"על גבול רצח"

כונן 'איחוד הצלה' הגיע למקרה חירום; במד"א סירבו לתת פרטים

מיכה שולם, כונן 'איחוד הצלה' שהגיע לטפל במבוגר שסבל מקוצר נשימה חריף, חייג לקבלת פרטים ממד"א אך גילה שהוא 'לא רשום' • הכונן: "מחדל מערכתי" • האזינו (חדשות)

קובי רוזן | כיכר השבת |
האזינו לשיחה המקוממת (תמונה, אילוסטרציה: דוברות מד"א)

המתח בין ארגוני ההצלה מחריף, והחולים משלמים מחיר: כונן 'איחוד הצלה' שהגיע לטפל במקרה חירום, נתקל באדישות מצד אנשי מד"א כשביקש פרטים.

מיכה שולם, חרדי המתנדב ככונן בארגון 'איחוד הצלה', מספר ל'כיכר השבת': "קיבלתי אתמול (שני) קריאה על מבוגר הסובל מקוצר נשימה חריף, בעיר רחובות. כשהגעתי לרחוב בו התרחש המקרה, והיו חסרים לי פרטיו המדוייקים, חייגתי למד"א.

"בשיחה, שאל אותי המוקדן לגבי אפליקציית משרד הבריאות, שדרכה ניתן לקבל עדכונים על מקרים. האפליקצייה מותקנת אצלי, אך לא קיבלתי התראה על המקרה, למרות שחבר שלי המתנדב בארגון מד"א קיבל את הפרטים הנדרשים.

"לאחר כמה דקות של שיחה על פרטים טכניים שוליים, ובזמן שהחולה זקוק לטיפול, אני רואה אמבולנס של מד"א שמגיע לרחוב. לא אמבולנס 'טיפול נמרץ', כפי שנדרש לאירוע כזה, אלא אמבולנס רגיל. מסתבר שלא היו להם ניידות טיפול נמרץ בגזרה. 7 דקות תמימות וקריטיות חלפו עד שהחולה קיבל טיפול - בזמן שאני עומד על יד הבית", מספר שולם.

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

הכונן מדגיש: "זה על גבול רצח. העניין אינו 'נתן פרטים' - 'לא נתן פרטים', העניין הוא שיש כאן בעייה מערכתית. מד"א התחייב להפעיל אפליקציה למסירת מידע, והכריח את כולם להתחבר אליה - ובתוכה הוא ממדר בין כוחות החירום".

לפי שולם, שהתנדב בעצמו במד"א בעבר ככונן פעיל ונבחר כסגן יו"ר מתנדבים בתחנת ראשל"צ, "ברגע שהתחלתי להתנדב ב'איחוד הצלה', הושעיתי מיידית ממד"א, שללו לי את מספר הכונן והפסיקו לתת לי מידע".

הוא מוסיף כי "לפני כמה שנים, רזי ברקאי העלה אותי בשידור רדיו לעימות מול מנכ"ל מד"א אלי בין. כשאמרתי את המילים האלה, רזי שאל על כך את בין בזעזוע, ואז אלי בין ניתק את השיחה, וסירב לחזור לשידור".

תגובת מד"א: "כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל פועל מד"א בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ועל פי המדיניות הנקבעת על ידו. כך גם בכל הקשור להזנקת כונני תגובה מיידית. מד"א פועל על פי חוק הגנת הפרטיות והוראות הדין בחיסיון רפואי והמוקדן פעל כנדרש בעמידתו על קיום נהלים שקבע משרד הבריאות.

"כונני מד"א כבר היו בזירה ועסקו במתן סיוע למטופל וביצוע הפעולות הנדרשות למען הענקת שירות רפואי מקצועי ומסור. אין שום הצדקה וסיבה רפואית לשלוח לאירוע כוננים נוספים מעבר לחמשת הכוננים הראשונים הקרובים לאירוע, להם נשלחה הודעה. זאת מחשש לפגיעה בפרטיות והפרעה לטיפול הרפואי.

"צר לנו כי יש הרואים בשליחת כונן מטרה ולא כאמצעי להצלת חיים".

האזינו להקלטת השיחה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר