בוועדת הכספים

לראשונה בישראל: פעילות הגמ"חים הוסדרה

לאחר דיונים ארוכים שארכו כשנתיים וחצי, אישרה וועדת הכספים בראשות גפני את "חוק הגמ"חים" שיסדיר את פעילות הגמ"חים בישראל - והוא יועבר לאישור סופי, צפוי, במליאה (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האישור בוועדה, היום (צילום: דוברות וועדת הכספים. תמונה: פלאש 90)

לאחר כשנתיים וחצי של דיונים מורכבים, ועדת הכספים בהובלת יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני אישרה לקריאה שנייה ושלישית את 'חוק הגמ"חים'. אישור החוק סולל את הדרך לאישור תקנות ה-CRS בהמשך השבוע ואת הסדרת מעמד הגמ"חים לעניין החוק לאיסור הלבנת הון

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שקידם את החוק לאורך כל תקופת חקיקתו אמר: "אני מודה לרב ליצמן על הגיבוי שנתן לי לעניין החוק הזה, שנינו מאוד מתחבטים בשאלה הזו, בסופו של דבר הכרענו להעביר את החוק. פעלנו בתיאום מלא עם הגמ"חים ואני חושב שזה חוק שניתן לחיות אתו והוא חוק טוב".

מנכ"ל גמ"ח לכל בית אמר: "עניין היסטורי, הוועדה נתנה גם לממשלה וגם לגמ"חים את הדרך ללכת יחד סעיף - סעיף. הופתענו מהקונצנזוס של הקואליציה והאופוזיציה שיהיה לסמל להמשך".

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

הצעת החוק להסדרת מתן שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית על ידי מוסדות לגמילות חסדים, נועדה להסדיר לראשונה את פעילות הגמ"חים כמוסד פיננסי למתן שירותי פיקדון ואשראי ללא ריבית, המקבל רישיון פעילות מצד המדינה ונתון לפיקוחה ונדרש לדווח על פעילותו. את הפיקוח תוביל רשות שוק ההון.

כחלק מהתחממות היחסים עם אגודת ישראל, יו"ר הוועדה גפני הדגיש כי חקיקת החוק תואמה עם יו"ר אגו"י סגן השר יעקב ליצמן, שלקח חלק במאמצי ההסדרה.

ההצעה צפויה לעלות להצבעת מליאת הכנסת מחר.

פרופ’ יורם מרגליות מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ועמית בכיר במכון החרדי למחקרי מדיניות, שהיה שותף למגעים בין הגמ"חים למדינה, התייחס אף הוא להחלטה ואמר: "החוק הוא דוגמה להחלה של חוקי המדינה על מוסד קהילתי חרדי תוך ניסיון אמיתי להתחשב במאפייני האוכלוסייה הייחודיים. אי העברת החוק הייתה פוגעת בגמ"חים, שכן הבנקים לא היו מתירים להם להמשיך ולנהל חשבונות בלא אסדרה. החוק בנוסחו שעבר קריאה ראשונה היה גורם בוודאות לקריסה של גמ"חים רבים ולנזק קשה לכלכלת משקי הבית החרדים העניים כמו גם לאפשרות ליחסי אמון כלשהם בין החרדים למדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר