צפו בתיעוד

עשרות הפגינו באומן בגלל "חילולי קברים"

עשרות הפגינו באומן נגד חילולי קברים, בהסתמך על פסק "העדה החרדית", אך בעל השטח טוען: "קבלתי היתר מהמרא דאתרא לבנות, אין שום חשש לקברים במקום". תיעוד (בעולם)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(באדיבות המצלם)

אמש (מוצאי שבת) נערכה הפגנה מול הקלויז של חסידות ברסלב בעיר אומן שבאוקראינה נגד הקמת בית מלון על שטח, בו לטענת המפגינים יש חשש שנעקרו ממנו קברי יהודים, למרות שהדבר לא הוכח.

כבר לפני כשנתיים, במהלך חפירות במתחם בנייה סמוך לקלויז של חסידי ברסלב, בשטח ברחוב פושקינה סמוך למלון 'אורות', נמצאו עצמות שיש שטענו כי הם של בני אדם.

בשל גילוי העצמות הוזעקו רבני ברסלב מישראל לאומן. על פי עדותם של חסידי ברסלב הנמצאים באומן, נמצאו במתחם החפירה עצמות שלמות של בני אדם הקבורים מטרים ספורים מתחת לפני האדמה.

את אתר הבנייה רכשו יזמים חסידי ברסלב מתושבים גויים שהתגוררו עד לפני תקופה קצרה בבתים פרטיים שהיו בנויים בשטח, הממצאים שנתגלו עוררו סימני שאלה הלכתיים משום שעד לגילוי לא היה ידוע על הימצאות קברים יהודים באזור.

לא ברור האם השטח הוא אכן בית קברות או שמדובר באתר פינוי פסולת הבנייה, עוד מתקופת בניית הבניינים הגבוהים בפושקינה 46 העומדים ממש על בית החיים סמוך למקום קבורתו של רבי נחמן מברסלב.

לאחר שנה וחצי של דיונים פרסמו אתרא קדישא ו'העדה החרדית' כי "אסור להמשיך את הבנייה במקום, גם במקומות שחפרו לעומק ואין ניכר בית קברות ועצמות".

לעומת זאת, רבה של העיר אומן, הרב יעקב ג'אן, פסק שבמקום מעולם לא היו קברים. על פי בדיקתו, המקום שימש מאז ומתמיד בתי מגורים - כך שאין שום מניעה לבנות במקום. היזם, בהסתמכו על ה'מרא דאתרא', התחיל בעבודות פיתוח.

למרות דעת המרא דאתרא, בכרוז שיצא מרבני ברסלב נכתב: "אנו מבקשים ומתחננים בפני כל הנוגעים בדבר ובפני כל מי שיכול להשפיע עליהם, ליתן מיד את האפשרות לקבור את הקדושים במקום מנוחתם מהם נעקרו". על הכרוז חתמו בין ההיתר הגאונים רבי יעקב מאיר שכטר, רבי שמואל משה קרמר, רבי שלום ארוש, רבי שמעון שפירא, רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, רבי בצלאל גלינסקי, ועוד.

אמש יצאו עשרות חסידי ברסלב ופעילי אתרא קדישא להפגין נגד הבנייה בשטח המדובר.

היזם, אמר בעבר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "הרב ג'אן הוא הרב המקומי, ואצלו ביררתי, והוא פסק לי חד משמעית שאני יכול להמשיך בבנייה. חוץ מזה, יש עוד כמה רבנים ופוסקים חשובים שאמרו לי שזה בסדר, שזה לא בית קברות, וגם לפי עדויות של זקנים במקום.

"אני ביררתי את הנושא: בדקתי עם רבנים בירור עמוק, ויצאתי ידי חובתי. הבלגן שעושים לי עכשיו, זה בגלל שלא רציתי לשלם 50,000 דולר ל'אתרא קדישא', כל מה שנעשה בשטח, נעשה רק עם דעת תורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר