כל הפרטים

אושר סופית: יוגבל פרסום ושיווק מוצרי טבק

רק ח"כ יעל גרמן מ'יש עתיד' התנגדה להצעת החוק הדרמטית שמטילה שורת הגבלות על פרסום ושיווק של מוצרי טבק - כולל הסיגריות האלקטרוניות. יוזם החו' התרגש ובירך 'שהחיינו'. כל הפרטים (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat / Flash90)

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) סופית את החוק שמטיל הגבלות כבדות על פרסום ושיווק של מוצרי טבק, ברוב של 45 תומכים מול מתנגדת אחת.

החוק, אותו יזמו הח"כים יהודה גליק ואיתן כבל, עבר משוכות רבות, ובשלב מסוים היה נדמה כי לא יעבור בכנסת הנוכחית, אך לבסוף הוא כאמור צלח את כל המכשולים הפרלמנטריים והתקנוניים, עד לאישורו בקריאה שניה ושלישית.

הצעת החוק כוללת תיקון מקיף לחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, ובמסגרתו מורחבת תחולת החוק, החל היום רק על טבק ומוצריו, כך שיחול על מוצרי עישון נוספים דוגמת סיגריה אלקטרונית.

בנוסף, הוא קובע איסור כולל על פרסומת למוצרי עישון, למעט רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות, הכוללת בין היתר פרסומות בעיתונות המודפסת בכפוף להגבלות ובהן פרסום מודעה בדבר נזקי העישון, השווה בשטחה לשטח הפרסומת.

כמו כן, נקבעות הגבלות ואיסורים נוספים לגבי ייצור ושיווק מוצרי עישון, ובכלל זה איסור הצגת מוצרי עישון למכירה, למעט בחנויות ייעודיות או בחלק נפרד בחנות שאינו גלוי לעין; הגדלת שטחי האזהרה שחובה לכלול בפרסומות מותרות ועל גבי אריזות מוצרי העישון; תנאים לייצור ושיווק של סיגריה אלקטרונית שריכוז הניקוטין שבה גבוה מהריכוז שנקבע בדירקטיבה האירופית; חובה לייצר ולשווק מוצרי עישון בחפיסות ובאריזות אחידות וחובות דיווח של יצרנים ויבואנים של מוצרי עישון אודות רכיבי המוצר והסכנות הכרוכות בהם.

השמחה, לאחר אישור החוק (צילום: מתוך הטוויטר של ח"כ גליק)

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב: "בשנים האחרונות החל ייצורם ושיווקם של מגוון מוצרי עישון נוספים, כגון מוצרים המתבססים על חומר ממקור צמחי וסיגריות אלקטרוניות. חלק מהמוצרים מבוססים על מנגנון בעירה, חלקם על חימום ללא בעירה וחלקם על אידוי. חלק ממוצרי העישון האמורים מכילים ניקוטין, שהוא החומר הממכר הנמצא בטבק ומופק ממנו".

"מוצרים אחרים, גם אם אינם מכילים טבק או ניקוטין, משמשים לעישון וטומנים בחובם סיכונים לבריאות, בין היתר עקב חשיפת הסביבה לעישון פסיבי. כמו כן, מאפייני השימוש במוצרי העישון, הדומים במקרים רבים למאפייני השימוש בטבק ובמוצריו, מביאים לכך שהמשתמשים במוצרי עישון שאינם מוצרי טבק, ובפרט בגיל צעיר, נוטים לעבור בהמשך לשימוש במוצרי טבק".

ח"כ יהודה גליק בירך מעל הדוכן את ברכת 'שהחיינו' ואמר: "אני נמצא בסערת רגשות כשאני רואה את החוק המשמעותי ביותר שעבר בכנסת ה-20, חוק שכולו חיי אדם. אין ספק שהיום מדינת ישראל היא מדינה טובה יותר. החוק הזה מונע לפי כל הגורמים המקצועיים 300 אנשים מתים מידי שנה".

ח"כ איתן כבל אמר: "8,000 איש מתים מדי שנה מנזקי עישון והחוק הזה הוא בשורה לבריאות הציבור ויציל חיי אדם. זה אחד החוקים הכי קשים שהעברתי בימי חיי. עמדנו מול כוחות אדירים בעלי השפעה עצומה והצלחנו למרות הכל להוביל מהפכה של ממש שתסגור את שער העישון בפני צעירים".

חברת הכנסת היחידה שהתנגדה לחוק הדרמטי, היא יעל גרמן (יש עתיד), זאת במחאה על החרגת העיתונות המודפסת מאיסור הפרסום של מוצרי הטבק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר