הענקת חום ואהבה לילדים: מהו הקשר בינה לבין גמישות?

ילדים שהוריהם מרעיפים עליהם אהבה, יגלו חוסן בקבלת שינויים שליליים בחייהם ויסתגלו אליהם ביתר קלות. אז איך תעשו זאת נכון? (משפחה)

(צילום: שאטרסטוק)

לעתים קרובות אנו שומעים על הצורך בהענקת חיבה לילדינו. תכונה זו חשובה מאד לצאצאים שלנו ולה השלכות מרחיקות לכת על האופן שבו הם יתמודדו עם אתגרים לכשיתבגרו. איך? היא עוזרת לגדל ילדים גמישים, לא באופן פיזי, אלא מנטלי.

הם יגלו חוסן בקבלת וסתגלנות לשינויים שליליים בחייהם. למבוגרים אין מונופול על מצוקה. אצל ילדים, ההורים מתגרשים, מחליפים בתי ספר או עוברים למקום אחר, חולים, חווים שינויים בהכנסות הכלכליות של המשפחה, או נפגעים על ידי חברים.

עבורם, אלה הם עניינים משמעותיים ועצובים, וילד שאינו יכול להתרגל יתקשה להתמודד עם השינויים שנגרמו בעקבות טרגדיות כאלה. הביצועים שלו בבית הספר יחלשו, הוא יפגין רגשות שליליים, כמו כעס או נסיגה ממשפחה וחברים, ועלול לפתח מחלות פיזיות.

ילדים גמישים יכולים להתאושש ולקום על רגליהם. הם יודעים שהטרגדיות לא מגדירות אותם. לילדים כאלה יש השקפה אופטימית, מתוך אמונה שמשהו טוב יותר יגיע. הם מבינים שהם אינם ייחודיים בסבלם, ואחרים עוברים נסיונות דומים לשלהם או גרועים יותר. ילדים שיש להם יכולת להסתגל, יפתחו הערכה עצמית וביטחון כדי להשיג את המטרות שלהם.

כאשר הם גדלים ומתבגרים, יש להם פחות בעיות התנהגותיות ויכולים לשמור על יחסים הרמוניים ויציבים. יש להם סיכוי גבוה יותר להצליח בקריירות שיבחרו. עם זאת, בחיים האישיים והמקצועיים, הם גם יודעים את הגבולות שלהם ויבקשו תמיכה בעת הצורך. חיבה בהורות מתבטאת באמצעים פיזיים, מילוליים ורגשיים.

הנה דרכים בהן תוכלו חיבה לילדיכם:

חבקו ונשקו את אותם החל מלידה. מגע פיזי הוא אישור של האהבה שלכם ומשלים את הטיפול בהם. ככל שהם יתבגרו, הם אולי לא יעריכו את אותה חיבה גופנית גלויה, בתואנה כי היא ילדותית מדי. אבל טפיחה על הגב, הענקת חיוך מעודד או חיבוק קל עדיין אומרים להם הרבה.

כהורים, אתם חייבים לקחת זמן כדי להקשיב ליורשי העצר שלכם באמת. כאשר הילד שלכם רץ לכיוונכם כדי לחלוק סיפורים מאושרים או עצובים, שימו לב להגיב בהתאם. היו שמחים בשמחתם וגלו סימפתיה על חוויותיהם האומללות. כאשר הם מכירים ידיד חדש או כאשר חבר ותיק פתאום נוטש אותם - אלה הן רק קומץ של דוגמאות למקרים אשר משמעותיים מאד לילדים אך המבוגרים יכולים להתייחס אליהם כשוליים.

הגידו להם לעתים קרובות כי אתם אוהבים אותם, מעבר למגע הפיזי. הבעת אהבה דרך מגע ומילים צריכה להיות ללא תנאי, ללא קשר למזג שלהם. ילדים שמרגישים בטוחים באהבת הוריהם נעשים גמישים יותר למאבקים, משום שהם יודעים שיש להם מקלט לחזור אליו. גם הורים המתגרשים צריכים לחזק את אהבתם לילדיהם פיזית ומילולית.

תנו להם את נוכחותכם. לא משנה כמה אתם עסוקים, כדאי שתמיד תפנו זמן להיות שם בשבילם. כאשר הם עוברים חוויה מלחיצה, הבטיחו להם אהבה ללא תנאי ותמיכה. עודדו אותם להיפתח ולשתף בתקריות שליליות, מה הם למדו מהן והסבירו להם כי עדיין יש עתיד מעבר לנסיגה או להתרחשות שלילית.

הגדירו גבולות להתנהגויות שלהם. ספרו לילדים את הכללים וצפו מהם לציית. אבל גם כדאי להקשיב לנקודת המבט שלהם, אם כי לא בהכרח לקבל אותה. הכללים הנוגעים לכסף ויציאות מן הבית אמורים להיות הגיוניים ולא קפדניים מדי.

הקצאת מטלות לילדים תחדד להם את חשיבותן של תמיכה, עבודת צוות ותרומה. למדו אותם לתרגל קבלה, חמלה ואמפתיה. אל תבריחו אותם מהמציאות הקשה של החיים. דברו איתם על הבלתי נמנע של השינויים ואיך קימה על הרגליים תלויה רק בהם כאשר הם נתקלים בכשלים או מכשולים.

מקור: דיילי מיינד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר