הצעירים החרדים לא חוששים

עשרות אלפי בני הישיבות נהפכו הלילה ל'חייבי גיוס' לצה"ל

עם פקיעת מעמדם החוקי של עשרות אלפי צעירים חרדים, יצא כתב "כיכר השבת" למשש מקרוב את הדופק בעולם הישיבות, וחזר נפעם מעמידתם האיתנה • וגם: ההערכות המשפטיות העדכניות (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג בכסלו תשע"ט | 01.12.18
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפני יותר משנה ביטל בג"ץ את "חוק הגיוס" שאיפשר את הארכת הדיחוי מגיוס לצה"ל עבור תלמידי ישיבה, אך נתן למדינה פרק זמן כדי להסדיר את מעמדם של הצעירים החרדים, וכעת החלטתו צפויה להתממש: הערב (מוצ"ש) בחצות פקע החוק המדובר, מה שהופך עשרות אלפי תלמידי ישיבות חייבי גיוס - לעריקים.

הח"כים החרדים עדיין תולים תקווה, שסיכוייה לא גבוהים, כי בג"ץ ייעתר לבקשת המדינה השבוע בענין ויסכים לדחייה של עוד ארבעה חודשים - אחרי דחייה דומה שכבר נתן בעבר, זאת על רקע הסיכוי הקלוש לאישורו של חוק גיוס חדש, בשל חילוקי הדעות לגביו בין אגודת ישראל לבין דגל התורה וש"ס והרוב הקואליציוני השברירי.

כמו כן, ל"כיכר השבת" נודע, כי הערכת משפטנים, עליהם מסתמכים ב'ועד הישיבות', היא שגם אם בג"ץ לא ייעתר לבקשת ארכת ארבעת החודשים, הוא כן יסכים לארכה קצרצרה, בת כשבועיים, להתארגנות טכנית של עולם הישיבות. הערכה זו הובעה בכינוס של כמה ראשי ישיבות לפני יומיים בבית 'ועד הישיבות' בירושלים, בו השתתפו ראש ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו, ראש ישיבת גור הגר"ש אלתר וראש ישיבת תורת זאב הגר"ב סולובייציק ויו"ר הועד הרב חיים אהרן קאופמן.

כך או כך, בעוד מספר ימים צפויים כידוע רבבות תלמידי הישיבות לצאת לחופשה קצרה, הנהוגה בסוף ימי החנוכה, ובעוד ובתקשורת ובמערכת הפוליטית דשים בעומקם של ההתפתחויות סביב נושא גיוס החרדים, הרי שבעולם התורה הסדרים, התפילות, השיעורים והשיחות נמשכים כרגיל, ללא חשש אמיתי מאיבוד מעמדם החוקי של התלמידים ותוצאותיו.

"כיכר השבת" יצא לבדוק מקרוב את 'הדופק' בעולם הישיבות. כ"מיטב המסורת", התלמידים מסרבים לדבר בשמם המלא ולהיחשף לתקשורת, אך כן מתחילים להביע התעניינות באשר לגורלם.

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

האפשרות כי בחור ישיבה שיעוכב באקראי בידי שוטרים ימצא את עצמו מועבר למשטרה הצבאית לאחר ששמו יעלה במסוף המשטרתי כ'עריק', כמו גם מניעה תיאורטית של יציאה מהארץ - אינה מעסיקה בשלב זה את הצעירים החרדים. התפתחות עתידית לפיה בג"ץ יידרש לעתירות נגד תקצוב הישיבות, כלל לא עולה בדעתם.

"בית המשפט נהג לפני כשנה בבריונות. ההחלטה שלו לקבוע כי בחורי הישיבות ייהפכו לעריקים, אם תתממש, תוכיח שוב כי שופטי בג"ץ אינם בוחלים בשום דרך כדי להצר את צעדיהם של לומדי התורה בישראל" - אלו הדברים שנשמעו מתלמידים לא מעטים בישיבת מאור התלמוד, בה למד כותב השורות.

ש.ר. תלמיד ועד שישי בישיבת מיר בברכפלד, נענה אף הוא לפניית 'כיכר השבת', אך מספר כי הישיבה אדישה בכל הנוגע לסוגית הגיוס: "אנחנו כפופים להנהגת הדור ולראשי הישיבה. השבת במחיצת ראשי הישיבה עברה כמו כל שבת, ואני מאמין שנדבר מחר בערב שוב, אחרי שבג"ץ ייענה לבקשת המדינה ויאריך את תוקף חוק הגיוס הקודם".

צעירים חרדים, שאינם בני ישיבות, מתכוננים לגיוס (צילום: שח"ר)

ב. המשמש כנו"נ (נושא ונותן) בישיבה ספרדית חשובה בירושלים, דווקא כן הביע חשש בשיחה עם 'כיכר השבת': "הנתק החמור השורר בין בית המשפט העליון לבין העם היהודי גרם להנחתת גזירות קשות על עולם התורה במשך ההיסטוריה", הוא אומר. "צריך לקוות שעולם התורה הספרדי, וגם האשכנזי, ימשיך לפרוח ולשגשג - ולא יהפכו את הספרדים החלשים לבשר תותחים"...

"מה שלא יהיה", ממשיך איש הצוות הרוחני בישיבה: "בני הישיבות ימשיכו לשקוד על תלמודם, בבחינת 'שבט לוי', ויגנו בזכויותיהם על תושבי הארץ. כמה סמלי יהיה, שבימי החנוכה שוב נדרש למאבק בשלטון הרשע. 'בימים ההם - בזמן הזה'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר