שריפת הגופה

רבנים ומקובלים בקריאה: אין לקיים צוואת רונה רמון ע"ה

רבנים ומקובלים מתייחסים בשיחה עם 'כיכר השבת' לצוואת רונה רמון ע"ה לשרוף את גופתה ומורים כי אין לעשות זאת. "אסור לשמוע לה", פסקו הרבנים, "זה מחריד" • כל הפרטים (חדשות, בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
רונה רמון ע"ה (צילום: פלאש 90)

צוואתה של רונה רמון ע"ה, לשרוף את גופתה כדי למנוע מילדיה להשתתף, בפעם השלישית בלוויה של בן משפחתם, לאחר שקברו את אביהם האסטרונאוט אילן רמון ז"ל ואחיהם אסף רמון ז"ל, ממשיכה לעורר דיון ציבורי.

הרב יצחק בצרי אומר ל'כיכר השבת' בשם אביו המקובל הגאון רבי דוד בצרי כי "אין היתר לשמוע לצוואת האם, ואפילו כל שינוי מההלכה - אסור לשמוע לנפטרת".

לדברי הרב בצרי, "אפילו אם מצווה לקוברו עם גרביים - אין שומעים לו, קל וחומר דבר חמור כל כך של שריפת הגופה שאסור לשמוע לה ויש לשכנע את המשפחה שלא לשמוע לה".

הגאון רבי ציון בוארון אמר כי "אין להתחשב בדבריה, היא מסכנה, זה היה מתוך יאוש".

הרב הוסיף ואמר כי "אני זוכר שבעבר אנוכי והרב עמאר עשינו לה תיקון, היה זה אחרי שהבן שלה נהרג. מתוך צער של בן אדם, מתוך יאוש, היא כתבה מה שכתבה, אבל כמובן שאין להתחשב בזה. היא מסכנה והיא עברה הרבה תלאות קשות. אנשים כאלה שעברו צרות ותלאות הם כותבים מתוך רגעים של יאוש ומתוך רגעים של איבוד עשתונות ובוודאי שאין להתחשב בזה כלל".

הגאון רבי אליהו שלזינגר, רבה של גילה, אומר ל'כיכר השבת' כי "אם אבא אומר לבן שלו לחלל את השבת, הוא מחוייב לשמוע בקולו? 'כולכם חייבים בכבודי' כך אומרת הגמרא, לפני שהוא חייב בכבוד אביו ואמו הוא חייב בכבוד השם".

"גם פה יש פה רצון שלה ויש פה רצון של הקדוש ברוך הוא, בודאי שלא צריך לשמוע בקולה", אומר הרב שלזינגר, "צריך לנסות לשכנע את המשפחה, אי אפשר לעשות שום דבר בכוח אבל לשכנע בהחלט שכן, יכול להיות שהיתה במצוקה לכן כתבה מה שכתבה, ואפשר שהמשפחה לא תשתתף בהלוויה אבל היא חייבת בקבורה, עכשיו היא כבר יודעת את האמת".

הדיין החב"די, הגאון הרב גדליה אקסלרוד, אומר ל'כיכר השבת' כי "פשוט הדבר שאין לשמוע לצוואה של הנפטרת המבקשת לשרוף את גופתה, משל למלך שאחיו נשפט למוות, ותלוהו - אין כבוד המלך שישאר תלוי כך אז תולים ומיד מורידים, אנחנו בני מלכים והדרגה שלנו יותר ממלאכים, נשמות יותר גבוהות ממלאכים.

"אנחנו לא צאצאי קופים, עם הגוף הזה נקום לתחיית המתים, ומי שגופתו נשרפת לא יקום לתחיית המתים, זה מחריד ששורפים את גופתה. וכל אדם שיכול להשפיע עליהם שלא לקיים צוואתה שיעשה זאת".

מנגד, הרב שלמה אבינר אומר ל'כיכר השבת' כי אמנם כל הפוסקים כותבים שאין לשמוע לאם המבקשת בצוואה בקשה כזו, אבל אסור להתערב למשפחה עד שלא יבואו לשאול אותנו. "מה לנו ולזה אם לא נשאלנו על כך?", אמר הרב.

מוקדם יותר היום שיגר רבה של באר שבע, הגאון רבי יהודה דרעי, מכתב למשפחת רמון, וביקש מהם לפעול על מנת למנוע את שריפת גופת האם.

הרב דרעי כתב במכתבו: "הזדעזעתי לשמוע הבוקר בתקשורת כי המנוחה ברוב אצילותה האופיינית ביקשה שלא להביאה לקבורה אלא לשרוף את גופתה כדי למנוע לוויה נוספת וסבל מיותר מבני משפחתה.

"כמי שמכיר את ההשלכות ההלכתיות החמורות מצעד חריג זה אשר בכל קהילות ישראל מקדמת דנא חשו בו זעזוע עד שנפסקה הלכה בישראל 'שמי שציוה שלא יקברוהו אין שומעין לו' ובפרט המנוחה אשר מדבריה משתמע שלא ציוותה כן אלא כדי שלא לגרום צער מיותר לבני משפחתה.

"הנני פונה אליכם בשם רבים מרבני ודייני ישראל ובשם חלקים גדולים בעם לשקול החלטה זו ולהביע את רצונכם לכבד את המנוחה בכבוד הראוי לה ולהביאה לקבר ישראל ברגבי האדמה אשר אהבה כל כך וגם הקריבה למענה את היקר לה יותר מכל, ושם תנוח על משכבה בשלום, וגם למען יוכלו צאצאיה לדורות עולם להתייחד עם זכרה מול קברה אשר יהיה לגל עד ולמצבה עד עולם שהיתה להם אם גדולה בישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר