'מגן צפוני'

המבצע נגד חיזבאללה נמשך: "זה יכול להימשך חודשים"

במבצע 'מגן צפוני' נמצאו עד כה כמה מנהרות וגורם צבאי בכיר אומר ל"כיכר השבת" כי המבצע יכול להימשך חודשים, כאשר כרגע הוא מתמקד בתוך שטחי מדינת ישראל (חדשות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
כוחות צה"ל בצפון, היום (צילום: Basel Awidat/Flash90)

צה"ל ממשיך במבצע "מגן צפוני" שיצא לדרך הבוקר (שלישי) לאיתור מנהרות של החיזבאללה, במסגרתו - כך לפי הדיווח ב-ynet, נייד צה"ל תותחים וכן ערך גיוס חלקי של מילואים לחיל האוויר ולאמ"ן, זאת לצד תגבור הכוחות בצפון, בעיקר עם הכוח הסדיר.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים בקריה בתל אביב דיון הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש המל"ל, בכירי צה"ל ומערכת הביטחון ובשעה זו מכונס הקבינט המדיני ביטחוני.

בשעה 20:00 ימסרו נתניהו והרמטכ"ל איזנקוט הצהרה לתקשורת בקריה.

גורם צבאי בכיר מסר בשיחה ל'כיכר השבת', כי כרגע מבצע 'מגן צפוני' מתבצע כנגד המנהרות שחדרו את שטח ישראל והוא מתבצע כבר עתה כנגד כמה מתווים של מנהרות כאלה.

המנהרה שנחשפה (צילום: דובר צה"ל)

"החל מאתמול משעות הערב יש כוחות שעובדים בקרקע והבוקר הכרזנו על פתיחת המבצע", הסביר הגורם.

על פי הגורם, המנהרה שנמצאה בינתיים היא מדרום לכפר קילא שמול מטולה. "היא יוצאת מתוך מבנה פרטי ונבנתה למעלה משנתיים". הוא הוסיף כי בניגוד למנהרות בעזה זו חפירה בסלע שלוקחת הרבה יותר זמן ומצריכה תהליכים יותר ארוכים.

המנהרה חדרה 40 מטר לשטח ישראל והיא למעלה מ-2 מטר גובה ורוחב ולמעלה מ-25 מטר בעומק הקרקע ולאורך מאות מטרים.

איום המנהרות בצפון החל אחרי מלחמת לבנון השנייה והתעצם ב-2012 עם תכנית התקפה לשטח ישראל של חיזבאללה שנקראה 'כיבוש הגליל' - תכנית העברת הלחימה לתוך שטח ישראל וחלק מזה זה המנהרות שנחשפו כעת.

החל משנת 2013 נבדקו כל העת טענות תושבים על חפירות אך לא נמצא דבר. "כל דיווח שהתקבל בין השנים נבדק גם בצורה מודיעינית וגם בצורה מבצעית וגם טכנולוגית ואם נמצא דבר מה היה נמשך טיפול. בחודשים האחרונים היה מידע ברור יותר", מסביר הגורם.

לדבריו, ב-2014 'צוק איתן' נלמדו לא מעט לקחים לגבי מנהרות. "העברת הידע מדרום לצפון הביאה אותנו להבנה שגם חיזבאללה מקים מנהרות ומאוקטובר של אותה שנה יש צוות מודיעיני טכנולוגי של אגף המודיעין של פיקוד הצפון שמתעסק בחקר מנהור חיזבאללה".

הגורם אומר כי במסגרת העבודה הזו היו גם מאמצים מסווגים שלא ניתן לדבר עליהם עם פעילות מודיעינית חסרת תקדים של פיקוד צפון והמאמצים הטכנולוגיים מבשילים כעת למבצע הנוכחי.

לדבריו, לא ניתן כרגע לציין את כל הדרכים והפעילויות שנמצאות בשטח. "יש מגוון פעילויות גם גלויות וגם סמויות וזה יכול להימשך חודשים. זה רק מתחיל היום ובהמשך ככל שנוכל נעדכן. כרגע הפעילות לאיתור ולאחר מכן ננטרל. יש מספר מנהרות שאנחנו עובדים על התוואים שלהם".

לסיום מדגיש הגורם כי המנהרות לא היוו שום סיכון בשום שלב על תושבי מדינת ישראל וכי הן סוכלו בטרם עת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר