ח"כ לשעבר, שמואל פלאטו שרון, נפטר

אחת הדמויות הצבעוניות בפוליטיקה הישראלית, איש העסקים שמואל פלאטו שרון, הלך לעולמו בביה"ח בגיל 88. האיש שטבע את המשפט "מה אתה עשית בשביל מדינה?" (בארץ)

(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

חבר הכנסת לשעבר ואיש העסקים שמואל פלאטו שרון, הלך אמש (חמישי) לעולמו והוא בן 88. נפטר סמוך לחצות בבית החולים תל השומר, כשלצידו רעייתו קלרה וילדיו הילדה ויואב.

פלאטו שרון, שהיה חבר כנסת בין השנים 1977 ל-1981, זכור בין היתר בזכות המשפט שהפך למפורסם: "מה אתה עשית בשביל מדינה?". פלאטו שרון תרם במהלך השנים מהונו סכומי עתק למטרות צדקה שונות.

הוא אושפז בחודש ספטמבר האחרון בבית החולים איכילוב במצב קשה בעקבות ברונכיט, ובחודש האחרון היה מאושפז בתל השומר. הלווייתו תיערך היום בשעה שתיים בצהריים בבית העלמין בסביון.

פלאטו שרון נולד בשם שמואל שייביץ' בעיר לודז' שבפולין בינואר 1930. כשהיה בן שבע עם עליית הנאצים לשלטון הוא עבר עם משפחתו לצרפת. כשהיה בן 15 הוא היה פעיל ב”ליגת הקומוניסטים הצעירים” בפריז. בהמשך למד בבית ספר ליד שטרסבורג. בצרפת הוא הפך לאיש עסקים ובעל חברות רבות שהפכו אותו לאיש עשיר במיוחד.

,יעקב נחומי, פלאש 90,הגדלה

בשנת 1973, לאחר מלחמת יום כיפור, הוא עלה לישראל והפך גם בארץ לאיש עסקים מצליח אם כי הוא נאלץ להתמודד עם טענות של הצרפתים כי ביצע במסגרת עסקיו הונאות ענק בסדר גודל של כמיליארד פרנקים. 20 צווי מעצר הוצאו נגדו בצרפת, והוא נשפט 15 פעמים שלא בפניו. העונשים שהוטלו עליו כוללים קנסות של מיליוני דולרים ושנות מאסר רבות.

בדצמבר 1976 הוא נעצר בנמל התעופה בן גוריון, לאחר שצרפת ביקשה להסגיר אותו לידיה. נציג המשטרה הציג בדיון מברקים שנשלחו על ידי משטרת צרפת באמצעות האינטרפול, ובהם מואשם פלאטו שרון בעבירות של מתן שוחד וקבלת כספים במירמה. נציג המשטרה אמר אז כי הוא השיג בדרכים בלתי כשרות סכום של 400 מיליון פרנק, סכום שהיה שווה אז כמיליארד לירות.

מתוקף הסכמי ההסגרה עליהם חתומה ישראל, הייתה חייבת המשטרה לעצור את פלאטו שרון עד שתגיע בקשת ההסגרה מצרפת. בסופו של דבר שוחרר פלאטו שרון בערבות של 10 מיליון לירות.

כשחרב ההסגרה לצרפת על צווארו, התמודד פלאטו שרון על מקום בכנסת התשיעית וביקש מהציבור לבחור בו בטענה שהוא נדרש למעצר רק בשל היותו יהודי. הוא אף הבטיח דיור מוזל במיוחד לציבור. הוא היה המועמד היחיד במפלגתו "פיתוח ושלום" והוא זכה במספר קולות המספיק לשני מנדטים. בשנת 1981 התמודד שוב לכנסת, אך לא עבר את אחוז החסימה.

ב-1984 הוא הועמד לדין בישראל והורשע בשוחד בבחירות בנוגע לקמפיין שבע שנים קודם לכן והואשם בהבטחות שווא בנוגע לדיור. הוא נידון לעבודות שירות. בנוסף הוא הורשע בשימוש ברכב של עולה חדש לצרכי בחירות והושת עליו קנס זעום.

לאחר שלא נבחר לכנסת הוא השתדל שלא לצאת מהארץ מחשש שייעצר. אבל ב-1986 הוא חשב ששמו הוסר מרשימת האינטרפול והגיע לאיטליה, שם נעצר בשל בקשת הצרפתים. לאחר תקופה במעצר הוא שוחרר בערבות עד למתן החלטה על ההסגרה, ובהיותו משוחרר הצליח לחמוק מאיטליה לישראל, כשהוא מחופש ושערו צבוע בצבע בלונדיני.

גם בישראל הוא נידון למאסר בשל הונאה שביצע בחברה צרפתית ובאפריל 2000 הוא החל לרצות את עונשו בכלא חרמון, לאחר שנגזרו עליו 11 חודשי מאסר, בגין עבירות מרמה שביצע בצרפת שמונה שנים קודם לכן. עונשו קוצר בשליש בשל התנהגות טובה.

בשנים האחרונות המשיך פלאטו שרון בעסקיו ואף ניסה להתמודד לרשימת הליכוד לכנסת אך ללא הצלחה, הוא נחשב לדמות צבעונית במיוחד שמעולם לא אכזבה את אלו שראיינו אותו באמירות חדות ומשעשעות המתובלות במבטא הצרפתי הכבד שלו. הוא אף הגיש עד לפני כשנתיים, תכנית רדיו "פלאטו בלי חשבון" בתחנת הרדיו המקומי "רדיוס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר