הסוף לתלונות נגד של שוטרים נגד אזרחים?

נציב תלונות הציבור של הפרקליטים, השופט דוד רוזן פנה ליועמ"ש ולמפכ"ל בנוגע לתלונות שווא של שוטרים כנגד אנשים שמגישים נגדם תלונה על אלימות מיותרת (משטרה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנציב דוד רוזן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פעמים רבות במקרי אלימות של שוטרים, מצאו את עצמם המתלוננים כנגד השוטרים מתמודדים מול תלונה נגדית אוטומטית של השוטרים שטענו כי הקרבן היה זה שתקף אותם. פעמים רבות בית המשפט כבר הוכיח וקבע כי מדובר בשקר גס של השוטרים וכי בחלק גדול מהמקרים לא הייתה כל התגרות או אלימות מצד האזרחים וכי התלונה הוגשה נגדם לשווא. בחלק גדול מהמקרים השוטרים גם יצאו מהסיפור ללא כל פגיעה בתפקידם ומעמדם למרות החומרה שבמעשה. מקרים רבים כאלו אירעו לאחר הפגנות הפלג הירושלמי בירושלים בהן נעצרו חרדים רבים חלקם באלימות ולאחר מכן הואשמו בצורה שקרית כביכול הכו את השוטרים במקום.

נציב תלונות הציבור על פרקליטים דוד רוזן החליט בהחלטה תקדימית, שאותה הפנה גם לפרקליט המדינה ולמפכ"ל המשטרה, ללחום בנושא. השופט רוזן ציין, כי "דברים אלה מתיישבים עם הדעה הרווחת בקרב סנגורים, ולא רק בקרבם, כי תדירות, במקום שבו אזרח מתלונן על תקיפת שוטרים, תלונה זו לא תיוותר לבדה. בתגובה לתלונתו ייחקר האזרח בגין תקיפת שוטרים, ובסיומה של חקירה, יואשם לעיתים האזרח בתקיפת שוטרים בבית המשפט".

הנציב קבע כי לא ניתן לעבור על כך לסדר היום מבלי שהשוטרים ישלמו מחיר על מעשיהם. "הדעת אינה סובלת,כי שוטרים שסרחו, לכאורה, כמפורט לעיל, ימשיכו בעבודתם כ'עולם כמנהגו נוהג' וימשיכו לבוא במגע יומיומי עם אזרחים. לא יעלה על הדעת, שדברים חמורים וקשים אלה של בית משפט, יוותרו במקומם כאבן שאין לה הופכין".

זעמו של השופט רוזן עלה בעקבות תלונה שהגיש עו"ד של אזרח שהואשם על לא עוול בכפו בתקיפת שוטרים ובית המשפט קבע כי גרסתו עדיפה על גרסת השוטרים וכי מאסרו היה לא חוקי. למרות החלטה זו במח"ש בחרו לסגור את התלונה מבלי לפתוח בחקירה פלילית כנגד השוטרים שסרחו.

לאחר בירור התלונה, קבע הנציב רוזן כי היא נמצאה מוצדקת, הן בכל הקשור לעיכוב הבלתי סביר והחמור אשר נפל באופן טיפולה של מח"ש בערר על ההחלטה לסגירת התיק, והן בכל הקשור להתנהגות השוטרים במהלך האירוע ואחריו בהגשת התלונה השקרית.

הנציב ממליץ כעת להרחיק את השוטרים מתפקיד הכרוך במגע עם אזרחים עד לקבלת החלטה בעניינם. כמו כן, הנציב ממליץ לפרקליט המדינה לשקול, חרף חלוף השנים מקרות האירועים, להורות למח"ש לפתוח בחקירה נגד השוטרים, על כך שקשרו, לכאורה, לשבש בצוותא מהלכי משפט.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "התלונה נחקרה במח"ש לפני כחמש שנים. התיק נסגר בהחלטת הרשות החוקרת בתום החקירה וגם ערעור שהוגש בנושא נדחה. מטבע הדברים, נקיטת צעדים משמעתיים נגד שוטרים היא נגזרת של תוצאות החקירה בעניינם. יחד עם זאת החלטת הנציב תילמד כמקובל ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר