להרבות באור, להאיר עוד פינה, להדליק עוד מקום. אנחנו משקיעים רבות בחינוך היהודי בכדי ליצור הווה ועתיד טובים יותר".

בליל הבדולח הושחתו כאמור מאות בתי כנסת והושחתו ונשדדו אלפי בתי עסק יהודים, כל זאת לצד רצח של 91 יהודים הי"ד ומעצר של רבבות יהודים שנלקחו למחנות ריכוז.

תפילת התלמידים הושמעה בעברית ובגרמנית. חלק מהתלמידים איבדו את הסבים שלהם במהלך השואה ודיברו על כך עם כלי התקשורת. "אנחנו התשובה", הם חזרו שוב ושוב.

בסיום התפילה, שוחח הרב טייכטל עם כלי התקשורת והביע את כאבו מהטרגדיה הקטלנית על יהודי פיטסבורג. "זה כאב גדול לקהילה היהודית העולמית", אמר, "זה רק מוכיח שאנטישמיות יכולה להרים את ראש בכל מקום בעולם. אנחנו צריכים להילחם בתופעה הזו עד חורמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר