צו הנסיגה - נחתם

הנשיא טראמפ לארדואן: "סוריה כולה שלך; אנחנו סיימנו"

הצו להסגת הכוחות האמריקנים מסוריה - כבר נחתם, כך דווח בצרפת. עוד פורסם הלילה כי נשיא ארה"ב טראמפ אמר בטלפון לנשיא טורקיה ארדואן: "סוריה כולה שלך, אנחנו סיימנו" (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ התרגז על ארדואן והחליט לסגת (צילום: שאטרסטוק)

מדיבור למעשה: דובר הפנטגון הודיע הלילה (שני), כי הצו שמורה על הסגת הכוחות האמריקנים מסוריה כבר נחתם. כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית. גורם בפנטגון אמר לרשת CNN, כי מי שחתם על הצו הוא שר ההגנה המתפטר, ג'יימס מאטיס, שהודיע על עזיבתו את התפקיד בין היתר בשל ההחלטה לסגת מסוריה, שלדעתו אינה נכונה.

על פי הדובר, הצו עצמו מפרט כיצד ומתי תינתן הפקודה לכוחות האמריקניים שבסוריה לשוב הביתה, אך לא דובר הפנטגון ולא הגורם במשרד פירטו איך זה צפוי להתבצע ותוך כמה זמן יקרה התהליך שצפוי להיות איטי והדרגתי.

בתוך כך, רשת CNN חשפה הלילה קטעים מתוך השיחה בין הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, השיחה שהובילה להחלטה האמריקנית המפתיעה להסגת הכוחות.

בניגוד לשמועות הראשוניות על התלהבות של טראמפ מאישיותו של ארדואן, על פי הדיווח ב-CNN הנשיא הטורקי התלונן על הנוכחות האמריקנית בעירק ובסוריה והרגיז את טראמפ שבתגובה הודיע לו: "סוריה כולה שלך, אנחנו סיימנו". במקביל, צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "ארדואן יחסל את דאעש, הוא האיש שיכול".

בכיר בבית הלבן אמר שארדואן הצביע בשיחה על התבוסה הכמעט מוחלטת של דאעש בסוריה, כסיבה לכך שארה"ב צריכה לעזוב את המדינה. בהמשך טראמפ ביקש מהנשיא הטורקי שימשיך להיאבק בדאעש ולהביס את הטרור. לפי הבכיר, ארדואן השיב לו: "למעשה, כחבר שלך, אני נותן לך את המילה שלי בנושא".

ארדואן תיאר את השיחה בין השניים בצורה אחרת לגמרי בנאום שנשא בסוף השבוע ואמר, כי הבטיח לטראמפ שהוא יכול לנקות את סוריה מדאעש. "במהלך השיחה שהייתה לי עם הנשיא טראמפ הוא אמר לי 'אתה יכול לפנות את דאעש מהאזור?'". ארדואן אמר כי השיב לו כך: "עשינו זאת קודם ואנחנו יכולים לעשות זאת שוב, כל עוד יש לנו את התמיכה הלוגיסטית שלך".

"וכך הם החלו לצאת", סיכם הנשיא הטורקי. "במסגרת שיחת הטלפון עם טראמפ התחלנו להכין תוכניות פעולה כדי לנקות את היסודות של דאעש שעדיין נותרו בתוך סוריה".

למרות הזעם בשיחה הראשונית טראמפ לא הותיר את הדברים בלתי סגורים והשניים שוחחו שוב אמש. טראמפ צייץ לאחר מכן בטוויטר: "הייתה לי שיחה ארוכה ויעילה עם הנשיא הטורקי ארדואן. שוחחנו על דאעש, המעורבות ההדדית שלנו בסוריה ובנסיגה האטית והמתואמת ביותר של הכוחות האמריקניים מהאזור. אחרי שנים רבות הם חוזרים הביתה".

החלטתו של טראמפ בשבוע שעבר להחזיר את כל הכוחות האמריקנים מסוריה בטענה שהניצחון על דאעש הושלם, הפתיע את העולם בעיתויה ובעובדה שמערכת הביטחון האמריקנית התנגדה כמו גם בכירים בממשלו ובכלל זה שר ההגנה מאטיס, שכאמור התפטר בעקבות הצעד. גם בישראל לא התלהבו מההחלטה, אם כי הרמטכ"ל ציין שהיא אינה קריטית עבור ישראל, שבכל מקרה פעלה בעצמה בשטח סוריה במקרה הצורך ולא הסתמכה על האמריקנים בשום דבר.

טראמפ הגן על החלטתו ואמר: "מלכתחילה היינו אמורים לשהות בסוריה שלושה חודשים, וזה היה לפני שבע שנים – לא עזבנו מאז", טען טראמפ. "כשהתמניתי לנשיא, דאעש עדיין השתולל. עכשיו הוא מוּגר ברובו, ומדינות האזור, בהן טורקיה, צריכות להיות מסוגלות לטפל בקלות במה שנשאר ממנו. אנחנו חוזרים הביתה!".

יצוין, כי טראמפ הצהיר כבר תקופה ארוכה כי ייסוג מסוריה ורק העיתוי ומהירות ההחלטה היוו פה את גורם ההפתעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר