'בתחבולות תעשה מלחמה'

בצל גל הטרור • הנינג'ה החרדי: תגבירו את העירנות ברחוב

אומן הנינג'וטסו החרדי, ישי אמנו, שזכה לכינוי ה"נינג'ה החרדי", בראיון מיוחד לכיכר השבת בשל התגברות גל הטרור, האם וכיצד ניתן להתכונן לדבר כזה וטיפים נוספים • כך תנצלו מטרור (מעניין)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

שילוב של לוחם נינג'ה וחסיד הוא לא נפוץ במיוחד. לפני כשלוש שנים נחשף לראשונה מאמן הנינג'וטסו ישי אמנו לתקשורת רבות, באמצעות סדרת סרטונים מוצלחת במיוחד ב'כיכר השבת' בה הדגים והסביר טכניקות יעילות של הגנה עצמית מפני סכין. הסרטונים הופצו בעולם כולו כשדמותו הייחודית של אמנו עם הכיפה והפיאות מעוררת השתאות בקרב אמני הלחימה.

הפרסום הביאו גם תלמידים חרדים רבים שנמנעו עד עתה מללמוד אומניות לחימה ללמוד אצל אמנו שמקפיד על אווירה תורנית מתאימה. לנוכח גל הטרור של השבועות האחרונים פנינו לישי אמנו כדי שיסביר מעט יותר על אומניות הלחימה בנושא.

בשל עליית גל הטרור בשבועות האחרונים, עד כמה זה באמת יעיל אומנות לחימה?

עצה כעזרה ראשונה היא להיות מודעים למצב שאנחנו במדינה שיכולים להפתיע ולדקור אותך או לירות ולדרוס, מה שאומר שאם יש מציאות שכזו, תמיד שאני ברשות הרבים אני חייב לצאת מעצמי ומחשבותיי ולהיות יותר ערני על מה שקורה סביבי, ברדיוס של לפחות עשר מטר ויותר. לזרוק מבטים מסביבי, אם אני מרגיש מישהו הולך בקרבתי לזרוק מבט מי זה, כי כשאתה לא מופתע מהפגיעה עצמה אלא רואה כמה שניות לפני שעומד לקרות משהו אולי תוכל להימלט ולנסות להתגונן, מה שיפחית את חומרת הפגיעה.

באופן כללי זה עצה גם למי שלומד הגנה עצמית רק ההבדל שמי שלמד אצל מדריך שידע להנחיל אצלו תובנות שנתבעו כאינסטינקט כי יש דרך לעשות זאת הוא יגיב אוטומטי במהירות למה שגם ככה קורה מאד מהר ומה שיקרה תלוי כבר בשם יתברך..

בשיטה שאני מלמד ומהניסיון שלי שיש תלמידים שלמדו אצלי וכן בשיטה שניצלו בדברים שכאלו בחסד השם יתברך, אדם מקבל כלים הכי טובים שיש למצב של סכנת חיים אמתית וקל וחומר לפחות מזה כגון אלימות ברחוב. ישנם כאלה שלא מסתפקים באימון רגיל וב"ה התחלתי קורסים של שנה שיעור פרטי לזוג מתאמנים שהמטרה בשנה להביא אותם ליכולות גבוהות מאד בהגנה עצמית.

האם קרה שנאלצת להשתמש ברחוב באומנות לחימה?

לצערי קרה לי יותר מארבעה פעמים שהייתי צריך וגם פעם הותקפתי על ידי שבעה נערים ובחסדי השם ורחמיו עלי יצאתי ללא פגע כלל ולגביהם התוצאה הייתה קצת שונה...

ארי פולד הי"ד, היה מאמן קרטה חגורה שחורה, הוא נדקר בהפתעה מאחור עם סכין, האם אומן לחימה אמור לפתח עיניים בגב ?

אנחנו אנשים מאמינים ויודעים מה שכתוב במסכת קידושין שאין עשירות מן האומנות או עניות, אלא הכל לפי זכותו, כלומר זה לא המקצוע חשמלאי שיגרום שאהיה עשיר או לא, אלא הברכה מן השמים שאקבל. יש חשמלאי עמוס בעבודה ויש שאין לא כלל, כך גם בכל אומנות או מקצוע. אני תמיד אומר לתלמידים שלי, שגם אני ככל האדם, למרות האומנות שזיכני הקב"ה שיושבת אצלי בצורה עמוקה ומקצועית מאד, ברצונו יתברך היא תצא לפועל בתזמון הנכון, בצורה הנכונה וברצונו יתברך אנחל תבוסה קשה מאד.

ישי אמנו

עצם הידע לא מבטיח הצלחה, אלא דרכה של ההשתדלות שלנו כמו בכל דבר. כמו שאמרת כאן, שהמחבל יימח שמו בא בהפתעה מאחוריו ולא יכל לעשות כלום למרות הידע. יש דברים שאינם תלויים בנו אלא בגזרת הבורא ב"ה, אבל לעניין ההשתדלות שלנו, כן לוחם אמור שיהיו לו כביכול "עיניים בגב", יותר נכון שירגיש תמיד מה קורה סביבו ומה מוקרן אליו, כלומר יחוש בסכנה האמורה לקרות, למרות שעדיין היא שנייה מלפני לצאת מן הכח אל הפועל. כלומר, בעצם זה שהמחבל רק הסתכל עליו וגמר בליבו שהוא הולך להסתער עליו, לוחם ברמות הגבוהות אמור לחוש שסכנה שנוצרה לגביו וישר להסתובב דרוך.

בנוסף, באומנות שאני מלמד לומדים איך מפתחים הרגשת הסכנה ואף נבחנים על זה בדאן 5 וזה נקרא מבחן גודן או גודן טסט, זה נשמע להרבה כדבר לא מציאותי למרות שאלף שנה באומנות שאני מלמד זה עובדתי ואף נבחנים על זה. אני מלמד דבר זה כל שיעור זה חלק מהשיעור עצמו, ולמרות זאת, ברצון השם החושים גלויים ועובדים וברצונו לא.

מה הוביל אותך לעולם אומנויות הלחימה לפני שחזרת בתשובה?

נולדתי כאדם רחוק תינוק שבוי במציאות שלא ידעתי כלום על יהדות עד שחזרתי בתשובה בגיל 17 וחצי. עד אז סרטים שראיתי בילדות השפיעו עליי. אהבתי את דמויות הגיבורים, שהם בעלי קור רוח ואינן חוששים מכלום ונראו לי עם התבוננות חיים אחרת ויכולות מנטליות מיוחדות.

מה ההסמכה שלך הדרגה שלך בהגנה עצמית וכמה ניסיון יש לך?

אני מאמן בכיר בינלאומי מוסמך אוניברסיטת תל אביב, ואני בדרגת דאן 5 בנינג'וטסו, ואני 27 שנה בתחום.

מי היו המורים העיקריים שלך?

למדתי אצל ארבעה מורים: שי גושן, אבישי גולן, סרג'ו, ויעקב חזן וכן השתלמתי בכל המחנות אימונים שהיו בארץ משאר המאמנים כגון דורון נבון, מוטי נתיב, יוסי שריף ועוד.. וכן השתתפתי בטאי קאי עולמי בהולנד (מחנה אימונים עולמי) עם ראש השיטה היפני הצומי מאסקי המאסטר ה-34 של השיטה, כשהגעתי לחגורה ירוקה הייתי משיג קלטות וידאו של שיעורים של ראש השיטה הצומי מאסקי מיפן והייתי גם מוסיף שקידה של אימונים מהשיעורים שהוא מעביר ביפן מלבד מה שלמדתי בארץ.

כך כ-3 שנים הייתי מתאמן מחגורה ירוקה עם 4 מאמנים וכמעט כל לילה ביער לבד או עם בן זוג לאימונים היינו רואים שיעור מיפן וחוזרים עליו עד אור הבוקר...

מה הביא אותך לרצות ללמוד?

ראיתי אלימות לפעמים לידי וכן קרה לי בגיל 6 שעליתי מהגן לכיתה א' ניגש אלי ילד יותר גדול והביא לי סטירה, ואני הייתי בן יחיד שלא משופשף במכות וראיתי שהוא מוכן לזה שאגיב ומאד רציתי להגיב ופתאום קלטתי שאין לי מושג איך נותנים מכה והחלטתי בליבי שאני חייב ללמוד מה עושים במצבים כאלו כי זה הולכת להיות הפעם האחרונה שקורה לי דבר כזה.

איך הנינג'וטסו מתקבל בקהילה החרדית? ההורים שולחים את הילדים אליך בשמחה או עם חששות?

מתקבל בצורה די טובה, נוצרה הרבה שבירת קרח בנושא בשנים האחרונות, שרואים אדם בעל חזות מאד תורנית של זקן ופאות, ונעים הליכות, עם יראת שמים ומאד מאמין ואף מוסר שיעורי תורה וכן יש לי גם אתר בנושא (ברסלב 24 וכן אתר נינג'וטסו ישראל) ומלמד בצורה שלא פוגעת באורח חיים חרדי ומשפר יכולות למידה אצל התלמידים וכן ביטחון עצמי ואדרבה יוצאים משיעוריו יותר חזקים באמונתם.

היום יותר מתחילים להבין שהדרישה לכמות כזו גדולה של שעות לימוד בישיבה היא קשה מאד עבור רבים, אבל אם נותנים אתנחתא במשהו שגורם שחרור ועוד מוליד תוצאות טובות, הבחור נהנה בגבולות המותרים משחרר מתח, שומר על הבריאות, קונה בטחון עצמי, יכולות ריכוז ודברים טובים, שתורמים לו לחיים. בפרט שיש אדם ירא שמים שמעביר את זה והוא עצמו בן תורה ודואג לשים את הדברים בפרופורציה הנכונה ומתחת לפני השטח לפעול דרך כלים אלו התחזקות תורנית.

ישי עם תלמידים

הרבה שבאו אלי לשיעורים אמרו לי, שיש אצלי אווירה של כולל, בגלל שאני מרבה לשלב דיבורי יראת שמים בתוך השיעור.

בהתחלה היו יותר חששות וכן היו הורים שלשיעור ראשון השתתפו או באו לבד לראות איך אני מעביר שיעורים וניסו לתהות האם השהות אצלי תעזור לילד ויישאר בדרכו או לא, ולאט לאט למדו להכיר אותי ואת דרך הלימוד שלי, שאינה פוגעת בכלום, אלא רק משפרת את צורת החיים ומגדילה אמונה ובטחון.

האימון מקנה חינוך בלתי פורמלי, עם המון כלים להתמודדויות בחיי היום יום. מחזק את הביטחון העצמי, אינטליגנציה רגשית, שליטה עצמית גבוהה, פיזית ומנטלית, שלוות הנפש, ריכוז, פיקוס, דיוק ועוד.

בעצם האימונים מתרחש עוד חינוך סמוי מן הגלוי, כאשר על פני השטח מקנה ידע של חוג הגנה עצמית המתעסק "באיך להגן על עצמי" ובעצם בסמוי נוצר חינוך בלתי פורמלי מעמיק של בניית אישיות יציבה, בטחון עצמי, שהוא לבד מתקן את כל הבעיות הנובעות מחוסר בטחון, כגון, הסתכלות מה אנשים חושבים עלי, דכדוך עקב הסביבה, עשיית מעשים לא ראויים בשביל רושם ועוד.

בנוסף, עקב בניית הרצון להגן על עצמי מפגיעה, משליך תובנה פנימית לשמור עצמי מכל סוגי הפגיעה בחיים: חוסר שמירה על התכלית, חוסר פרנסה, הסתבכות חוקית, ועוד ונוצר רצון להצליח בחיים בתכלית, בדיוק כמו שגיבור רוצה להצליח מכל מצב נתון של בעיה במצב סכנה, והבנה פנימית שבשביל להצליח נלחמים וצריכים להיות גיבורים - "גיבור כארי" ושאפשר להסתכל על הלחימה בחיים (התנהלות חיי היום יום) כדרך חיים ואפילו כדבר משעשע ולא דבר מעיק או מלחיץ וכו' בדיוק כמו שנלמד בהגנה עצמית בלחימה בפועל.

איך הייתה ההשפעה של סרטוני ההדרכה שהופצו בזמנו ב'כיכר השבת'? וכמה הם השפיעו על התלמידים?

ההשפעה הייתה גדולה מאד, בעקבותיה פנו אלי מערוץ 20, בתכנית 'חי ברשת' שהשתתפתי וכן מערוץ 2 למספר תכניות ואף רצו שאבוא לתכנית הריאליטי 'גאט טלנט' רק שלא היה לי פנאי לזה. כמו כן צילמו אותי לסוכנות התמונות פלאש 90 וראיינו אותי ב'כאן' תאגיד השידור ועוד... ברחוב החרדי אין כמעט אחד שלא מזהה אותי ופנה אלי בכינוי שקבלתי פה 'הנינג'ה החרדי'. הרבה אמרו לי שאף ניסו קצת ללמוד מהסרטונים ההשפעה הייתה גדולה מאד.

מי סוג האנשים שמגיעים להתאמן אצלך?

ב"ה יש לי מכון בבני ברק שבאים להתאמן שם בקבוצה ושיעורים פרטיים לזוג, המתאמנים אצלי אנשים איכותיים רובם בחורי ישיבות ואף מורי הוראה שהם נורמטיביים ולפעמים גם מגיעים אנשים שבדיעבד או לכתחילה נודע לי שעברו טראומה כל שהיא בחיים.

אצלי יש מאד אווירה של אחדות כולם אותו דבר בני אדם, בין אם הם ספרדים או ליטאים או חסידים, האווירה שאני משרה היא שפה דעות האנשים לא מעניינים, אלא כולם בני אדם זהים וכולם באים ללמוד הגנה עצמית ולקנות רוגע וישוב הדעת ולהתחזק בפן האישי ולא להחליף דעות.

האם אפשר לראות שינוי על מתאמנים, מעבר לאומנות הלחימה עצמה?

בהחלט. היה לי בחור שהגיע אלי ולא היה יכול להישיר מבט לעיני אדם ולהחזיק אותו כשנייה בלי להוריד את הראש. הוא עבר התעללות ממלמד בתלמוד תורה מסוים מספר שנים, שהיה מכה אותו ומשפיל אותו לעיני הכיתה וזה פגע בו קשות מאד. הקרנתי לו אהבה ויחס והייתי דווקא מדגים אתו הרבה. הוא למד אצלי מספר שנים עד שנהיה אחד התלמידים הכי מקצועיים שהיו לי ונתרפא לגמרי. הוא נהיה אדם מיושב ואפילו התעמת בדיבור עם אותו המורה בלי להתפרץ.

וכן עוד בחור חכם מאד שלא הסתדר בהרבה ישיבות הרגיש שהוא לא מוצא את עצמו, והוריו הסתכלו עליו כעל נחות בגלל זה, שגם אתו עבדתי בצורה יותר אישית ונהייה אחד התלמידים הטובים וגם אותו ליוויתי בהכרת העולם והחיים ונהייה אדם ירא שמיים ומצליח מאד...

איזו עצה יש לך למתאמנים בהגנה עצמית ?

בכדי לדעת להגן על עצמו חייב שכל תנועה תהיה יותר מוכרת לך מהבית שלך, צריך גם להתאמן הרבה לבד לאט ולחזור אין ספור פעמים על התנועות בסיס שהשליטה בגוף הן בפן הטכני והן במצב הפנימי בתודעה יהיו במצב שהם בשליטה גמורה אצלך ושהנוחות שלך בתנועות הגוף יהיו יותר נוחות לך ומחוברות אליך מכל דבר אחר בעולם. ולדעת שלאחר כל זה חייב להתאמן על מצב מנטלי כמה שיותר מושלם על ידי הרפיה שבלי זה התזמון לא יכול להיות מושלם וכן לא מובטח שלא יופיע לחץ או קיפאון במצב סכנת חיים ושחייב שליטה מלאה על המזג. ולדעת שכל זה מצד השתדלות האדם כמו בכל נושא, ועל זה מתלבשת האמונה והביטחון בקב"ה שיעזור לי שהכל יבוא על נכון...

מה דעתך על אירועי הקרבות הספורטיביים, UFC/בלאטור או קרבות ספורט של תחרויות וכו'?

אני אישית לא אוהב את זה, אני חושב שזה גרוע מאד לפצוע אחד את השני בכדי לראות מי יותר טוב או לקבל כסף על זה, וכן להכניס באדם מידות רעות של לרצות להיות מנצח או אלוף דברים שמחדירים גאווה ומיותרים, ואינם שייכים לבני תורה, אחד הדברים הטובים שאני אוהב בסוג האומנות שאני מלמד שהיא לא מתנגשת עם ערכי התורה אלא מאד דומה לדרישות תורניות, לדוגמא ההבנה שלא הכח הוא החשוב בהגנה עצמית, אלא התחבולה (נקודות חולשה ותורפה), כמובא במשלי "ובתחבולות עשה מלחמה". אדם שיודע לחימה לא צריך להסתובב עם תחושת אני הכי חזק, כמו שחז"ל אומרים אל יתהלל חכם גיבור ועשיר ושאלו תכונות מבורכות שחייב לזכור שהם ניתנות מהשם יתברך ולא לזקוף זאת לעצמו. אלא אני שום דבר כמו כולם ואין לי שום הבטחה שאצליח בקרב אלא אתן את כולי בוודאי בעה"י במידה ולא תהיה לי ברירה.

מה שאני מלמד בפן הטכני מכשיר את האדם לדעת מה עושים בכל מצב של ידיים ריקות, נשק קר או חם, יריב בודד ומספר יריבים, מול מצבי רחוב וטרור לאומני, ידע הכולל שימוש נכון בגוף וידע על נקודות תורפה ברמה הקטלנית ביותר.

ובפן המנטלי פיתוח אינטליגנציה רגשית ושליטה פנימית ברמות הגבוהות ביותר אשר תורמות לא רק במצב לחימה שיכולים לסבול מקיפאון או פניקה אלא בכל תחומי החיים אשר מושכים לחץ על האדם. אשר דבר זה לא קיים באף אומנות לחימה, הכולל פיתוח יכולת הרגשת סכנה בלי לראותה בעין ובלי יכולת שמיעה.

מה המוטו שלך/ציטוט אהוב/מנטרה לתלמידים?

בלחימה אדם צריך להפוך ל - 'אין' שלא רוצה כלום או תופס מקום ולקשר ליבי בעוצמה לקב"ה שהוא מגן בעדי ואני מקשר עצמי אליו שינחה אותי, ולהיות ומסונכרן רגשית וקשוב לכל רחשי השני ורק אז אני אראה מה השני רוצה לעשות, ומה שאני צריך לעשות לשני יבוא ממילא מתוך כל מה שלמדתי וקיים בי ובסייעתא דשמיא הן טכנית והן ערכית, כלומר, עד כמה לפגוע או לא. כי לחשוב מהדברים האלו תופס מקום אצלך וכך אתה לא רואה את השני.

לסיום, אילו המלצות תרצה לשתף את הקוראים לשמירה על בריאות הגוף/הנפש?

בעניין שתייה חשוב שהיו בגוף נוזלים טובים כלומר מים נקיים ולא חומרים אחרים, לגבי אכילה כמה שפחות ממתקים, העיקר שיש פעילות כלשהי מינימום פעם בשבוע שבה אתה מזיע בצורה טובה, וכן מומלץ לעשות מתיחות עשר דקות כמה פעמים בשבוע מה שמותח את כל האברים ומזיז את כל המערכת שלא תתעפש וגורם זרימת דם יותר טובה וזה עיקר מה שגורם להם במזרח בריאות, וכן לדעת שגרוע מאד לחיות בלחץ מה שהרפיה מאד עוזר להרגיע את המערכת ולקנות יכולת שליטה יותר טובה על המזג שלך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר