הקרב על 'יחל ישראל'

מתפללי 'הפלג' מציגים הוכחות: צביון ביהכ"נ - לא השתנה

הקרב על ביהכ"נ 'יחל ישראל' במודיעין עילית, נמשך. כעת, נציגי המתפללים מ'הפלג' חושפים כי צביון בית הכנסת לא השתנה - ותמיד היה קשור לגר"ש אוירבך זצ"ל. וגם, מי פנה ראשון לערכאות? (בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הגר"ש אוירבך זצ"ל ב'יחל ישראל'. ארכיון (באדיבות המצלם)

בעוד עמותת 'שלהבת שמחה' המנהלת את בית הכנסת 'יחל ישראל' שבמוקד הסערה במודיעין עילית, מציגה טענות על השתלטות מצד רב בית הכנסת ומתפללים המזוהים עם ציבור 'הפלג הירושלמי', נציגי המתפללים חושפים ל'כיכר השבת' תיעודים ומכתבים מתקופת הקמת בית הכנסת, לפני קרוב ל-20 שנה, מהם עולה כי מתפללי בית הכנסת ורב בית הכנסת הרב יעקב אייזנבאך, חסו כבר אז תחת צילו של הגר"ש אוירבך זצ"ל.

בתיעוד מחגיגות חנוכת הבית לבית הכנסת 'יחל ישראל', נראה הגר"ש אוירבך זצ"ל יושב בכסא של רב בית הכנסת, כשלצידו לא אחר מאשר רב העיר הגר"מ קסלר, שהגיע במיוחד כדי לכבד את המעמד. אחריו, בשורת 'המזרח' יושב רב בית הכנסת הרב יעקב אייזנבאך.

הגר"ש אוירבך בבית הכנסת 'יחל ישראל'
הגר"ש אוירבך זצ"ל בחנוכת בית הכנסת, לצדו הגר"מ קסלר והגר"י אייזנבאך

בתיעוד נוסף שהם מציגים נראה גם אחד מחברי העמותה - מהגורמים הבולטים המנהלים כעת את המאבק מטעם העמותה נגד מתפללי 'הפלג', כשהוא מגיע עם ילדיו לגר"ש אוירבך כדי להתברך בעת ביקורו בבית הכנסת.

הגר"ש אוירבך נואם בבית הכנסת 'יחל ישראל'
הגר"ש אוירבך נואם בבית הכנסת 'יחל ישראל'

לטענת נציג המתפללים, מתברר כי עוד בשנת תשס"א ותשס"ג, בעת שאנשי עמותת בית הכנסת 'יחל ישראל' ניהלו מגבית חירום עבור בית הכנסת, היה זה הגר"ש אוירבך שכתב עבורם מכתב מיוחד, שעמו ניהלו את קמפיין ההתרמה עבור בית הכנסת.

מכתב התמיכה של הגר"ש אוירבך

הגר"ש אוירבך זצ"ל כתב אז במכתבו: "הנני פונה בכל לשון של בקשה והמלצה לנדיבי הלב, אודות הקהילה הקדושה 'יחל ישראל' המתנוססת לתפארת בעיר ואם בישראל קרית ספר מודיעין עילית, בראשותו של מע"כ הרב הגאון וכו' הרב ר' יעקב אייזנבאך שליט"א, ותהילה לד' יתברך שמו אשר זכו בס"ד להיכנס לבנין חדש ומרווח ונאה כראוי וכיאות למקום מקדש מעט, אשר מגדלים בו תורה ותפילה בעה"י. ברם דא עקא אשר כמובן עקב זה נכנסו לחובות גדולים, ואשר על כך הנני פונה בזה לאחינו בני ישראל המבינים בעם, לעזור ולסייע בעין יפה ורוח נדיבה".

פרק חשוב בשורת הגילויים אודות זהות מתפללי בית הכנסת, שייך לתקופה שלאחר הפילוג הליטאי - כאשר נוצרה מתיחות בין מתפללי בית הכנסת, אז ביקשו חלק מהגבאים ומתפללי בית הכנסת ליזום מהלך - שלא צלח - שיגרום בכך למתפללים ולרב בית הכנסת המזוהים עם 'הפלג הירושלמי' לעזוב את 'יחל ישראל'.

אותם גבאים הנפיקו מסמך החתמה עבור המתפללים, ובו נכתב "באנו לחזק בבית הכנסת את כבוד חכמי ישראל מרנן ורבנן הגראי"ל שטיינמן שליט"א (זצ"ל. ש"כ) ושר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א וממשיכי דרכם, ולהנחות את גבאי בית הכנסת כדלהלן: א. שלא להעלות לתורה ולא לשלוח כשליח ציבור מתפללים חדשים שזה מקרוב באו שאינם מקבלים את מרות מרנן ורבנן הנ"ל, וגם אלו הפועלים נגד דעתם. ב. שלא לצרפם כחברי בית הכנסת. אנו מבקשים ממורינו הרב שליט"א להמשיך בהנהגתו שנהג בה עד ש"ק פ' ויגש שלא להביע דעתו ברבים בענייני השעה השנויים במחלוקת בין גדולי ישראל, ושלא להופיע בכינוסים או לחתום בכרוזים הנוגעים להנ"ל".

מסמך ההחתמה

הגורמים בפלג שחושפים את המסמך מוסיפים כי המהלך בזמנו לא צלח לאחר שיותר ממחצית מהמתפללים לא חתמו, חלק בגלל שייכותם לפלג הירושלמי וחלקם בגלל הסעיף האחרון שביקש למנוע מהרב אייזנבאך את רשות הדיבור בבית הכנסת בו הוא מכהן כרב.

"לאחר שהובסו בקרב הזה, עזבו אותם גבאים ומתפללים את בית הכנסת והקימו לעצמם בית כנסת חדש במרחק מספר בניינים", הם מספרים.

לאור הטענות כי 'הפלג הירושלמי' - הכולל את רב בית הכנסת והמתפללים - פנו ראשונים לערכאות, אומרים המתפללים כי בחודשים האחרונים החלו חברי העמותה שעזבו את בית הכנסת 'יחל ישראל', לפעול להדחתו של הרב אייזנבאך מתפקידו כרב בית הכנסת. הרב אייזנבאך שנועד בסוגיה עם גדולי התורה מ'הפלג', שמע מהם כי עליו לפנות לבית המשפט כדי לעצור את המהלך.

בנוסף, לאחרונה העמידו פורשי בית הכנסת, קראוון סמוך ל'יחל ישראל', בניסיון לחבר אותו לבית הכנסת תוך שבירת קירות והיזקים נוספים למבנה. המתפללים פנו לבי"ד של הגר"מ קסלר וביקשו שימנע את הפגיעה בבית הכנסת, אך לאחר שבית הדין לא התערב בסוגיה, פנו המתפללים לבית המשפט והוציאו צו מניעה נגד הקראוון.

יצויין כי בגלל שני מקרים אלו, שאינם עוסקים בגוף המאבק על פינוי בית הכנסת, התיר ראב"ד בית הדין של קרית ספר לצד הפורשים ואנשי העמותה לפנות לערכאות, בטענה כי מתפללי 'הפלג' היו ראשונים לפנות לערכאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר